VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodloužení metra může začít

Praha - Stavbu, za zhruba 19 miliard, která povede podzemní dráhu do Motola, budou mít na starosti Metrostav a Hochtief.

15.12.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Desetitisíce cestujících netrpělivě čekají, až se začne pracovat na prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Původní tvrzení vedení města nakonec nebudou splněna a do konce letošního roku už stavba zahájena určitě nebude.

Na druhou stranu se nejedná o žádné neštěstí, zpoždění bude jen o několik týdnů a začít se má hned z kraje příštího roku.

V tuto chvíli už je také známé, kdo se stal vítězem tendru na tuto zakázku. O stavbu za přibližně 18,7 miliardy korun by se měly postarat společnosti Metrostav a Hochtief CZ.

„Ještě musíme samozřejmě počkat, až uplynou zákonné lhůty, kdy se mohou proti rozhodnutí odvolat ostatní společnosti,“ informoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že teprve poté bude možné podepsat smlouvy. Mezi dalšími velkými kandidáty na získání tendru byly ještě firmy Strabag a OHL SŽ.

Peníze jsou připraveny

S financováním stavby by neměl být problém. Na příští rok je v rozpočtu, který budou zastupitelé schvalovat zítra, vyčleněna jedna miliarda korun.

Jinak magistrát už dříve odsouhlasil, že do roku 2015 postupně uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy pak bude třeba na obnovu vozového parku metra. „Je potřeba se stavbou začít, jinak bychom o evropské dotace mohli přijít,“ připomněla už dříve zastupitelka hlavního města Markéta Reedová (SNK ED).

Za zmíněné peníze budou zprovozněny čtyři nové stanice a délka nové trasy bude bezmála šest kilometrů. Cestující by se mohly z Dejvické do Motola svést poprvé ještě v roce 2014.

Tři etapy prodloužení metra A

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru má být rozděleno do tří etap. První je dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato stavba začne na začátku příštího roku. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Konec autobusů na Evropské

Šest kilometrů trasy znamená nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 1100 spojů denně. Takové jsou oficiální výpočty zprávy dopravního podniku.

Prodloužení trasy metra tak zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel. „Tenhle úsek je rozhodně potřeba. Vítězné náměstí je dnes v podstatě jeden velký autobusový terminál, také v okolí Motola je situace velmi špatná,“ řekla Kateřina Švecová z Prahy 6.

„Praha 6 a její obyvatelé si metro do Motola zaslouží. Určitě bude po zahájení provozu dostatečně využité,“ navázal starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Metro do Ruzyně? Těžko říct

V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě stále jedná. V plánu jsou další dvě etapy, druhá má prodloužit trasu A z Motola na Dlouhou Míli a třetí pak až na letiště.

Město s těmito etapami ale zatím nepočítá a hodlá dát přednost stavbě trasy metra D, naopak Praha 6 si ale další prodloužení přeje.

Faktem je, že dopravní obslužnost na ruzyňské letiště by měla zajistit také železniční rychlodráha. Ta se plánuje už mnoho let a částečně by trasu metra A kopírovala. Jenže i tento projekt v současné době zamrzl, a to hlavně na financích, kterých se nedostává. Dráha měla stát původně už v roce 2013, to už se ale na sto procent nestihne.

Původní kritika, že prodloužené metro A a rychlodráha se budou zbytečně překrývat, tak může přerůst ve zcela opačný problém, letiště nebude propojeno s centrem ani jedním způsobem a miliony cestujících ročně tak budou muset vozit i nadále hlavně autobusy a taxislužba.

Autor: Lukáš Marek

15.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
AKTUALIZOVÁNO
7

Bělobrádek obhájil křeslo předsedy, má přes 80 procent hlasů

Pavel Bělobrádek
AKTUALIZOVÁNO
7

Lidovci jdou do voleb se STANem. Bělobrádek hovořil o politickém systému

Z hlediska vyššího principu mravního...

Praha - Slavná věta ze slavného filmu „Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem" má svůj základ v událostech, které se v době heydrichiády opravdu staly.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

AKTUALIZOVÁNO

Výročí atentátu na Heydricha připomenou dvě venkovní výstavy

Praha -  Výročí atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha v Praze připomínají dvě venkovní výstavy. Hrdinství domácího i zahraničního československého odboje představuje panelová výstava před dejvickou budovou generálního štábu. Na Klárově u památníku druhého odboje bude odpoledne otevřena výstava o vojácích i civilistech, kteří se na atentátu s krycím názvem Anthropoid před 75 lety podíleli.

Sobotka: Kandidátem ČSSD na Hrad by mohli být Zaorálek nebo Štěch

Kandidátem ČSSD v prezidentských volbách by mohli být ministr zahraniční Lubomír Zaorálek nebo předseda Senátu Milan Štěch. Serveru iDnes.cz to řekl předseda sociální demokracie Bohuslav Sobotka. Oba jsou podle něj výrazné osobnosti. Strana by mohla kandidáta vybrat v létě.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies