Zdražování v Praze. Infografika.Zdroj: RedakceZhruba čtyři sta korun si od příštího roku připlatí za vodné a stočné tříčlenná pražská rodina. Stejný nárůst by přitom měl následovat i v dalších minimálně čtyřech letech. Magistrátní koalice počítá s tímto tempem zvyšování ceny vody v plánu rozvoje vodohospodářské infrastruktury. Cílem je získat na její modernizaci až deset miliard korun. Vedení města také připravuje vyhlášku, která má po mnoha letech zdražit, a to hned téměř o třetinu, poplatek za odvoz odpadu. Ve hře je i zvýšení maximální ceny za kilometr pro vozy taxislužby z 28 na 36 korun. Podle magistrátu je současný limit pro řidiče likvidační.

„Co se týče elektřiny, na její cenu nemá Praha žádný přímý vliv, u vodného jde o kontinuální mírný nárůst, jaký se děl za všech primátorů, a v některých letech dokonce výrazně o vyšší částku než příští rok,“ uvedla Julie Kochová, mluvčí Prahy Sobě. 

Proti zdražování je i Pospíšil

Lídryně opozičního klubu ODS nepovažuje uvedené důvody za pádné. „Naopak mi připadají jako směšné výmluvy. Zvyšování daní a poplatků nelze vůbec zdůvodnit. Radní by měli začít šetřit předně u sebe. Například nevidím důvod, proč má mít primátor devět poradců, kteří Pražany stojí miliony ročně,“ prohlásila Alexandra Udženija, podle které považuje pražská koalice své voliče za hlupáky.

Ilustrační foto.
Anketa: Jak radnice naloží s vyšší daní z nemovitostí. A potřebují ji?

Výhrady proti zvyšování životních nákladů má ale i „nejpravicovější“ člen koalice Jiří Pospíšil (TOP 09), který minulý týden na zastupitelstvu hlasoval proti úpravě koeficientů u daně z nemovitosti. „Nepovažoval jsem za rozumné sahat na tuto daň v situaci enormních nákladů na bydlení v metropoli. A byl bych nerad, aby se pro nás ujala přezdívka koalice zdražování. Už proto, že ji osobně nevnímám jako levicovou. Chápu sice, že městské části nemají dost peněz, ale nemyslím si, že je řešením plošné zdražování. Úspory by se měly hledat primárně na magistrátu,“ řekl Pospíšil.

Nad zdražováním dalších položek visí otazníky. Automobilisté by v budoucnosti mohli platit mýto za vjezd do centra. Od roku 2021 nejspíš stoupne ubytovací poplatek, který už od ledna 2020 dopadne i na ubytování v soukromí. Praha 1 pak nedávno požádala magistrát o podstatné zdražení parkovného pro „druhé“ vozidlo podnikatelů a také pro limuzíny.

Představení programu nové koalice na Magistrátu hlavního města Prahy.
Mýto pro Pražany rozhádalo koalici: Pánové, víte, o čem hlasujete?