Garance pak ještě musí posvětit Evropská komise. Podnik s ní o tom bude jednat.

Pro dopravní podnik, který není v dobré finanční kondici, jsou garance existenčně důležité. Bez nich by totiž Škoda Transportation od dohody o odložených splátkách odstoupila a dopravní podnik by musel za tramvaje platit tak jako doposud.

Schválení garancí bylo do poslední chvíle nejisté. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) už dříve odhadoval, že se pro ně dostatečná podpora nenajde a rozhodne spíš až nová politická garnitura, která vzejde z podzimních voleb. Termín pro schválení garancí by vypršel na konci roku.

Vyjednávalo se měsíce

Dohodu o úpravě problematické smlouvy podepsal dopravní podnik, který je největší městskou společností v České republice, a strojírenská firma po několikaměsíčním vyjednávání na konci května.

Kromě rozložení splátek a zachování ceny se dohodly na lepší výbavě tramvají. Výrobce dodá soupravy s klimatizací a připojením wi-fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané poruchové tramvaje. Pro Škodu Transportation to znamená zvýšení nákladů o miliardu. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky splatí do roku 2022.

V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun.

Člen představenstva dopravního podniku Petr Vychodil navíc už dřív uvedl, že podnik soupravy objednával v době, kdy je vůbec nepotřeboval. Nízkopodlažní tramvaje mimo to od začátku vykazovaly technické problémy a jejich údržba bude po uplynutí záruky velice nákladná, tvrdí Vychodil.

Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.