VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Václavák se možná vrátí tramvaje. Po 32 letech!

Praha – Praha připraví změnu územního plánu, která by měla umožnit obnovu tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou. Rozhodla o tom dnes rada města, médiím to řekla mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová. Trať byla v těchto místech zrušena v 80. letech minulého století.

23.10.2012 2
SDÍLEJ:

Budoucnost se přiblížila. Známé vizualizace možná brzy naberou reálnou podobu. Praha 1 usiluje o rychlou změnu. Ta se začne udávat nejprve v dolní třetině Václavského náměstí. Architekti z CMA však vypracovali studie modernizace celého bulváru.Foto: Vizualizace: Cigler Marani Architects, poskytla Praha 1

V současnosti tramvaje jezdí přes Václavské náměstí jen v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Podle změny, kterou nechá město zpracovat, by tramvaje z Vodičkovy či Jindřišské mohly jezdit také směrem k budově Národního muzea a na Vinohradskou třídu. Po cestě by musely překonat frekventovanou magistrálu. Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, by byly tři páry zastávek.

S návratem tramvají na Václavské náměstí už dříve nesouhlasila Praha 1.

Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety

Výběr hlavních údajů z historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí v Praze

- První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875; dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala Václavské náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice.
- V podélné ose náměstí se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884, a to na trase Můstek – Václavské náměstí – Mezibranská – Tylovo náměstí – Nuselské schody. Uprostřed náměstí tak vzniklo křížení dvou tratí, které však nebyly propojeny. Tramvaje křižovatkou projížděly vždy přímo.
- Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků. Vzdálenost mezi kolejemi se opět zmenšila v souvislosti s elektrifikací trati v květnu 1900. Na vyvýšené těleso v ose náměstí byly koleje přeneseny v roce 1927.
- Těžkou ránu tramvajovému provozu na náměstí zasadila výstavba metra. Tramvaje projížděly staveništěm podzemní dráhy po provizorních dřevěných mostech, přičemž poloha těchto přeložek se několikrát měnila. V souvislosti se zprovozněním linky A pražského metra bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí.
- Poslední tramvaj projela podél Václavského náměstí ráno 13. prosince 1980. Koleje však byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.
- V červenci 1985 byla elektrická doprava zastavena také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.
- Jedinou připomínkou někdejšího provozu jsou zhruba uprostřed náměstí dva historické tramvajové vozy, které slouží jako kavárna.
- O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. S návratem tramvají ale nesouhlasilo vedení Prahy 1, podle něhož by trolej kazila vzhled náměstí.

Autor: ČTK, Redakce

23.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adriana Krnáčová.

Krnáčová je odhodlaná bránit Prahu i s policií. Výzvu od taxikářů nedostala

Su Ťij na tiskové konferenci v Praze; 17. září 2013
AKTUALIZOVÁNO
5

Kritizovaná Su Ťij by měla v říjnu navštívit Prahu. Zřejmě se setká i se Zemanem

ODS bude žádat odchod Janečka z čela finanční správy

Opoziční ODS bude dnes na jednání rozpočtového výboru Sněmovny žádat odchod ředitele finanční správy Martina Janečka z funkce kvůli nadužívání zajišťovacích příkazů a nedostatečné kontrole takzvaných korunových dluhopisů. Předseda sněmovního klubu ODS Zbyněk Stanjura na tiskové konferenci kritizoval i fungování daňových vratek, kvůli kterým zadržuje finanční správa firmám vysoké sumy.

Vlaky půjdou pod zem. Propojí se s metrem

/INFOGRAFIKA/ Po vzoru Německa, Švýcarska a Švédska má v plánu i vedení Prahy vybudovat tzv. Metro S. Jde o převážně podzemní železnici propojenou s metrem a oddělenou od dálkových koridorů.

Soud potrestal cizince za nápis na soše na Karlově mostě vyhoštěním a pokutou

Cizince, který popsal sochu sv. Františka na Karlově mostě, soud vyhostil na tři roky. Zároveň muži uložil půlroční podmínku a náhradu škody ve výši patnáct tisíc korun.

Jak skladovat dříví na topení

Pokud chcete tuto zimu topit dřívím, které si teprve objednáváte či svážíte z lesa, pak řekněte amen svému komínu i peněžence. Dřevo se musí pořádně vysušit. Jak ho skladovat, aby dobře proschlo?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení