VYBERTE SI REGION

Na Václavák se možná vrátí tramvaje. Po 32 letech!

Praha – Praha připraví změnu územního plánu, která by měla umožnit obnovu tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou. Rozhodla o tom dnes rada města, médiím to řekla mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová. Trať byla v těchto místech zrušena v 80. letech minulého století.

23.10.2012 2
SDÍLEJ:

Budoucnost se přiblížila. Známé vizualizace možná brzy naberou reálnou podobu. Praha 1 usiluje o rychlou změnu. Ta se začne udávat nejprve v dolní třetině Václavského náměstí. Architekti z CMA však vypracovali studie modernizace celého bulváru.Foto: Vizualizace: Cigler Marani Architects, poskytla Praha 1

V současnosti tramvaje jezdí přes Václavské náměstí jen v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Podle změny, kterou nechá město zpracovat, by tramvaje z Vodičkovy či Jindřišské mohly jezdit také směrem k budově Národního muzea a na Vinohradskou třídu. Po cestě by musely překonat frekventovanou magistrálu. Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, by byly tři páry zastávek.

S návratem tramvají na Václavské náměstí už dříve nesouhlasila Praha 1.

Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety

Výběr hlavních údajů z historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí v Praze

- První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875; dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala Václavské náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice.
- V podélné ose náměstí se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884, a to na trase Můstek – Václavské náměstí – Mezibranská – Tylovo náměstí – Nuselské schody. Uprostřed náměstí tak vzniklo křížení dvou tratí, které však nebyly propojeny. Tramvaje křižovatkou projížděly vždy přímo.
- Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků. Vzdálenost mezi kolejemi se opět zmenšila v souvislosti s elektrifikací trati v květnu 1900. Na vyvýšené těleso v ose náměstí byly koleje přeneseny v roce 1927.
- Těžkou ránu tramvajovému provozu na náměstí zasadila výstavba metra. Tramvaje projížděly staveništěm podzemní dráhy po provizorních dřevěných mostech, přičemž poloha těchto přeložek se několikrát měnila. V souvislosti se zprovozněním linky A pražského metra bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí.
- Poslední tramvaj projela podél Václavského náměstí ráno 13. prosince 1980. Koleje však byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.
- V červenci 1985 byla elektrická doprava zastavena také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.
- Jedinou připomínkou někdejšího provozu jsou zhruba uprostřed náměstí dva historické tramvajové vozy, které slouží jako kavárna.
- O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. S návratem tramvají ale nesouhlasilo vedení Prahy 1, podle něhož by trolej kazila vzhled náměstí.

Autor: ČTK, Redakce

23.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
10

Mrznout bude do konce ledna, pak se oteplí

Pavel Koupal.
3

Pavel Koupal: Za komunistů si lidé odvykli myslet, řídila je strana

Bezpečnou nemocnicí se letos stala Ústřední vojenská nemocnice

Jihlava, Praha - Vítězem devátého ročníku celostátní ankety Bezpečná nemocnice se stala Ústřední vojenská nemocnice - Vojenská fakultní nemocnice Praha, která uspěla s projektem Bezpečná manipulace s léčivy. Druhá skončila třebíčská nemocnice s projektem na zvyšování bezpečnosti provozu operačních sálů a třetí místo obsadila Nemocnice Blansko soutěžící s projektem Prosím, polkněte si. V pátek sdělila mluvčí pořádajícího Kraje Vysočina Monika Brothánková.

Václav Aulický: Jaká místa mám v Praze rád

Praha - Architekt Václav Aulický se proslavil projektováním řady pražských budov. Známý je zejména jako autor kontroverzní Žižkovské věže či legendárního objektu ve stylu brutalismu, tedy bývalého Plynárenského centrálního dispečinku Transgas. Do podoby hlavního města se tak zapsal nezaměnitelným způsobem.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies