VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražské léto je ve znamení kolizí aut s cyklisty. Kdo za ně může?

Praha - Shoda mezi aktéry za volantem a řidítky panuje snad jen v tom, že nejkritičtějším místem je centrum. V Holešovicích byl před týdnem při srážce s vozidlem celní správy zraněn cyklista. Nehoda se tak řadí do množství kolizí, které se v Praze dějí téměř dennodenně. Jedná se jak o nehody s vážnými zraněními, tak i o drobné incidenty.

16.8.2016
SDÍLEJ:

Nehoda kola. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Zdeněk Traxler

Za loňský rok bylo například evidováno přes 200 případů, v nichž figurovali cyklisté. Je Praha pro cyklisty nebezpečná, nebo cyklisté pro ni?

Bezpečné je centrum

Za nejnebezpečnější místa pro cyklisty bývá považováno zejména centrum. „Praha je krásné historické město, ale není stavěné pro pohyb cyklistů v historickém jádru," okomentoval Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK. Pro zajištění plnohodnotného pohybu cyklistů by prý bylo nutné zúžit parkovací místa, což kvůli jejich kapacitě není možné. Krizové jsou také prostory, kde se setkávají pěší zóny a cyklistické stezky.

„Za zcela nejhorší místo lze považovat Smetanovo nábřeží, tam se děje řada incidentů," uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Další pak je například Podolské nábřeží. Jiným typem nehodových míst pak jsou výpadovky z Prahy, kde sice frekvence cyklistů není tak vysoká, ale daná místa jsou obecně nebezpečná.

Problematické ulice v Uhříněvsi

„Jedná se například o ulice v Uhříněvsi," podotkl Filler. „Já vnímám za problematické především stýkání cyklistů a tramvají. Na řadě úseků cyklisté nemůžou jet bezpečně vpravo, ale musí jet přímo v kolejích," dodal. Někteří přesto jedou tam, kde nemají, a mohou se dostat do neřešitelné situace.

„Dochází pak k přimáčknutí k obrubě, někdo otevře dveře a je to. Nebo naopak jsou koleje kluzké," popsal Filler. Takovým prostorem je například Hlubočepská ulice v Praze 5.

Kolize cyklistů s jinými vozidly

Nejčastějšími nehodami jsou kolize kol s jinými vozidly. „Podle analýzy míry zavinění nehod z let 2013 a 2014 je vina na straně cyklistů okolo 40 %, takže nejezdí jako sebevrazi," přiblížil Filler. Podle Vomáčky je ale zásadní problém netolerance jak ze strany cyklistů, tak řidičů a chodců.

„Větší míru viny vidím na cyklistech, často jsou bezohlední. Chybí jim ohleduplnost," míní. Jádro problému vidí v rivalitě mezi cyklisty a řidiči aut, případně i mezi cyklisty a chodci. Jako hlavní potřebu vnímá toleranci mezi všemi účastníky dopravního provozu.

Vítězí rivalita a schází tolerance 

„Cyklisté by měli slézt z kola a převézt ho přes přechod, což nedělají. Nebo také vjíždějí rovnou z chodníku do ulice," nastínil Vomáčka. V centru města také dochází k situacím, kdy jsou ohroženi lidé, kteří vychází z obytných domů. Na chodníku se totiž velkou rychlostí pohybují cyklisté. „Nesmí mít pocit, že cesta je pouze pro ně," podotkl mluvčí ÚAMK.

Podle Fillera je ale agresivita výjimečná, k nehodám způsobeným útočností cyklistů dochází zřídka. „Spíše se stává, že řidič cyklistu přehlédne, nepočítá s ním, ale to se nedá řešit, dokud se nezačne více jezdit na kole," vysvětlil Filler.

Alkohol a cyklistika

Samostatnou kapitolou pak je alkohol. V povědomí totiž nemáme dosud ukotvené, že kolo je vozidlo, které se plnohodnotně účastní provozu. „Cyklisté nemají pocit, že by alkohol za kolo nepatřil, klidně si dají pivo a jedou dál," upozornil Vomáčka.

V posledních letech počet nehod i cyklistů v metropoli stagnuje. Bezpečnost tak přetrvává na stejné úrovni. Stále ale existuje řada problémů, které je třeba řešit.

„Snažíme se neustále iniciovat řešení krizových míst. Nezbytné je, aby měli cyklisté zejména v křižovatkách vyhrazené prostory, aby nemuseli jezdit tramvajovými kolejemi," popsal Filler.

Ve chvíli, kdy budou mít jasně vyčleněn koridor, situace se zpřehlední. „Kladl bych důraz na vzdělávání cyklistů," poznamenal Vomáčka. Na vybraných místech by prý cyklisté mohli mít vyhrazený prostor na chodnících, což by bylo bezpečnější pro všechny strany. „Muselo by jít o chodníky málo frekventované, aby nedocházelo ke kolizím s chodci," dodal.

Čtěte také: Účastníci blokády silnice odmítají smrad a hluk

Autor: Jana Kašparová

16.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení