„Tramvajová doprava je ekologická a její další rozšiřování je zcela v souladu s energetickou koncepcí EU zaměřenou na výrazné zvyšování podílu elektřiny v dopravě. Samozřejmě je ale nutné nové tratě plánovat a stavět tak, aby byly v souladu s potřebami městských částí," prohlásil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Jenže letos dopravní podnik, který je investorem těchto staveb v Praze, nezačne žádnou z plánovaných akcí a s velkou pravděpodobností k tomu nedojde ani v příštím roce. Nejblíže k realizaci však v současnosti má chystaná trať z Divoké Šárky na Dědinu a z Barrandova do Slivence.

První z tratí má vést územím Prahy 6 od současné smyčky v Divoké Šárce na Evropské třídě až do zastávky Dědinská ležící na křižovatce stejnojmenné ulice a Drnovské. Na úseku dlouhém 2300 metrů bude pět zastávek. Stavba by měla trvat 20 měsíců a vyjít na 578 milionů korun. Otázkou však zůstává, kdy práce začnou.

Praha počítá s novými tratěmi tramvají, realizace ale vázne

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla totiž zatím přesný termín není. Pokud však půjdou všechny administrativní kroky dobře, stavba by mohla začít v průběhu roku 2017.

K důležitému posunu v přípravě projektu naposledy došlo na konci července, kdy bylo získáno souhlasné stanovisko z pohledu vlivu na životní prostředí (EIA), které je nezbytné. Dopravní podnik zároveň slíbil, že při realizaci zohlední připomínky místních obyvatel i radnice šesté městské části a ještě upraví současný plán.

Lokalita by tak neměla přijít o parkovací místa, která nová tramvajová trať spolkne, a vzniknout by neměla ani nová křižovatka ulic U Silnice Evropská. Počítá se navíc se zachováním plné průjezdnosti ulice Vlastina pro automobily, což dopravní podnik původně neplánoval.

Tento postup dopravního podniku by mohl obměkčit alespoň některé obyvatele Ruzyně a Dědiny, kteří se proti stavbě při veřejných diskuzích stavěli odmítavě. Kromě obavy z hluku tramvají kritizovali především právě hrozící úbytek parkovacích míst a zvýšení automobilové dopravy po vytvoření křižovatky u Evropské.

Změna postoje dopravního podniku potěšila také radnici Prahy 6. „Samozřejmě to vítáme, je to krok správným směrem. Jsme rádi, že to je řešitelé a dopravní podnik je ochoten projekt upravit," řekla Pražskému deníku místostarostka Prahy 6 pro dopravu Petra Kolínská (SZ).

Trať do Slivence čeká na finance

Nová trať by v příštích letech mohla začít vznikat také mezi Barrandovem, Holyní a Slivencem, byť ani zde zatím žádný konkrétní termín neexistuje. „Teď je aktuálně řešeno financování, ale máme alespoň územní rozhodnutí," říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Projekt podle předběžných odhadů směřuje k realizaci v letech 2017, nebo 2018. „Nejsou to ale čísla, o které bychom se mohli v tuto chvíli opřít, protože vše závisí na jednotlivých administrativních krocích a ty v Česku trvají vždy dlouho," upozorňuje Štábl.

Žaloba mohla projekt ohrozit

Proti výstavbě této tramvajové trati byla v minulosti dokonce podána i žaloba, která mohla celý projekt na dlouhou dobu odložit, nebo mu dokonce zcela zabránit. Podle mluvčího Prahy 5 Jana Klindery už však byla v plném rozsahu zamítnuta. Zde radnice stála jako vedlejší účastník na straně dopravního podniku a Slivence, který si lepší dopravní spojení přeje.

„Městská část dlouhodobě tuto stavbu podporuje, což jsme přímo deklarovali i v našem programovém prohlášení. Věříme, že až dopadnou jednotlivá řízení, podaří se dopravnímu podniku dát projekt do finančního plánu co nejdřív, například už v roce 2017," přidává se i starosta páté městské části Radek Klíma (TOP 09).

Tato trať by měla vést ze současné konečné stanice Sídliště Barrandov přes nově zbudované zastávky Kaskády, Holyně a Slivenec, kde by měla být ukončena smyčkou. Délka trasy by měla být 1400 metrů, náklady jsou odhadovány na částku 410 milionů korun.

V plánu jsou další tramvajové trasy

Hlavní město do budoucna počítá i s dalšími místy, kam by mohly zajíždět tramvaje. Jejich osud je však zatím nejistý. V aktuálním územním plánu je zahrnuta nová trať Kobylisy Bohnice, Sídliště Modřany Libuš, Počernická a částečně také Zlíchov Dvorce.

Zatím pouze ve výhledu jsou linky v úseku Nádraží Podbaba Suchdol, Na Veselí Pankrác Budějovická, Budějovická Dvorce, Chodovská Spořilov Opatov Háje a smyčka na Depu Hostivař. Obnovit by se mohly i dříve zrušené tratě na Václavském náměstí nebo v ulici Na Florenci.