VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha věděla o údajně neplatných smlouvách od září

Praha – Praha měla materiál ohledně údajně neplatných smluv s firmou Metrostav na stavbu tunelu Blanka k dispozici od září. Radní jej ale projednali a zveřejnili až poté, co Metrostav ve středu oznámil přerušení stavby. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) to ale popřel. Na dotaz řekl, že o závěrech kontrolního odboru magistrátu nevěděl. Po dnešní schůzce Hudečka se zástupci Metrostavu pak obě strany potvrdily vůli se na řešení situace dohodnout.

21.11.2013 1
SDÍLEJ:

Stavěnište jednoho z výjezdů tunelu Blanka v Praze Střešovicích. Tunelový komplex Blanka, který vzniká v Praze je největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice.Foto: Deník/Grzegorz Klatka

Kontrolní výbor došel k závěru, že smlouvy mezi Prahou a Metrostavem na stavbu Blanky jsou neplatné. Primátor to oznámil po středečním narychlo svolaném jednání radních. První náměstek Jiří Vávra (TOP 09) dokonce Blanku označil za „černou stavbu". Zakonzervování prý bude ročně stát 1,6 miliardy. Rada si nyní nechá vypracovat právní stanovisko, teprve pak rozhodne, co bude dál.

Advokát Lukáš Váňa, který se specializuje na právo územních samospráv, České televizi řekl, že smlouvu mělo schvalovat zastupitelstvo, jinak je od počátku neplatná. „Patří to do takzvané vyhrazené působnosti zastupitelstva. Žádný jiný orgán o tom nemůže rozhodnout," uvedl. Judikatura se v této oblasti se podle něj vyvíjela, názor, že takový krok musí schvalovat zastupitelstvo, pak potvrdil Nejvyšší soud v roce 2000.

Metrostav chce práce zastavit 7. prosince kvůli tomu, že mu Praha dluží více než 2,1 miliardy korun a navíc chybí smluvní dodatky na změny v projektu. „Město jako investor ten projekt nyní prakticky neřídí," řekl ve středu mluvčí Metrostavu František Polák. Praha dosud za stavbu zaplatila 25 miliard korun. „Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat," reagoval Hudeček.

Přerušení prací nejspíš oddálí plánované otevření tunelu na jaře příštího roku. Praha sice Metrostavu neplatí, peníze na stavbu prý ale má. Podle informací se budou do rozpočtu na příští rok přesouvat z letoška čtyři miliardy, které byly letos v rozpočtu vyčleněny právě na stavbu Blanky. Politici ale hledají cestu, jak zákonným způsobem proplatit vícepráce, které v průběhu stavby vznikly. Podle zákona o veřejných zakázkách totiž nesmí práce nad rámec smlouvy přesáhnout 20 procent celkových nákladů. Pražští radní už čelí stíhání kvůli jinému problematickému projektu – opencard.

„Hlavní město za provedené práce zaplatí, musíme však najít legální cestu, jak to udělat," uvedl po schůzce s Metrostavem Hudeček.

Město dluží Metrostavu řadu měsíců. Už za primátora Bohuslava Svobody (ODS) si zadalo vypracování takzvané kategorizace prací na stavbě Blanky, která měla stanovit, které práce nad rámec smlouvy je Praha oprávněna zaplatit, a které nikoli. „TOP 09 od samého začátku zpochybňovala náš postup, protože se bála převzít odpovědnost a nechávala celý problém takříkajíc vyhnít," uvedl Svoboda na svém faceboobovém profilu. V té době navíc vznikla i řada posudků za miliony. Žádný z nich ale podle všeho nepřišel s jednoznačným řešením.

Podle současného vedení města nese za situaci odpovědnost někdejší vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). Právě z té doby pochází problematické rozhodnutí o stavbě Blanky, ale třeba i kontroverzní opencard a dalších. Bém to ale odmítá a viní současné politiky z neschopnosti a zadlužování města. Hudeček je podle něj ztělesněním politické hlouposti a manažerské nezodpovědnosti.

Z volně dostupných informací a smluv zveřejněných na webu posvětila přidělení zakázek na stavbu a na dodávku technologií v září roku 2006 a v dubnu 2007 rada města. Pod smlouvou s Metrostavem za 21,2 miliardy pak za Prahu figuruje podpis tehdejšího primátora Béma a vlivného ředitele odboru městského investora Jiřího Tomana, smlouvu na technologie za 4,5 miliardy korun uzavřenou s ČKD Praha DIZ podepisoval pouze Toman. Pod některými problematickými dodatky smluv, kvůli kterým se údajně stavba v dalších letech prodražovala, jsou pak místo politiků podepsání údajně pouze úředníci. Politici se tak podle některých kritiků zbavovali zodpovědnosti za prodražování stavby. Tunelový komplex měl původně stát zhruba 28 miliard korun. Postupem času vyšlo najevo, že vyjde na 36 miliard korun.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Komplex měří 5,5 kilometru, jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v Česku dlouhý zhruba 2,23 kilometru.

Autor: ČTK

21.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Předseda Senátu Milan Štěch.
AKTUALIZOVÁNO
13

Prezidentské volby proběhnou 12. a 13. ledna

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

KRÁTCE: Doubravka vyroste do konce září

Praha - První pražská veřejně přístupná rozhledna po 25 letech se brzy otevře veřejnosti. Doubravka XIV. z pera architekta Martina Rajniše vyroste do konce září v lesoparku Čihadla na Černém mostě.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Kde rodit? Dilema i pro Pražanky

Praha - Některým středočeským nemocnicím podstatně přibývají klientky z Prahy. Na druhou stranu jsou i velké pražské nemocnice cílem pro mnoho rodiček ze Středočeského kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení