VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přívozy už vesměs fungují, po Vltavě rychleji než tramvají

Praha – Je pět možností, jak v metropoli přepravovat. Metro, autobus, tramvaj, auto, nebo pěšky. Málokdo ale využívá i jinou možnost – tou jsou lodní přívozy. Slouží mimo jiné jako levná alternativa výletní lodi, cestujícím přitom usnadňují a zrychlují cestu z jednoho břehu Vltavy na druhý. Tedy za předpokladu, že dosavadních pět stanovišť je už opět v provozu, protože červnové povodně přívozy z provozu odstavily.

15.7.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Václav Pancer

"Začaly opět jezdit lodě mezi Lihovarem a Veslařským ostrovem ataké mezi Výtoní a Smíchovem. Obnovení provozu přístavišť P1 a P2 se předpokládá právě tento týden," informuje o aktuálním stavu mluvčí Ropidu Filip Drápal. 

Linka P1 spojuje Sedlec se Zámky, nejvytíženější P2 pluje z Podhoří do Podbaby a P3 převáží cestující mezi Lihovarem a Dvorci. S přívozem P4 se lidé dostanou od Národního divadla na Střelecký, Slovanský a Dětský ostrov, s P5 z Císařské louky k botelu Admirál, na Výtoň a Jiráskovo náměstí. Přívoz P6, který už v provozu rovněž je, pluje z Modřan do Lahoviček. Přístaviště P1,a přístaviště P2 závisí obnovení provozu na jezu Klecánky. Ještě v průběhu července by měl správce toku údajně vydat povolení k provozu.

„Na přívozu jsem jezdil čtyři roky, takříkajíc jsem kormidloval lodičky nejen s turisty. Plul jsem pravidelně na trase od Vyšehradské skály po Císařskou louku. Byla to moje vůbec nejmilejší trasa," sdělil třiapadesátiletý Vít Krupka, nynější kapitán lodi Porta Bohemica. K vodě má podle jeho slov vřelý vztah už od dětství. A jedním dechem dodává, že dlouholetá tradice pražských přívozů by se měla zachovat už nejen kvůli atraktivním výletům třeba vltavským údolím.

Zájem lidí je, ale mohl by být větší

K tomu prý výborně slouží „Péjednička", např. okruh Stromovka – Troja – Zámky – Sedlec – Podbaba – Stromovka. Hodí se údajně i pro běžné denní cesty. Časový rozdíl je už na první pohled víc než patrný – třeba spojení veřejnou dopravou z Bohnic na Suchdol přes Holešovice trvá zhruba 60 minut, s využitím přívozu se tato doba může zkrátit na polovinu. 

Přívozů bylo původně šest, současných pět je zařazeno do systému městské hromadné dopravy a na jejich provoz přispívá magistrát. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala v loňském roce přívozy převezly zhruba dvě stě tisíc cestujících, což svědčí o jistém zájmu, ale nepochybně by jich určitě přepravily mnohem víc.

Táhnou jen slunečné víkendy

Tak třeba tramvaj, která má na své trase zastávky, přívoz bez zastávek cestu i výrazně zkrátí. Platí to zejména o přívozu mezi Podolím a Smíchovem. A opět malý příklad – na smíchovské zastávce Lihovar cestující použije autobusu, aby se dostal na druhý břeh Vltavy. Do Podolí je ale třeba pokračovat tramvají. S čekáním na přestup tak cesta trvá čtvrt hodiny. Stejnou trasu jezdí i přívoz. Jen s jedním rozdílem, v cíli je přibližně za několik málo minut.

Jedním z nejvyužívanějších přívozů v Praze je po necelých pěti letech provozu linka takzvané vodní tramvaje P5. Podle Filipa Drápala měsíčně přepraví bezmála 20 tisíc cestujících. K tomuto počtu přispívají především slunečné víkendy. Přívoz vzhledem k délce trasy slouží i jako levná varianta vyhlídkové lodi. Vstupenkou na palubu je tramvajenka nebo jízdenka.

Málokdo ale ví, že přívoz také zkracuje a výrazně zjednodušuje cestu městem. Třeba na Císařskou louku se jinak, než lodí, nelze dostat. Většina lidí proto jezdí přívozem pravidelně. Jsou to hlavně ti, kteří na ostrově buď pracují v kempech, nebo bydlí v hausbótech. A pak samozřejmě turisté z kempů. 

Do malé bárky, která převáží veřejnost například v Troji, se vejde 11 lidí. Za hodinu převozníci zvládnou úsek dlouhý zhruba tři sta metrů osmkrát. V pracovním týdnu využije přívoz mezi Podbabou a Podhořím až osm set lidí denně. Podobně frekventovaný je také přívoz mezi Zlíchovem a Veslařským ostrovem. Využívá ho mnoho lidí, jako například rodiče s dětmi, důchodci, lidé, kteří chodí do zaměstnání. Podle Ropidu si veřejnost v podstatě přívoz chválí, protože v místě přepravy chybí most. Přívoz je prý zajímavější, neboť je to příjemná změna.

Tři otázky pro kapitána lodi Port Bohemica Víta Krupku:

Svou profesi bych fakt neměnil

Jak dlouho už pracujete na vodě?

S malou přestávkou již od svých 22 let. Jak tvrdím, malí kluci chtějí malé hračky a velcí kluci potřebuji velké hračky.

Čím jste chtěl být jako malý kluk?

Kdysi jsem viděl anglický film Klíčem je strach, hlavní hrdina byl profesionální potápěč, a já jsem se jím chtěl stát. Toto se mi opravdu splnilo a od svých 22 let do roku 1991 jsem pracoval jako profesionální potápěč.

Člověk někdy ale touží po změně…

Je otázkou, jak se s tím kdo vypořádá. Svou profesi bych fakt neměnil, jsem v pohodě.


Autor: Petr Štrompf

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Hnojte popelem

Cyklostezka. Ilustrační foto.

Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem

AKTUALIZOVÁNO

Vytékající voda uzavřela stanici metra Malostranská

Praha – Překvapeni zůstali cestující v centru Prahy, když hodinu před polednem i v hodinách následujících nečekaně narazili na zavřené dveře stanice metra Malostranská. Soupravy na zelené trase A se přitom nezastavily – pouze touto stanicí projížděly bez zastávky. Tentokrát nebyl na vině nález podezřelého zavazadla, k němuž se nikdo nehlásí, což leckoho napadne jako nejpravděpodobnější varianta. Problém přinesla technická závada.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Zoo Praha si připisuje další chovatelský úspěch. Orlí pár se stará o trojčata

Praha - Zoo Praha se může pochlubit dalším významným chovatelským úspěchem. V současné době se zde daří odchovávat na hnízdě pod rodiči tři mláďata orla východního. Je to vůbec poprvé, kdy je známo, že se tento druh orlů chovaných v lidské péči stará o trojčata. Návštěvníci mohou mláďata s rodiči vidět ve voliéře ve spodní části zoo.

OBRAZEM: Před sídlem ČEZ protestovali demonstranti v plavkách a v bazénku

Praha - Demonstranti v plavkách protestovali 27. dubna v Praze před sídlem energetické společnosti ČEZ proti prodeji hnědouhelné elektrárny Počerady. Dozorčí rada ČEZ má rozhodnout o případném prodeji elektrárny společnosti Vršanská uhelná ze skupiny Czech Coal finančníka Pavla Tykače.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies