Základní podmínkou městské části bylo snížení plánovaných přístaveb. Dle vyjádření místostarosty Prahy 2 Václava Vondráška (ODS) byla tato podmínka vesměs splněna. Radnice proto slibuje, že se nebude odvolávat proti stavebnímu povolení.

Praha 2 příliš spokojena není

Vondrášek ale konstatoval, že městská část není plánem přestavby nikterak nadšená.

Památkově chráněná historická budova nádraží Vyšehrad totiž zřejmě zůstane ve stínu dvou moderních, cele prosklených budov, určených pro administrativu, maloobchod a lázeňství. V budoucnu zde také najdou desítky řidičů místo pro zaparkování.

Investor si dohodu s Prahou 2 v podstatě „vyběhal.“ Původní návrh na přestavbu, slovy Vondráška nepatřičný až hrozný, totiž radnice druhé městské části smetla ze stolu a odmítla na něj vydat stavební povolení. „Nejen pro to, že potlačoval výhled na samotný Vyšehrad. Snižoval také význam budovy nádraží,“ vysvětlil Vondrášek.

Investor první kolo nevzdal a jal se záležitost řešit na magistrátu hlavního města. Problém posléze opět přehrál na Prahu 2. Ta dle Vondráška nakonec kývla jenom proto, že byl zmenšen objem nadzemních částí přístavby a naopak zvětšen odstup od historické budovy nádraží. „Je to menší zlo,“ komentoval upravený návrh starosta Prahy 2 Jiří Paluska (ODS).

Nádraží Vyšehrad dlouhodobě chátrá. V roce 2007 ho České dráhy za bezmála 43 milionu korun ve výběrovém řízení prodaly právě společnosti TIP Estate. Nový majitel dlouho neotálel a bez vydaného povolení strhl čekárnu, která stála mezi kolejemi a kterou s hlavní budovou spojoval podchod.

Za neoprávněné stržení čekárny na nádraží Vyšehrad musel investor pykat. Zaplatil stotisícovou pokutu magistrátu.

Nejen nádraží Vyšehrad v budoucnosti čekají významné změny.

Možná ještě výraznější přestavba čeká v dlouhodobějším horizontu také na Nákladové nádraží Žižkov, Masarykovo a také Smíchovské nádraží.

Změny územního plánu připraveny

Hlavní město si podle ředitelky magistrátního odboru územního plánování Jitky Cvetlerové už nechalo zpracovat potřebné změny v územním plánu.

Cvetlerová však včera prostřednictví České tiskové kanceláře upozornila, že samotný schvalovací proces může být poněkud zdlouhavý. Například přestavbu Masaryková nádraží blokuje spor s památkáři o zachování či nezachování zdejšího poštovního domu. Jasno prý také není ani v otázce budoucí zastavěné plochy. Investor nesouhlasí s návrhem, že by mu bylo povoleno stavět pouze na území, směřujícím k autobusovému nádraží Florenc.

Přestavbu Smíchovského nádraží zase brzdí zatím nedořešená otázka vedení dopravy v době stavebních prací. Radnice Prahy 5 odmítá, aby doprava byla přesměrována Vltavskou ulicí kolem Ženských domovů. Spor se vede i o případné přemístění zdejšího autobusového terminálu.

O budoucnosti Nákladového nádraží Žižkov v konečném důsledku rozhodne ministerstvo kultury, které by ho mohlo prohlásit za památkově chráněné. (jfk, čtk)

Čtěte také: Nádraží Vyšehrad: stavba v secesním stylu by mohla ztratit svou jedinečnost