VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prodloužení metra může začít

Praha - Stavbu, za zhruba 19 miliard, která povede podzemní dráhu do Motola, budou mít na starosti Metrostav a Hochtief.

15.12.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Desetitisíce cestujících netrpělivě čekají, až se začne pracovat na prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Původní tvrzení vedení města nakonec nebudou splněna a do konce letošního roku už stavba zahájena určitě nebude.

Na druhou stranu se nejedná o žádné neštěstí, zpoždění bude jen o několik týdnů a začít se má hned z kraje příštího roku.

V tuto chvíli už je také známé, kdo se stal vítězem tendru na tuto zakázku. O stavbu za přibližně 18,7 miliardy korun by se měly postarat společnosti Metrostav a Hochtief CZ.

„Ještě musíme samozřejmě počkat, až uplynou zákonné lhůty, kdy se mohou proti rozhodnutí odvolat ostatní společnosti,“ informoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený s tím, že teprve poté bude možné podepsat smlouvy. Mezi dalšími velkými kandidáty na získání tendru byly ještě firmy Strabag a OHL SŽ.

Peníze jsou připraveny

S financováním stavby by neměl být problém. Na příští rok je v rozpočtu, který budou zastupitelé schvalovat zítra, vyčleněna jedna miliarda korun.

Jinak magistrát už dříve odsouhlasil, že do roku 2015 postupně uvolní na tuto stavbu celkem 10,7 miliardy korun. Dalších 8 miliard bude z evropských fondů a 1,735 miliardy pak bude třeba na obnovu vozového parku metra. „Je potřeba se stavbou začít, jinak bychom o evropské dotace mohli přijít,“ připomněla už dříve zastupitelka hlavního města Markéta Reedová (SNK ED).

Za zmíněné peníze budou zprovozněny čtyři nové stanice a délka nové trasy bude bezmála šest kilometrů. Cestující by se mohly z Dejvické do Motola svést poprvé ještě v roce 2014.

Tři etapy prodloužení metra A

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru má být rozděleno do tří etap. První je dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato stavba začne na začátku příštího roku. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.

Konec autobusů na Evropské

Šest kilometrů trasy znamená nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.

Na Evropské třídě dojde v úseku Červený Vrch – Dejvická k poklesu zátěží autobusové dopravy o 95 procent, v Patočkově ulici se provoz zredukuje o 40 procent. Na Vítězném náměstí se sníží provoz autobusů o více než 1100 spojů denně. Takové jsou oficiální výpočty zprávy dopravního podniku.

Prodloužení trasy metra tak zajistí dopravní obslužnost pro 90 300 obyvatel. „Tenhle úsek je rozhodně potřeba. Vítězné náměstí je dnes v podstatě jeden velký autobusový terminál, také v okolí Motola je situace velmi špatná,“ řekla Kateřina Švecová z Prahy 6.

„Praha 6 a její obyvatelé si metro do Motola zaslouží. Určitě bude po zahájení provozu dostatečně využité,“ navázal starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Metro do Ruzyně? Těžko říct

V budoucnu by mělo metro pokračovat dále až na letiště Ruzyně. Toto prodloužení je ale mnohem více kontroverzní z hlediska potřebnosti této trasy, takže se o další stavbě stále jedná. V plánu jsou další dvě etapy, druhá má prodloužit trasu A z Motola na Dlouhou Míli a třetí pak až na letiště.

Město s těmito etapami ale zatím nepočítá a hodlá dát přednost stavbě trasy metra D, naopak Praha 6 si ale další prodloužení přeje.

Faktem je, že dopravní obslužnost na ruzyňské letiště by měla zajistit také železniční rychlodráha. Ta se plánuje už mnoho let a částečně by trasu metra A kopírovala. Jenže i tento projekt v současné době zamrzl, a to hlavně na financích, kterých se nedostává. Dráha měla stát původně už v roce 2013, to už se ale na sto procent nestihne.

Původní kritika, že prodloužené metro A a rychlodráha se budou zbytečně překrývat, tak může přerůst ve zcela opačný problém, letiště nebude propojeno s centrem ani jedním způsobem a miliony cestujících ročně tak budou muset vozit i nadále hlavně autobusy a taxislužba.

Autor: Lukáš Marek

15.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adriana Krnáčová.

Krnáčová je odhodlaná bránit Prahu i s policií. Výzvu od taxikářů nedostala

Su Ťij na tiskové konferenci v Praze; 17. září 2013
AKTUALIZOVÁNO
5

Kritizovaná Su Ťij by měla v říjnu navštívit Prahu. Zřejmě se setká i se Zemanem

ODS bude žádat odchod Janečka z čela finanční správy

Opoziční ODS bude dnes na jednání rozpočtového výboru Sněmovny žádat odchod ředitele finanční správy Martina Janečka z funkce kvůli nadužívání zajišťovacích příkazů a nedostatečné kontrole takzvaných korunových dluhopisů. Předseda sněmovního klubu ODS Zbyněk Stanjura na tiskové konferenci kritizoval i fungování daňových vratek, kvůli kterým zadržuje finanční správa firmám vysoké sumy.

Vlaky půjdou pod zem. Propojí se s metrem

/INFOGRAFIKA/ Po vzoru Německa, Švýcarska a Švédska má v plánu i vedení Prahy vybudovat tzv. Metro S. Jde o převážně podzemní železnici propojenou s metrem a oddělenou od dálkových koridorů.

Soud potrestal cizince za nápis na soše na Karlově mostě vyhoštěním a pokutou

Cizince, který popsal sochu sv. Františka na Karlově mostě, soud vyhostil na tři roky. Zároveň muži uložil půlroční podmínku a náhradu škody ve výši patnáct tisíc korun.

Jak skladovat dříví na topení

Pokud chcete tuto zimu topit dřívím, které si teprve objednáváte či svážíte z lesa, pak řekněte amen svému komínu i peněžence. Dřevo se musí pořádně vysušit. Jak ho skladovat, aby dobře proschlo?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení