VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha plánuje tramvajový okruh. Spojí rušné čtvrti

Praha - Ulevit přeplněnému středu města a zrychlit cestování mezi rušnými částmi Prahy mají nové tramvajové trati. Koleje v místech, kde dosud nikdy nebyly, by měly utvořit okruh kolem metropole.

21.3.2017
SDÍLEJ:

Tramvaj. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Střed hlavního města je jakousi alfou a omegou cestování veřejnou dopravou. Většina přestupů se odehrává právě tam. Což přináší problémy. „Současné jízdní řády už jsou na maximu a víc tramvají už do centra nelze dát," říká Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou hromadnou dopravu.

Čtěte také: Oprava kolejí zastaví provoz tramvají v okolí Balabenky v Libni

Přímé spojení bez přestupů má zajistit Dvorecký most 

Pokud by se mělo ulevit tramvajím v centru města, musí se postavit nové trati, které nepovedou přes centrum. A právě s tím počítá hlavní město. V připravovaném Metropolitním plánu se počítá s takzvanými tramvajovými tangentami, které propojí rušné části města, aniž by člověk musel složitě přestupovat v centru. Názorným příkladem je jižní tangenta, která má spolu se stávající tratí propojit Anděl a Pankrác.

Přímé spojení bez přestupů má zajistit Dvorecký most, který propojí Podolí, kousek od Žlutých lázní, se zlíchovskou Nádražní ulicí. Podoba této prioritní stavby vzejde z připravované architektonické soutěže, která by měla být vyhlášená ještě letos. Tramvaje by se pak na Pankrác dostaly po kolejích, které by vedly Jeremenkovou ulicí.

Nejdříve je třeba vyřešit podobu Bohdalce 

Jižní část jakéhosi tramvajového okruhu pak má nadstavbu, tou je protažení trati přes Michli k Bohdalci. V této lokalitě by došlo k napojení na východní tangentu. Ta začíná na Jižním Městě a vede přes Spořilov, Vršovice, Želivského až na Palmovku, odkud už nyní jezdí tramvaje do Kobylis.

„Jde o běh na velmi dlouhou trať. Je nejdříve třeba vyřešit budoucí podobu území Bohdalce, aby bylo jasné, kudy přesně by měla trať vést," uvádí mluvčí Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) Marek Vácha. Zatím je tato část Prahy pustinou, v budoucnu by tam mohlo vyrůst bydlení až pro 30 tisíc lidí.

Čtěte také: U Výstaviště tramvaje nebudou odpočívat, pojedou hned dál

Tramvajové spojení mezi Dejvicemi a Smíchovem už funguje 

IPR pak počítá ještě se severní tangentou, která má vést od Kobylis přes Bohnice a Troju do Dejvic. „Dnes je doprava mezi oběma místy problematická, zdlouhavá a s mnoha přestupy. Neexistuje přímé spojení, jak silniční, tak tramvajové. Zároveň by tramvaj měla bonus i v tom, že by obsloužila také zoologickou zahradu," popisuje Vácha.

Zatímco dnes trvá podle IPR cesta z bohnické polikliniky v Mazurské na dejvické Vítězné náměstí zhruba 41 minut, s navrhovaným spojením by stejná cesta zabrala jen 13 minut a nebylo by třeba přestupovat. Tramvajové spojení mezi Dejvicemi a Smíchovem už pak v současnosti funguje.

Město nejdříve obkrouží autobusy?

„Okružní metro, jako jej tvoří dvě linky ve Vídni, v Praze nikdy mít nebudeme, tudíž tramvajový okruh je dobrá myšlenka. Myslím, že nejpotřebnější je postavit trať Anděl BudějovickáBohdalecŽelivského, kde je velké množství cestujících odkázáno na přeplněné autobusy," míní Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor webu MHD86, který se hromadnou dopravou zabývá.

Jelikož vznik tramvajového okruhu je věc budoucnosti, bylo by podle Hrubeše vhodné, kdyby už nyní zavedlo město autobusový okruh, jenž by byl časem nahrazen ekologičtějšími tramvajemi. „Základem pro něj mohou být linky 118, 136 a 180. První stačí prodloužit ze Smíchova na Anděl a Strahovským tunelem do Dejvic. Linku 180 prodloužit ze Střešovic přes Hradčanskou, dále tunelem Blanka a pokračovat po lince 201 na Bulovku, Prosek a Letňany. Linka 136 už má ideální trasu," popisuje Hrubeš. Tímto by vznikl autobusový okruh Spořilov - Budějovická - Anděl - Hradčanská - Prosek - Vysočanská - Flora - Bohdalec - Spořilov.

Čtěte také: V „kauze metra do Jesenice" se jedná hlavně o tramvajích

Autor: Benedikt Lederer

21.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náměstí Jiřího z Poděbrad

V českých městech budou lidé číst jména obětí holokaustu

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Praha - Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) chce od policie důkazy o tom, zda opravdu existuje internetová hra Modrá velryba, která prý vyzývá hráče k sebevraždě. Řekl to dnes v České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce (OVM). Policie před hrou v minulých dnech varovala, podle expertů jde ale jen o poplašnou zprávu (tzv. hoax). Chovanec proto požaduje od policejního prezidenta Tomáše Tuhého, aby do dvou týdnů veřejnosti informace policie vysvětlil.

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies