Kam za pamětihodností, která uspokojí i milovníky techniky?
Z výletu vlakem v lepším případě vedeném parní lokomotivou po trase Pražského Semmeringu budou nadšené i děti. Snad žádná z vlakových tratí nemá tolik malebných zatáček, aby z nich šlo z okna pozorovat parní lokomotivu, jak na kolejích oddychuje.
Pokud se zájemci chtějí vydat na romantickou trať, nasednut na vlak musejí v zastávce Praha Smíchov – Severní nástupiště. Pak se vydají na trasu dlouhou celkem 8 kilometrů, při níž překonají výškový rozdíl 93 metrů.
Trať od Smíchova stoupá k dvěma známým Hlubočepským viaduktům. Přitom míjí historický vrch Děvín a vedlejší Žvahov. Po něm je také pojmenována zastávka Semmeringu Praha – Žvahov. Trať překonává údolí Hlubočep v tomto úseku celkem dvakrát.
Trati vinoucí se smíchovskými svahy se pro její horský charakter začalo záhy přezdívat Pražský Semmering. Toto pojmenování nevzniklo náhodně a je odvozeno od trati vedoucí horským sedlem mezi Dolními Rakousy a Štýrskem v nadmořské výšce 980 metrů.
První horská dráha
Tato železnice, která byla první horskou dráhou vůbec, byla uvedena do provozu v dubnu roku 1854.
V roce 2002 zažil Pražský Semmering krátký comeback. Při zničujících povodních, které ochromily dopravu po celé Praze, po jeho travou zarůstajících kolejích projížděla odkloněná nákladní doprava a pendlovaly osobní spoje mezi oběma vltavskými břehy jako náhrada za trasu metra B.
„Obliba Pražského motoráčku neklesá ani s nástupem podzimu. Průměrně přepraví vlak za jediný víkend cca 700 lidí,“ spočítal mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Zájemci o půvabnou jízdu se podrobnosti o provozu vláčku dovědí na internetových stánkách Českých drah.