Dohodu o úpravě problematické smlouvy podepsal pražský dopravní podnik a strojírenská firma po několikaměsíčním vyjednávání na konci loňského května. Kromě rozložení splátek a zachování ceny se dohodly mimo jiné na lepší výbavě tramvají a prodloužení záruky pro již dodané poruchové tramvaje. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky splatí do roku 2022.

Už dřív se mluvilo o tom, že pro dopravní podnik, který není v dobré finanční kondici, jsou garance existenčně důležité. Bez garancí by totiž Škoda Transportation od dohody o odložených splátkách odstoupila a dopravní podnik by musel za tramvaje platit tak jako doposud.

Ředitelka finančního odboru magistrátu Zdena Javornická členům výboru v pondělí řekla, že by to mohlo vyústit ve vyšší zadlužení dopravního podniku.

Obavy z nepovolené veřejné podpory

Garance po několika odkladech už vloni jednou zastupitelé odsouhlasili. Kvůli obavě z takzvané nepovolené veřejné podpory si ale vyžádali projednání s Evropskou komisí a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a další hlasování v zastupitelstvu.

Generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš prohlásil, že podnik kvůli tomu vyjednal dodatek k původní dohodě se Škoda Transportation, podle něhož se souhlas zastupitelů s garancemi posunul z konce loňského roku na závěr března.

V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu. Smlouva dopravní podnik na několik let zatížila vysokými splátkami.

Čtěte také: Pražský dopravní podnik začne vracet do provozu tramvaje 14T