Martin B. dojíždí každý den do metropole za prací. Auto nechával pravidelně na odstavném P+R parkovišti u stanice metra na Černém Mostě. Teď už autem jezdí dál do centra.

„Od července bylo stání na těchto parkovištích zdraženo o sto procent. Místo desetikoruny se platí dvacka. Navíc jsou zrušeny slevy na jízdence pro MHD,“ vysvětlil Deníku Martin B. důvody, proč autem jezdí až tam, kde mu stání nezakážou placené zóny.

Ještě před začátkem července totiž měli mimopražští řidiči a vůbec všichni, kdo auto zastavili na speciálně vybudovaných parkovištích, nárok na výraznou slevu na jednotlivé jízdence. Mohli si totiž koupit za 30 korun přestupní zpáteční jízdenku. Případně za celodenní ježdění po Praze hromadnou dopravou dali 60 korun.

„Tehdy ještě přestupní jízdenka stála 26 korun, takže sleva byla opravdu výrazná,“ doplnil Martin B. Dnes má ale smůlu. Proč už výhody neplatí?

Městská kasa se může obohatit o další příjem

„Se změnou tarifu došlo i ke zdražení odstavných parkovišť P+R. Desetikoruna za zastavění vozidla byla opravdu nízká částka, která nebyla velmi dlouhou dobu navyšována,“ zdůvodnil změnu Karel Březina (ČSSD), primátorův náměstek pro dopravu. Podle něj jsou stejně parkoviště P+R plná a městská kasa se tak může obohatit o další příjem.

Kolik tedy v současnosti řidiči, kteří svůj automobil na speciálních parkovištích zanechají, zaplatí? Dvacet korun za stání a jízdné v plné výši, tedy za nepřestupní jízdenku 24 korun a za přestupní 32 korun. Nové podmínky platí od července, kdy radní hlavní města odsouhlasili zdražení jednotlivých jízdenek.

Výhoda nechat auto na okraji Prahy se vytrácí

Podle iniciativy Auto*Mat, která se snaží prosazovat, aby lidé uplatňovali jiný způsob dopravy než v osobních autech, je krok města špatný. „Pokud budou lidi muset někde něco platit, bude pro ně pohodlnější jet dál autem do centra. Systém parkovišť byl nastavený tak, aby lidé cítili výhodu za to, že nechávají někde na okraji Prahy své auto. To se teď vytratilo,“ domnívá se Martin Skalský z iniciativy Auto*Mat.

Dalším problémem podle něj je, že síť odstavných parkovišť je malá a vedení město nehledá další pozemky pro jejich realizaci. Místo toho zdražuje stání, která dosud v omezeném počtu fungují.

SLOUPEK JAKUBA KRUPKY
Za pár korun stovky aut navíc. Proč?

Jediný trvale udržitelný růst je růst cen. Bez ohledu na inflaci zdražuje vše, na co se podíváme. Do jisté míry nemohu mít nic proti. Existují ale priority, které by měly naopak ve veřejném zájmu zlevňovat. Jenže i ty zdražují. Dokladem je například navýšení poplatků za záchytná parkoviště na okrajích Prahy.

Možná je to důsledek neexistující koncepce omezování individuální dopravy v hlavním městě. Zatímco v civilizovaných metropolích ji samospráva „škrtí“, co to dá, aby se obyvatelé vnitřního města mohli alespoň zpola volně nadechnout, v Praze je to očividně naopak. Aut v ulicích přibývá a pouhé politické proklamace typu „nechte auto na periférii a jeďte do centra metrem“ zkrátka nezabírají.

Naši představitelé mají v určitých směrech od slov k činům stále daleko. Zvlášť, když se po Praze sami přepravují těžkotonážními limuzínami. A my si můžeme podtrhnout, že nejen naše zdraví, ale ani zdraví politiků rozhodně nepatří do výčtu položek trvale udržitelného růstu.

Čtěte také: Rozhodnuto! MHD budou mít zdarma děti a senioři