Lídři devíti stran, které mají šanci se dostat do sněmovny, se v pátek měli sejít na nádraží Veleslavín, odkud byl naplánovaný společný odjezd MHD do hotelu EuroAgentur Ramada na Terminálu 3 Letiště Václava Havla. Tam se konala předvolební debata Pražského deníku.

Linkou číslo 119 nakonec jelo jen osm politiků: Martin Stropnický (ANO), Petr Dolínek (ČSSD), Jana Černochová (ODS), Marta Semelová (KSČM), Václav Novotný (TOP 09), Daniel Herman (KDU-ČSL), Michal Moroz (Realisté) a Lucia Zachariášová (Zelení). Pirát Jakub Michálek nedorazil. Čekal už na Terminálu 3.

Debata Pražského deníku, která začala na autobusové stanici na Veleslavíně a pokračovala na Terminálu 3 v hotelu Ramada 13. října v Praze.
Stát by měl financovat dostavbu metra, shodlo se osm lídrů v předvolební debatě

Pražská debata trvala dvě hodiny a skládala se ze tří tematických okruhů. Prvním byla doprava, druhým sdílená ekonomika a třetím program pro Prahu. Moderovali ji šéfredaktor centrální redakce Deníku Tomáš Skřivánek a jeho zástupce Jan Klička.

O dopravě

Je pro politiky důležité, aby vznikla rychlodráha, nebo se mají cestující dál plahočit na Ruzyni autobusem?

Podle Daniela Hermana i Martina Stropnického má vést na Ruzyni železnice.

TŘI DRUHY CESTUJÍCÍCH, TŘI RŮZNÉ VLAKY NA JEDNÉ TRATI. Z letiště by mohli cestující využít každou čtvrthodinu expresní vlak, ve které by byl servis podobný letadlu. Pro ostatní by tu byl normální zastávkový vlak./Ilustrační foto
Letiště a centrum Prahy má spojit expresní vlakové spojení

Šokoval ale náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). „Propojení železnicí s letištěm není klíčové. Pro Prahu je daleko klíčovější propojení Praha-Kladno,“ uvedl a překvapivě dodal: „My chceme metro A prodloužit z Motola na letiště, Zelení ale blokují dohodu s ministerstvem dopravy.“

Lídr Realistů Michal Moroz navrhl jinou variantu. „Nejlepší by bylo prodloužit trasu B ze Zličína k letišti na P+R parkoviště,“ uvedl.

Naopak Lucia Zachariášová (Zelení) si myslí, že prodloužení metra by bylo drahé. „Navíc by nejezdilo 24 hodin denně. My chceme trať na letiště, která by vedla z centra a vznikla by rekonstrukcí trati Praha-Kladno s odbočkou na letiště,“ uvedla.

Pražské tramvaje. Ilustrační foto.
Tramvají z centra na letiště? Do roku 2030 to bude možné

Vlakovou dopravu podporuje rovněž Václav Novotný (TOP 09). Ať už prodloužení metra nebo výstavbu železnice by podle většiny diskutujících měl podpořit stát.

Odmítl to jen Jakub Michálek. „Má to být řešeno na celostátní úrovni, protože stavba přesahuje hranice krajů. Praha nemá natahovat ruce po státních penězích na stavbu vlastní infrastruktury, tedy metra. Měla by si to zaplatit ze svého,“ prohlásil.

Cestu na letiště nevnímá jako největší problém starostka Prahy 2 Jana Černochová. „Kolikrát za rok běžný Pražan jezdí na letiště? Tam stačí zřídit velké P+R parkoviště. Prioritou je trasa metra D,“ uvedla.

O sdílené ekonomice

Ubytovali se někdy politici přes Airbnb?

Kromě Lucie Zachariášové všichni odpověděli, že ne. S Uberem cestovali jen Michal Moroz a Jakub Michálek.

Uber. Ilustrační foto.
Pražané podporují Uber a nesouhlasí s taxikáři

Jenže právě boj Uber versus taxi by politici měli vyřešit. Taxikářům se totiž nelíbí, že šoféři Uberu nejsou nijak regulovaní. „Měli bychom nechat volně soutěžit taxikáře s Uberem, vyjměme je z koncese. Zrušme taxametry,“ navrhovala Černochová.

Naopak Stropnický je pro omezování. „Západoevropské země sdílenou ekonomiku regulují, musíme se inspirovat, ale včas, dokud lobby Uber či Airbnb příliš nezesílí,“ uvedl.

Infografika. Perličky dne.Zdroj: Deník VLP

Infografika. Co zaznělo při debatěZdroj: Archiv VLP/Martin Divíšek