Informace v pátek potvrdil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Pokud Praha k tomuto kroku přistoupí, podle firmy to bude porušení dohod.

Rozhodčí soud vloni řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Soud přikázal firmě tunel zaplatit a Praze vyplatit dlužnou částku v řádech miliard. Dosud pak pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Aktuální neshody se týkají podmáčených kabelů, které znemožnily dubnové otevření Blanky.

Náměstek Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) v uplynulých dnech několikrát zopakovali, že škody za poničenou technologii platit nehodlají. Podle odhadů jde o částky v řádu stovek milionů korun. Primátorka ve čtvrtek v emotivním vystoupení pro média označila dodavatelské firmy za „debily" a „zločinecké spolčení". Pokud Praha k soudnímu jednání přistoupí, podle ČKD poruší dohody z čtvrtečního jednání.

„Obě strany se dohodly na výměně některých důležitých dokumentů. Pan náměstek Dolínek pak deklaroval, že si zástupci města chtějí vše nejprve prostudovat a ověřit, a pak by mělo následovat další jednání. Případná arbitráž by všechny tyto kroky negovala," uvedl mluvčí firmy Karel Samec. ČKD Praha DIZ by pak na krok Prahy musela adekvátně reagovat a „hájit všemi dostupnými právními prostředky své zájmy".

Do Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letné a MalovanceDo tunelu Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jsou v nich vedeny. Novinářům tov pátek řekli zástupci dodavatelských firem. Právě zničené kabely způsobily odklad zprovoznění Blanky na přelomu března a dubna. Vedení Prahy nyní jedná s dodavateli, jak problém technicky vyřešit a kdo zaplatí nové kabely a jejich instalaci.

Firmy ukládaly kabely pod chodníky, do takzvaných průchodek, na jaře 2013. Na konci dubna přišly přívalové deště. Víka v chodnících byla v tu chvíli prý nedodělaná, nebo ještě plně netěsnila. „Pokud budou všechny poklopy zavřené, dovnitř se voda nedostane, jsou vodotěsné. Pokud by přišel déšť nyní, voda by se ke kabelům již nedostala," řekl výrobní ředitel firmy Satra Alexandr Butovič. Satra je hlavním projektantem tunelu.

Pokud jsou poklopy zavřené, voda podle Butoviče steče tunelem do jeho nejníže položeného místa. Tady ji odčerpají čerpadla a voda se tak nedostane k technickému vybavení Blanky. Kdo problém zavinil a kdo zaplatí výměnu poničených kabelů zatím není jasné. Stejně tak není známo technologické řešení výměny, nejasný je tudíž i termín zprovoznění Blanky. Vedení Prahy i dodavatelské firmy nyní čekají na posudek soudního znalce a vyjádření pojišťoven.

Všechny firmy vinu za zničení kabelů odmítají. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) v pátek opět odmítl, že by poškozené kabely měla platit Praha. „Zbývá vyměnit tyto kabely, provést zkoušky a Pražané mohou tunelem jezdit. Mně stačí, když mi dodavatelé řeknou, kdo z nich to zaplatí," řekl.