VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodloužení metra může začít

Praha - Stavbu, za zhruba 19 miliard, která povede podzemní dráhu do Motola, budou mít na starosti Metrostav a Hochtief.

15.12.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Desetitisíce cestujících netrpělivě čekají, až se začne pracovat na prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Původní tvrzení vedení města nakonec nebudou splněna a do konce letošního roku už stavba zahájena určitě nebude.

Na druhou stranu se nejedná o žádné neštěstí, zpoždění bude jen o několik týdnů a začít se má hned z kraje příštího roku.

V tuto chvíli už je také známé, kdo se stal vítězem tendru na tuto zakázku. O stavbu za přibližně 18,7 miliardy korun by se měly postarat společnosti Metrostav a Hochtief CZ.

„Ještě musíme samozřejmě počkat, až uplynou zákonné lhůty, kdy se mohou proti rozhodnutí odvolat ostatní společnosti,“ informoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že teprve poté bude možné podepsat smlouvy. Mezi dalšími velkými kandidáty na získání tendru byly ještě firmy Strabag a OHL SŽ.

Peníze jsou připraveny

S financováním stavby by neměl být problém. Na příští rok je v rozpočtu, který budou zastupitelé schvalovat zítra, vyčleněna jedna miliarda korun.

Jinak magistrát už dříve odsouhlasil, že do roku 2015 postupně uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy pak bude třeba na obnovu vozového parku metra. „Je potřeba se stavbou začít, jinak bychom o evropské dotace mohli přijít,“ připomněla už dříve zastupitelka hlavního města Markéta Reedová (SNK ED).

Za zmíněné peníze budou zprovozněny čtyři nové stanice a délka nové trasy bude bezmála šest kilometrů. Cestující by se mohly z Dejvické do Motola svést poprvé ještě v roce 2014.

Tři etapy prodloužení metra A

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru má být rozděleno do tří etap. První je dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato stavba začne na začátku příštího roku. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Konec autobusů na Evropské

Šest kilometrů trasy znamená nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 1100 spojů denně. Takové jsou oficiální výpočty zprávy dopravního podniku.

Prodloužení trasy metra tak zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel. „Tenhle úsek je rozhodně potřeba. Vítězné náměstí je dnes v podstatě jeden velký autobusový terminál, také v okolí Motola je situace velmi špatná,“ řekla Kateřina Švecová z Prahy 6.

„Praha 6 a její obyvatelé si metro do Motola zaslouží. Určitě bude po zahájení provozu dostatečně využité,“ navázal starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Metro do Ruzyně? Těžko říct

V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě stále jedná. V plánu jsou další dvě etapy, druhá má prodloužit trasu A z Motola na Dlouhou Míli a třetí pak až na letiště.

Město s těmito etapami ale zatím nepočítá a hodlá dát přednost stavbě trasy metra D, naopak Praha 6 si ale další prodloužení přeje.

Faktem je, že dopravní obslužnost na ruzyňské letiště by měla zajistit také železniční rychlodráha. Ta se plánuje už mnoho let a částečně by trasu metra A kopírovala. Jenže i tento projekt v současné době zamrzl, a to hlavně na financích, kterých se nedostává. Dráha měla stát původně už v roce 2013, to už se ale na sto procent nestihne.

Původní kritika, že prodloužené metro A a rychlodráha se budou zbytečně překrývat, tak může přerůst ve zcela opačný problém, letiště nebude propojeno s centrem ani jedním způsobem a miliony cestujících ročně tak budou muset vozit i nadále hlavně autobusy a taxislužba.

Autor: Lukáš Marek

15.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Malíř Karel Franta.

Pohřeb výtvarníka Karla Franty bude 26. července ve Strašnicích

Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

Ministerstvo zahraničí opakuje výběrové řízení na místo generálního ředitele sítě Českých center. Uzávěrka přihlášek do prvního vyhlášeného konkurzu byla na konci května, nový šéf sítě čítající 22 poboček z něj nevzešel. Tento týden ministerstvo zahraničí na svém webu zveřejnilo nový inzerát. Předchozí ředitel Jiří Závěšický byl odvolán na začátku dubna kvůli neshodám ohledně obsazení místa ředitele Českého centra v Paříži.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení