VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha počítá s novými tratěmi tramvají, realizace ale vázne

Praha - V roce 2017 by mohl dopravní podnik začít stavět tratě z Divoké Šárky na Dědinu a z Barrandova do Slivence. V dlouhodobé dopravní strategii hlavního města se klade důraz na rozšiřování tramvajové sítě. Prodlužovat by se měly stávající tratě směrem k periferiím tak, aby postupně nahradily přetížené autobusové spoje.

22.8.2015 1
SDÍLEJ:

TRAMVAJE by v metropoli mohly za několik let zajíždět až na Dědinu nebo do Slivence.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

„Tramvajová doprava je ekologická a její další rozšiřování je zcela v souladu s energetickou koncepcí EU zaměřenou na výrazné zvyšování podílu elektřiny v dopravě. Samozřejmě je ale nutné nové tratě plánovat a stavět tak, aby byly v souladu s potřebami městských částí," prohlásil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Jenže letos dopravní podnik, který je investorem těchto staveb v Praze, nezačne žádnou z plánovaných akcí a s velkou pravděpodobností k tomu nedojde ani v příštím roce. Nejblíže k realizaci však v současnosti má chystaná trať z Divoké Šárky na Dědinu a z Barrandova do Slivence.

První z tratí má vést územím Prahy 6 od současné smyčky v Divoké Šárce na Evropské třídě až do zastávky Dědinská ležící na křižovatce stejnojmenné ulice a Drnovské. Na úseku dlouhém 2300 metrů bude pět zastávek. Stavba by měla trvat 20 měsíců a vyjít na 578 milionů korun. Otázkou však zůstává, kdy práce začnou.

Praha počítá s novými tratěmi tramvají, realizace ale vázne

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla totiž zatím přesný termín není. Pokud však půjdou všechny administrativní kroky dobře, stavba by mohla začít v průběhu roku 2017.

K důležitému posunu v přípravě projektu naposledy došlo na konci července, kdy bylo získáno souhlasné stanovisko z pohledu vlivu na životní prostředí (EIA), které je nezbytné. Dopravní podnik zároveň slíbil, že při realizaci zohlední připomínky místních obyvatel i radnice šesté městské části a ještě upraví současný plán.

Lokalita by tak neměla přijít o parkovací místa, která nová tramvajová trať spolkne, a vzniknout by neměla ani nová křižovatka ulic U Silnice Evropská. Počítá se navíc se zachováním plné průjezdnosti ulice Vlastina pro automobily, což dopravní podnik původně neplánoval.

Tento postup dopravního podniku by mohl obměkčit alespoň některé obyvatele Ruzyně a Dědiny, kteří se proti stavbě při veřejných diskuzích stavěli odmítavě. Kromě obavy z hluku tramvají kritizovali především právě hrozící úbytek parkovacích míst a zvýšení automobilové dopravy po vytvoření křižovatky u Evropské.

Změna postoje dopravního podniku potěšila také radnici Prahy 6. „Samozřejmě to vítáme, je to krok správným směrem. Jsme rádi, že to je řešitelé a dopravní podnik je ochoten projekt upravit," řekla Pražskému deníku místostarostka Prahy 6 pro dopravu Petra Kolínská (SZ).

Trať do Slivence čeká na finance

Nová trať by v příštích letech mohla začít vznikat také mezi Barrandovem, Holyní a Slivencem, byť ani zde zatím žádný konkrétní termín neexistuje. „Teď je aktuálně řešeno financování, ale máme alespoň územní rozhodnutí," říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Projekt podle předběžných odhadů směřuje k realizaci v letech 2017, nebo 2018. „Nejsou to ale čísla, o které bychom se mohli v tuto chvíli opřít, protože vše závisí na jednotlivých administrativních krocích a ty v Česku trvají vždy dlouho," upozorňuje Štábl.

Žaloba mohla projekt ohrozit

Proti výstavbě této tramvajové trati byla v minulosti dokonce podána i žaloba, která mohla celý projekt na dlouhou dobu odložit, nebo mu dokonce zcela zabránit. Podle mluvčího Prahy 5 Jana Klindery už však byla v plném rozsahu zamítnuta. Zde radnice stála jako vedlejší účastník na straně dopravního podniku a Slivence, který si lepší dopravní spojení přeje.

„Městská část dlouhodobě tuto stavbu podporuje, což jsme přímo deklarovali i v našem programovém prohlášení. Věříme, že až dopadnou jednotlivá řízení, podaří se dopravnímu podniku dát projekt do finančního plánu co nejdřív, například už v roce 2017," přidává se i starosta páté městské části Radek Klíma (TOP 09).

Tato trať by měla vést ze současné konečné stanice Sídliště Barrandov přes nově zbudované zastávky Kaskády, Holyně a Slivenec, kde by měla být ukončena smyčkou. Délka trasy by měla být 1400 metrů, náklady jsou odhadovány na částku 410 milionů korun.

V plánu jsou další tramvajové trasy

Hlavní město do budoucna počítá i s dalšími místy, kam by mohly zajíždět tramvaje. Jejich osud je však zatím nejistý. V aktuálním územním plánu je zahrnuta nová trať Kobylisy Bohnice, Sídliště Modřany Libuš, Počernická a částečně také Zlíchov Dvorce.

Zatím pouze ve výhledu jsou linky v úseku Nádraží Podbaba Suchdol, Na Veselí Pankrác Budějovická, Budějovická Dvorce, Chodovská Spořilov Opatov Háje a smyčka na Depu Hostivař. Obnovit by se mohly i dříve zrušené tratě na Václavském náměstí nebo v ulici Na Florenci.

Autor: Matěj Ludvík

22.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Praha - Kolem dvaceti kousků naservíruje v sobotu publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení