VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodloužení metra může začít

Praha - Stavbu, za zhruba 19 miliard, která povede podzemní dráhu do Motola, budou mít na starosti Metrostav a Hochtief.

15.12.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Desetitisíce cestujících netrpělivě čekají, až se začne pracovat na prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Původní tvrzení vedení města nakonec nebudou splněna a do konce letošního roku už stavba zahájena určitě nebude.

Na druhou stranu se nejedná o žádné neštěstí, zpoždění bude jen o několik týdnů a začít se má hned z kraje příštího roku.

V tuto chvíli už je také známé, kdo se stal vítězem tendru na tuto zakázku. O stavbu za přibližně 18,7 miliardy korun by se měly postarat společnosti Metrostav a Hochtief CZ.

„Ještě musíme samozřejmě počkat, až uplynou zákonné lhůty, kdy se mohou proti rozhodnutí odvolat ostatní společnosti,“ informoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že teprve poté bude možné podepsat smlouvy. Mezi dalšími velkými kandidáty na získání tendru byly ještě firmy Strabag a OHL SŽ.

Peníze jsou připraveny

S financováním stavby by neměl být problém. Na příští rok je v rozpočtu, který budou zastupitelé schvalovat zítra, vyčleněna jedna miliarda korun.

Jinak magistrát už dříve odsouhlasil, že do roku 2015 postupně uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy pak bude třeba na obnovu vozového parku metra. „Je potřeba se stavbou začít, jinak bychom o evropské dotace mohli přijít,“ připomněla už dříve zastupitelka hlavního města Markéta Reedová (SNK ED).

Za zmíněné peníze budou zprovozněny čtyři nové stanice a délka nové trasy bude bezmála šest kilometrů. Cestující by se mohly z Dejvické do Motola svést poprvé ještě v roce 2014.

Tři etapy prodloužení metra A

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru má být rozděleno do tří etap. První je dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato stavba začne na začátku příštího roku. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Konec autobusů na Evropské

Šest kilometrů trasy znamená nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 1100 spojů denně. Takové jsou oficiální výpočty zprávy dopravního podniku.

Prodloužení trasy metra tak zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel. „Tenhle úsek je rozhodně potřeba. Vítězné náměstí je dnes v podstatě jeden velký autobusový terminál, také v okolí Motola je situace velmi špatná,“ řekla Kateřina Švecová z Prahy 6.

„Praha 6 a její obyvatelé si metro do Motola zaslouží. Určitě bude po zahájení provozu dostatečně využité,“ navázal starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Metro do Ruzyně? Těžko říct

V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě stále jedná. V plánu jsou další dvě etapy, druhá má prodloužit trasu A z Motola na Dlouhou Míli a třetí pak až na letiště.

Město s těmito etapami ale zatím nepočítá a hodlá dát přednost stavbě trasy metra D, naopak Praha 6 si ale další prodloužení přeje.

Faktem je, že dopravní obslužnost na ruzyňské letiště by měla zajistit také železniční rychlodráha. Ta se plánuje už mnoho let a částečně by trasu metra A kopírovala. Jenže i tento projekt v současné době zamrzl, a to hlavně na financích, kterých se nedostává. Dráha měla stát původně už v roce 2013, to už se ale na sto procent nestihne.

Původní kritika, že prodloužené metro A a rychlodráha se budou zbytečně překrývat, tak může přerůst ve zcela opačný problém, letiště nebude propojeno s centrem ani jedním způsobem a miliony cestujících ročně tak budou muset vozit i nadále hlavně autobusy a taxislužba.

Autor: Lukáš Marek

15.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné náměstí.
7

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Matějská pouť. Ilustrační foto.
10

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Praha - Hlavní město připravuje regulační řád pro omezení dopravy v době výskytu smogu. Zatím může regulovat jen průmyslové podniky, nejvíc znečištění je ale z aut. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval pražský magistrát. Návrh chce mít do konce září.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Praha - Pražští radní schválili záměr získat od firmy Veolia 100 procent akcií společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Akcie by získala Praha, nebo některá její akciová společnost. Novinářům to dnes řekl radní Karel Grabein Procházka (ANO). Kdy, za jakých podmínek a jakou cenu by případně Praha akcie získala, není jasné. Veolia je stoprocentním vlastníkem PVK, které mají pronajatu vodohospodářskou síť do roku 2028 od městské společnosti Pražská vodohospodářská společnost (PVS). PVK nechce jednání komentovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies