Ačkoli pražské zastupitelstvo schválilo před dvěma týdny dotaci na příští rok na dostavbu metra 1,6 miliardy korun a stát přidá z rozpočtu ve stejném období dalších 300 milionů, stále chybí jedna miliarda. Podzemka se sice i přes tyto problémy svého zprovoznění v květnu dočká, ale peníze proto budou muset být odebrány možná z jiných dopravních investic města. To by se mohlo dotknout například modernizace vozového parku MHD. Zpomalila by se tak dodávka nových nízkopodlažních tramvají, autobusů, či třeba rekonstrukce starých sovětských souprav metra.

„Zatím nelze přesně říci, kde bychom museli škrtat, ale toto je jedna z pravděpodobných možností,“ řekl Deníku radní pro dopravu Radovan Šteiner, podle kterého bude vedení města od začátku ledna jednat se státními představiteli, aby v již schváleném republikovém rozpočtu našli více peněz. Na stůl položí požadavek o dalších 700 milionů korun, město pak bude ochotno 300 milionů chybějících do miliardy doplatit. „Stát by měl plnit dřívější závazky, kdy slíbil, že metro začne výrazněji dotovat od roku 2008,“ pokračoval Šteiner. Věří, že Praha od státu nakonec peníze dostane.

„Předpokládám, že dynamika ekonomiky a růst příjmů do státního rozpočtu budou pokračovat,“ dodal Šteiner. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák se domnívá, že ze státní kasy by na pražské metro měla začít přitékat jedna miliarda korun ročně. „Metro má strategický význam pro celou republiku, a proto je třeba ho státně podporovat,“ řekl Dvořák.

Faktury až po dokončení

Podle Karla Hanzelky z ministerstva dopravy je však tříset milionový státní příspěvek pro příští rok maximum, co si veřejné finance mohou dovolit. „Nelze vyčlenit větší částku na dostavbu pražského metra, aniž bychom omezili dotace pro jiná města,“ uvedl Hanzelka. Tato slova lze interpretovat například tak, že pokud by šlo více peněz na podzemku, tak kvůli tomu by se například v Liberci či Brně zpomalila výměna starých tramvají.

Premiér dal naději

Jistou šanci vyjednávačům města o vyšší příspěvek dal premiér Mirek Topolánek. „Výstavba metra v hlavním městě Praze je samozřejmě naší prioritou a zůstane jí i nadále,“ řekl Deníku Topolánek. Město rozhodně bude muset sehnat finance, ať už z vlastních či státních zdrojů, do poloviny příštího roku. Dodavatelé totiž začnou vystavovat faktury hned po květnovém zprovoznění.

Město slíbilo srovnat účet

Za letošní pokračování výstavby metra do Letňan nakonec dá Praha ze svých peněz 4,375 miliardy korun. Původně přitom počítal schválený rozpočet města na rok 2007 s výdajem jen 1,5 miliardy, nakonec však chyběly 2,875 miliardy korun a to i přes státní příspěvek 275 milionů korun. Manko se nakonec podařilo smazat díky úsporám hospodaření metropole. Jejich uvolnění pro metro odsouhlasilo včera zastupitelstvo na posledním letošním zasedání.

Primátor Pavel Bém ve svém vystoupení zastupitele ujistil, že navýšením se nezvýší městský dluh. „Podařilo se nám téměř nemožné,“ řekl Bém. Výstavba nového úseku trasy metra C, který je dlouhý 4,6 kilometru a jsou na něm tři stanice, vyjde celkem na 15,5 miliardy korun. První vlak s cestujícími by měl do Letňan vyjet 9. května příštího roku, kdy bude Praha slavit 34. výročí od spuštění provozu podzemní dráhy. (puc)