VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražský okruh vyhráno nemá. Soud nejspíš bude pokračovat

Praha - Zastánci dostavby Pražského okruhu v jeho původní variantě mohli v závěru minulého týdne slavit dílčí úspěch. Městský soud v Praze zamítl žalobu osmi městských částí a čtyř středočeských obcí, kolem kterých má dálnice v bezprostřední blízkosti vést.

2.3.2016
SDÍLEJ:

Pražský okruh.Foto: Deník/Martin Divíšek

Soud neuznal požadavek na zrušení Zásad územního rozvoje aktualizovaných Prahou v roce 2015. Návrh dokončení trasy Pražského okruhu byl jejich součástí.

Soudkyně Viera Horčicová vysvětlila, že námitky byly neúplné, a tudíž nepřinesly žádné posouzení nezákonnosti Zásad územního rozvoje, čili hrozící zásah do práva navrhovatelů. 

Advokát Pavel Uhl, který zastupoval Prahu, rozhodnutí soudu přivítal. „Předpokládám, že základní spor je tímto v podstatě odklizen," konstatoval.

Snaha o urychlení dobudování okruhu

Rovněž resortně odpovědný náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) byl s verdiktem spokojen. „Je to dobrá zpráva, protože hrozilo další zdržení této mimořádně důležité stavby, která má již dnes výrazné zpoždění a kvůli jejímu nedobudování nemohla být zkolaudována Blanka. Musíme udělat vše pro to, abychom dobudování okruhu, který staví stát, co nejvíce urychlili," řekl Dolínek.

Nyní prý bude usilovat o vznik samostatného zákona o okruhu. „V něm bude jasně stanoveno, jakým způsobem bude stavba co nejdříve realizována," dodal. 

Pražský okruh, respektive jeho stále aktuální varianta, ovšem zdaleka nemá vyhráno. Se záměrem se starostové městských částí ani obcí nehodlají smířit. Trvají na tom, že trasa vedoucí od Ruzyně přes Suchdol směrem k dálnici D8 a dále přes Vinoř a Satalice k dálnici D10 respektive D11, přivede do hustě obydlených oblastí tranzitní dopravu, a tudíž zásadně zhorší životní prostředí pro desítky tisíc lidí.

Opakovaně navíc uvádějí, že zmíněná trasa je zastaralá, naplánovaná už v 60. letech minulého století, kdy byly zasažené oblasti obydlené jen řídce, nebo vůbec. Trasa tudíž prý celkově nevyhovuje dnešním podmínkám. Na tom se i nadále shodují představitelé radnic Suchdola, Dolních Chaber, Ďáblic, Lysolají, Horních Počernic, Satalic, Nebušic, Vinoře, Radonic, Jenštejna, Přezletic a Podolanky.

Podají prý další kasační stížnosti

S rozsudkem se nechtějí smířit a zvažují podání opravného prostředku. Připouštějí, že výrok Městského soudu očekávali. Tentýž soud totiž několik dnů před tím zamítl podobnou žalobu, která se týkala plánované přistávací dráhy letiště v Ruzyni.

„Soud mimo jiné nepotvrdil námitku, že nebyly řádně posouzeny varianty trasování. Dále soud odmítl, že podél koridoru okruhu budou překračovány hygienické limity exhalací a hluku, jak vyplývá z dokumentace Zásad územního rozvoje a odkázal řešení uvedeného problému až na další stupně řízení. Městské části a obce nyní zvažují podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně," vzkázal starosta Suchdola Petr Hejl (STAN, Sdružení občanů Suchdola).

„Své rozhodnutí zamítnout všech pětadvacet bodů žaloby soud zdůvodnil ve sto třiceti stránkovém rozsudku, který po doručení zveřejníme. Za sebe se domnívám, že i za další obce ve středočeském kraji a některé pražské městské části mohu říci, že budeme dál prosazovat zájmy desetitisíců našich občanů a zřejmě se odvoláme k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně," komentoval situaci starosta středočeského Jenštejna Norbert Hlaváček (nestr.).

Připomeňme, že s kasační stížností městské části a středočeské obce v obdobném případu už v minulosti uspěly.

Pražský okruhAsi osmdesátikilometrová stavba silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž sedm je v provozu. Chybí žalovaná část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi a další mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Celkové náklady na stavbu mají přesáhnout 106 miliard korun.

Radnice proti trase okruhu protestují už řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené zásady aktualizovala v říjnu roku 2015, kraj v červenci roku 2015. Při schválení aktualizovaných zásad uvedl tehdejší primátor Tomáš Hudeček, že Praha se s výtkami vypořádala.

Schválení zásad územního rozvoje je prvním krokem při přípravě stavby, následuje územní řízení, které se věnuje dopadům na životní prostředí podrobněji. Posledním krokem je řízení o vydání stavebního povolení.

Čtěte také: Pražský okruh se nedaří dostavět, na severu se rýsuje alternativa

Autor: Jakub Krupka

2.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Nový vůz kynologické skupiny.
5

Při záchraně životů poslouží strážníkům-kynologům nové auto

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

Generál Andor Šándor: Bezpečné metro? Nedělejme si iluze

/ROZHOVOR/ Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních týdnech může sloužit útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí a desítky zraněných. Jak je to se situací v metru u nás? Známý bezpečnostní expert Andor Šándor je v této otázce skeptický.

Dluhová poradkyně: Do dvou set tisíc se situace obvykle dá řešit bez bankrotu

Praha - Nejdůležitější je být připraven i na horší životní situace a v případě, že se člověk dostane do dluhů, je začít hned řešit. To říká Kateřina Jirová, vedoucí programů k řešení zadluženosti ze sdružení RUBIKON Centrum, které pracuje zejména s lidmi s trestní minulostí. „Jejich zadluženost je v zásadě podobná, jako kohokoliv jiného," míní.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies