V současnosti tramvaje jezdí přes Václavské náměstí jen v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Podle změny, kterou nechá město zpracovat, by tramvaje z Vodičkovy či Jindřišské mohly jezdit také směrem k budově Národního muzea a na Vinohradskou třídu. Po cestě by musely překonat frekventovanou magistrálu. Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, by byly tři páry zastávek.

S návratem tramvají na Václavské náměstí už dříve nesouhlasila Praha 1.

Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety

Výběr hlavních údajů z historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí v Praze

- První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875; dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala Václavské náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice.
- V podélné ose náměstí se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884, a to na trase Můstek – Václavské náměstí – Mezibranská – Tylovo náměstí – Nuselské schody. Uprostřed náměstí tak vzniklo křížení dvou tratí, které však nebyly propojeny. Tramvaje křižovatkou projížděly vždy přímo.
- Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků. Vzdálenost mezi kolejemi se opět zmenšila v souvislosti s elektrifikací trati v květnu 1900. Na vyvýšené těleso v ose náměstí byly koleje přeneseny v roce 1927.
- Těžkou ránu tramvajovému provozu na náměstí zasadila výstavba metra. Tramvaje projížděly staveništěm podzemní dráhy po provizorních dřevěných mostech, přičemž poloha těchto přeložek se několikrát měnila. V souvislosti se zprovozněním linky A pražského metra bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí.
- Poslední tramvaj projela podél Václavského náměstí ráno 13. prosince 1980. Koleje však byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.
- V červenci 1985 byla elektrická doprava zastavena také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.
- Jedinou připomínkou někdejšího provozu jsou zhruba uprostřed náměstí dva historické tramvajové vozy, které slouží jako kavárna.
- O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. S návratem tramvají ale nesouhlasilo vedení Prahy 1, podle něhož by trolej kazila vzhled náměstí.