VYBERTE SI REGION

Prodloužení metra může začít

Praha - Stavbu, za zhruba 19 miliard, která povede podzemní dráhu do Motola, budou mít na starosti Metrostav a Hochtief.

15.12.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Desetitisíce cestujících netrpělivě čekají, až se začne pracovat na prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Původní tvrzení vedení města nakonec nebudou splněna a do konce letošního roku už stavba zahájena určitě nebude.

Na druhou stranu se nejedná o žádné neštěstí, zpoždění bude jen o několik týdnů a začít se má hned z kraje příštího roku.

V tuto chvíli už je také známé, kdo se stal vítězem tendru na tuto zakázku. O stavbu za přibližně 18,7 miliardy korun by se měly postarat společnosti Metrostav a Hochtief CZ.

„Ještě musíme samozřejmě počkat, až uplynou zákonné lhůty, kdy se mohou proti rozhodnutí odvolat ostatní společnosti,“ informoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že teprve poté bude možné podepsat smlouvy. Mezi dalšími velkými kandidáty na získání tendru byly ještě firmy Strabag a OHL SŽ.

Peníze jsou připraveny

S financováním stavby by neměl být problém. Na příští rok je v rozpočtu, který budou zastupitelé schvalovat zítra, vyčleněna jedna miliarda korun.

Jinak magistrát už dříve odsouhlasil, že do roku 2015 postupně uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy pak bude třeba na obnovu vozového parku metra. „Je potřeba se stavbou začít, jinak bychom o evropské dotace mohli přijít,“ připomněla už dříve zastupitelka hlavního města Markéta Reedová (SNK ED).

Za zmíněné peníze budou zprovozněny čtyři nové stanice a délka nové trasy bude bezmála šest kilometrů. Cestující by se mohly z Dejvické do Motola svést poprvé ještě v roce 2014.

Tři etapy prodloužení metra A

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru má být rozděleno do tří etap. První je dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato stavba začne na začátku příštího roku. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Konec autobusů na Evropské

Šest kilometrů trasy znamená nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 1100 spojů denně. Takové jsou oficiální výpočty zprávy dopravního podniku.

Prodloužení trasy metra tak zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel. „Tenhle úsek je rozhodně potřeba. Vítězné náměstí je dnes v podstatě jeden velký autobusový terminál, také v okolí Motola je situace velmi špatná,“ řekla Kateřina Švecová z Prahy 6.

„Praha 6 a její obyvatelé si metro do Motola zaslouží. Určitě bude po zahájení provozu dostatečně využité,“ navázal starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Metro do Ruzyně? Těžko říct

V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě stále jedná. V plánu jsou další dvě etapy, druhá má prodloužit trasu A z Motola na Dlouhou Míli a třetí pak až na letiště.

Město s těmito etapami ale zatím nepočítá a hodlá dát přednost stavbě trasy metra D, naopak Praha 6 si ale další prodloužení přeje.

Faktem je, že dopravní obslužnost na ruzyňské letiště by měla zajistit také železniční rychlodráha. Ta se plánuje už mnoho let a částečně by trasu metra A kopírovala. Jenže i tento projekt v současné době zamrzl, a to hlavně na financích, kterých se nedostává. Dráha měla stát původně už v roce 2013, to už se ale na sto procent nestihne.

Původní kritika, že prodloužené metro A a rychlodráha se budou zbytečně překrývat, tak může přerůst ve zcela opačný problém, letiště nebude propojeno s centrem ani jedním způsobem a miliony cestujících ročně tak budou muset vozit i nadále hlavně autobusy a taxislužba.

Autor: Lukáš Marek

15.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Radmila Kleslová.

Případ odměn pro Kleslovou trestným činem nezavání

Adresátkou pohlednice zachycující Bärengraben a odeslané z Bernu 9. dubna 1937 byla Velevážená paní pí. Dr. Baborová-Čiháková, choť továrníka

Před 140 lety se narodila první žena, která promovala v Karolinu

Jak být v práci 40 hodin týdně a nezbláznit se

Pracujete často deset hodin denně a přesto stále nestíháte? Pak si potřebujete lépe naplánovat pracovní den a využívat čas efektivněji. Za 40 hodin týdně byste měli pohodlně zvládnout náplň práce, pokud ji děláte správně. Jak na to, radí experti na efektivitu práce.

Před 50 lety zemřela spisovatelka Marie Majerová

Praha -  Po léta byla režimem prezentována jako neochvějně socialistická spisovatelka, což zejména po válce také byla. Marie Majerová, která zemřela před 50 lety, 16. ledna 1967, v nedožitých 85 letech, působila též jako novinářka bojující za práva žen, ale proslula i jako femme fatale avantgardních umělců. V mládí byla jejím krédem svoboda a volná láska, pak uvěřila v komunismus. Jako zotročující síly viděla kapitalistický systém i nerovnost pohlaví.

Uměleckým šéfem Dejvického divadla je Martin Myšička

Praha - Se sedmnácti inscenacemi v repertoáru a s Martinem Myšičkou jako novým uměleckým šéfem vstoupilo do nového roku Dejvické divadlo v Praze. Dosavadní šéf Michal Vajdička do Dejvic nastoupil v září 2014, se souborem ale spolupracoval už od sezony 2011/2012 jako režisér inscenací Ucpanej systém a Racek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies