Šetření začíná, peněz je málo, a tak se na některé plánované stavby a další akce hlavního města zkrátka vůbec nedostane. Na druhou stranu nemělo by být tak zle, aby koalice neprosadila například MHD pro děti do 15 a seniory nad 65 let zdarma, na to miliony budou.

Na finančním výboru magistrátu se ve středu jednalo o finančních zdrojích pro letošní rok. První výhled je takový, že bude mít město v rozpočtu přibližně 52,5 miliardy korun.

Co to znamená pro samotné obyvatele? Například kapitola dopravy by mohla být přiškrcena až o tři miliardy korun a v tu chvíli by se na stavbu tunelového komplexu Blanka dostalo.

„Zatím to vypadá, že na oblast dopravy půjde bezmála osm miliard korun. To by znamenalo, že rozhodně nebudou zahájeny v podstatě žádné nové dopravní investice. Pouze budeme pokračovat v těch zahájených nebo připravených. Velká část peněz by šla samozřejmě na strategické akce, na stavbu Městského okruhu, konkrétně Blanky a přípravu dalších částí by to bylo asi 4,5 miliardy korun,“ uvedl na jednání výboru první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Pro Blanku by to s jistotou znamenalo další zdržení, protože tato částka by nestačila na práce a technologie na celý rok.

S prodloužením metra má pomoci EU

Další dvě miliardy by měly jít na prodloužení trasy metra A do Motola. Tyto peníze chce město získat z operačního programu Evropské unie. „Na ostatní stavby, které nejsou označeny slovem strategické, vychází zhruba 1,2 miliardy korun. Ale nic není jisté a stále diskutujeme a na rozpisu pracujeme,“ pokračoval Březina.

Více o dopravních plánech na rok 2011 čtěte ZDE

Nedostatek financí pravděpodobně způsobí potíže také pražskému dopravnímu podniku. Ten potřebuje stamiliony korun zejména na nákup nových autobusů a tramvají 15T ForCity.

Nové autobusy a tramvaje budou

Generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák Deníku řekl, že v případě nedostatku financí v oblasti investic bude nutné samozřejmě vyjednávat s dodavateli, případně upravit splátkové kalendáře a podobně. „V žádném případě ale nehodláme připustit, aby byla například ohrožena dodávka nových autobusů. To by nám totiž v konečném důsledku způsobilo i další problémy tím, že bychom měli v provozu staré autobusy, které mají mnohem vyšší náklady na údržbu a provoz,“ vysvětlil Dvořák.

Podle jeho slov by neměla být omezena ani dodávka nových tramvají.

MHD pro děti a seniory zdarma

Ne všude se ale bude šetřit. Město například chce, aby už od 1. července měli pražskou MHD zdarma děti do 15 a senioři nad 65 let. Za půl roku by to mělo stát navíc 120 milionů korun. „S touto položkou v rozpočtu počítáme. Je to otázka priorit, a toto je priorita,“ uvedl předseda finančního výboru Petr Hulinský (ČSSD). Více ZDE

Opozice s tím ale nesouhlasí. „Když to spočítáme, za čtyři roky to bude miliarda korun navíc, a to rozhodně není málo. Měli bychom se spíše dívat, kde můžeme ušetřit,“ sdělil člen výboru Zdeněk Tůma (TOP 09).

Nově by pak měli v letošním roce dostávat odměny také učitelé základních škol, zde chce magistrát vyčlenit 100 milionů korun.

Město pak hodlá využít úspory z minulých let, které dohromady dělají jednu miliardu.

Jak přesně magistrát peníze rozdělí mezi jednotlivé rozpočtové oblasti, zatím není jasné. Rozpočet se bude schvalovat až na únorovém zasedání zastupitelstva, návrh by měl být zveřejněn na začátku příštího měsíce.

Pětimiliardový úvěr

Město by se do té doby také mělo rozhodnout, jak letos do konce května splatí pětimiliardový úvěr. Hulinský navrhl, že by si Praha mohla vzít jiný úvěr, ze kterého by splátku pokryla. „Jedná se o velmi výhodné obligace s nízkou úrokovou sazbou,“ dodal Hulinský. Tvrdí, že zadlužení města by se tím nezvýšilo a možná by si Praha měla vzít rovnou sedm miliard, kdy by dvě miliardy zůstaly jako rezerva na další splátku úvěru v roce 2013.

Zdeněk Tůma s úvěrem nesouhlasil a obává se, že zmíněné dvě miliardy by město mohlo utratit na něco jiného. „Měli bychom uvažovat více strategicky a hledat místa, kde by se dalo pět miliard ušetřit,“ doplnil.