Praha je na tom z hlediska dopravní bezpečnosti nejhůře. Aspoň podle rozdaných trestných bodů řidičům či podle odebraných řidičáků soudě. V trestných bodech je metropole první. Udělila jich už 85 000 – číslo je k měsíci dubnu.

Pokud jde o řidiče, kteří překročili dvanáctibodový limit a museli řidičák odevzdat, pak má Praha třetí místo po jižní Moravě a Ústeckém kraji. V metropoli už o průkaz přišlo 898 řidičů. „Nejčastější přestupky v metropoli jsou nedodržování povolené rychlosti a alkohol.

Začíná se stále častěji objevovat i nový jev, nerespektování světelné signalizace. V nemalé míře se podílejí na trestných bodech i viníci dopravních nehod. Těch je v Praze víc než v kterémkoliv jiném městě,“ říká mluvčí pražské policie Ladislav Bernášek. Podle statistik jsou to především mladí muži kolem dvaceti let, kteří jsou nejnebezpečnější. A to nejen v Praze, ale v celé České republice.

Řidičák na zkoušku? Ministerstvo couvá

Ministerstvo dopravy dlouho slibovalo, že riskantní způsob jízdy novopečených řidičů omezí novinkou v předpisech – takzvaným „řidičákem na zkoušku“. Plán ale nyní padl. O co mělo jít? Mladí řidiči měli mít minimálně první dva roky po autoškole povinnost jezdit jen nižší rychlostí. Navíc měli možnost spáchat jen dva lehčí přestupky. Pokud by pravidla hry nedodrželi, přišli by o řidičský průkaz. Změna, která měla být klíčová pro snížení počtu tragických nehod v Česku, však nakonec skončila u ledu.

Deník jako první zjistil, že s „řidičáky na zkoušku“ už ministerstvo nepočítá. „Neměli jsme dostatek času k přípravě takové změny,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Odborníci na bezpečnost provozu to kritizují. Zpřísněný dohled nad mladými řidiči funguje všude v západní Evropě. Dvouletou „podmínku“ mají například řidiči v Německu, Rakousku či ve Francii. Ve Španělsku mají navíc sníženou rychlost na dálnici až na 80 kilometrů v hodině. Počet tragických nehod na českých silnicích přitom od začátku roku stále stoupá.

V květnu zemřelo na silnicích nejvíce lidí od začátku roku. Plných 78, což je o šest více než v dubnu. A trend pokračuje. První červnový den také skončil tragicky. V neděli srazil pět chodců z krajnice mezi Chomutovem a Mostem německý řidič volkswagenu. Jednalo se o skupinku Bulharů. Dva to nepřežili, zbylí tři skončili v nemocnici.

Silnice kolem Prahy jsou prošpikovány radary

Jako bič na piráty silnic mají působit radary měřící okamžitou rychlost umístěné v některých obcích v těsném sousedství Prahy. Frekvence dopravy se v nich neustále zvyšuje, tím i riziko dopravních nehod. „Dopravní nekázeň mnoha řidičů je stále varující. Proto jsme některé vytipované obce s velkou dopravní zátěží v rámci dlouhodobé akce Bezpečně do školy vybavili měřiči okamžité rychlosti. Investici jsme hradili v plné výši,“ řekl Martin Kupka, mluvčí Středočeského kraje. Ukazatele okamžité rychlosti jsou jedním z nejúčinnějších psychologických opatření ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Řidiči tak reagují ve většině případů na údaj o své aktuální rychlosti odpovídajícím zpomalením.

Pokuty? Vylepšují obecní pokladnu

Například v Horoměřicích tento způsob sledování dopravní kázně ještě kombinují s radarem zabudovaným do semaforu. „Přistoupili jsme k tomuto řešení po dlouhodobých stížnostech na řidiče, kteří nerespektovali povolenou rychlost. Středočeský kraj nám vyhověl, radar jsme instalovali a pozitivní účinek se projevil velmi brzy. Navíc ho umocňuje i spolupráce s policií, která povolenou rychlost v obci po dohodě s naším úřadem monitoruje svým mobilním radarem,“ informoval starosta Václav Kášek. Pozitivní výsledek je nejen ve výši vybraných pokut provinilců, které výrazně vylepšují tamní obecní pokladnu.

„V loňském roce jsme za pouhé dva měsíce vybrali více než dvě stě tisíc korun. Měřiče rychlosti a přítomnost policistů se však brzy zapsaly do povědomí řidičů. Tím se na zdejší komunikaci zlepšilo jejich chování a příjmy z pokut do obecní pokladny již nejsou tak výrazné. Nicméně víc než o peníze nám jde o zdraví zdejších lidí, potažmo i řidičů,“ doplnil starosta. V podobném duchu hovoří i Vít Šťáhlavský, starosta Hostomic. Především frekventovaná doprava kolem tamní školy a bezpečnost dětí byla hlavním zájmem zastupitelstva.

Sbírka na radar

„Do investice výrazně přispěli i obyvatelé naší obce, kteří mezi sebou uspořádali dobrovolnou veřejnou sbírku na koupi radaru. Jen považte – než jsme měřič rychlosti instalovali, našli se i tak bezohlední řidiči, kteří kolem školy jezdili i více než stokilometrovou rychlostí,“ řekl starosta, který uvažuje ještě o pořízení dalšího radaru. Ve Zdibech instalovali orientační měřič rychlosti.

Podle tamního starosty Kamila Plavce se mnozí řidiči rychle umravnili. „Přispívá k tomu také přítomnost městské policie s mobilním radarem. Nepopírám, že finanční přínos z pokut do obecní poklady je slušný. Zamyslet by se nad sebou měli především ti řidiči, kterým ani na pokutách moc nezáleží,“ řekl.

Zpomalovací prahy zatím vyhovují

Jsou však obce, které měřiče rychlosti zatím instalovány nemají. Proč? „Radary u nás suplují zpomalovací prahy umístěné před vjezdem do obce. Zatím se jeví jako vyhovující způsob, jak řidiče donutit dodržovat předepsanou rychlost,“ informoval Václav Šmrha, vykonávající funkci stavebního dozoru pro obec Křeslice. Opravdu takzvané retardéry stačí? „Myslím si, že ano. Dopravní frekvence v obci není zase tak veliká. Ale jezdí tady hodně dětí na kole, může se stát cokoliv. Osobně by mi radary u nás taky nevadily,“ poznamenala tamní obyvatelka Lada Divišová.

Sousední Čestlice mají rovněž zpomalovací prahy. Starosta Stanislav Veselý je vnímá ze svého úhlu pohledu. „Jejich poněkud svérázné technické provedení řidičům nedovoluje prahy přejet více než pětikilometrovou rychlostí. Jinak by si auto mohli poškodit. Osobně jsem pro umístění radaru a určitě v této otázce něco podnikneme.“

(Jan Klička, Petr Štrompf)