VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha plánuje tramvajový okruh. Spojí rušné čtvrti

Praha - Ulevit přeplněnému středu města a zrychlit cestování mezi rušnými částmi Prahy mají nové tramvajové trati. Koleje v místech, kde dosud nikdy nebyly, by měly utvořit okruh kolem metropole.

21.3.2017
SDÍLEJ:

Tramvaj. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Střed hlavního města je jakousi alfou a omegou cestování veřejnou dopravou. Většina přestupů se odehrává právě tam. Což přináší problémy. „Současné jízdní řády už jsou na maximu a víc tramvají už do centra nelze dát," říká Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou hromadnou dopravu.

Čtěte také: Oprava kolejí zastaví provoz tramvají v okolí Balabenky v Libni

Přímé spojení bez přestupů má zajistit Dvorecký most 

Pokud by se mělo ulevit tramvajím v centru města, musí se postavit nové trati, které nepovedou přes centrum. A právě s tím počítá hlavní město. V připravovaném Metropolitním plánu se počítá s takzvanými tramvajovými tangentami, které propojí rušné části města, aniž by člověk musel složitě přestupovat v centru. Názorným příkladem je jižní tangenta, která má spolu se stávající tratí propojit Anděl a Pankrác.

Přímé spojení bez přestupů má zajistit Dvorecký most, který propojí Podolí, kousek od Žlutých lázní, se zlíchovskou Nádražní ulicí. Podoba této prioritní stavby vzejde z připravované architektonické soutěže, která by měla být vyhlášená ještě letos. Tramvaje by se pak na Pankrác dostaly po kolejích, které by vedly Jeremenkovou ulicí.

Nejdříve je třeba vyřešit podobu Bohdalce 

Jižní část jakéhosi tramvajového okruhu pak má nadstavbu, tou je protažení trati přes Michli k Bohdalci. V této lokalitě by došlo k napojení na východní tangentu. Ta začíná na Jižním Městě a vede přes Spořilov, Vršovice, Želivského až na Palmovku, odkud už nyní jezdí tramvaje do Kobylis.

„Jde o běh na velmi dlouhou trať. Je nejdříve třeba vyřešit budoucí podobu území Bohdalce, aby bylo jasné, kudy přesně by měla trať vést," uvádí mluvčí Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) Marek Vácha. Zatím je tato část Prahy pustinou, v budoucnu by tam mohlo vyrůst bydlení až pro 30 tisíc lidí.

Čtěte také: U Výstaviště tramvaje nebudou odpočívat, pojedou hned dál

Tramvajové spojení mezi Dejvicemi a Smíchovem už funguje 

IPR pak počítá ještě se severní tangentou, která má vést od Kobylis přes Bohnice a Troju do Dejvic. „Dnes je doprava mezi oběma místy problematická, zdlouhavá a s mnoha přestupy. Neexistuje přímé spojení, jak silniční, tak tramvajové. Zároveň by tramvaj měla bonus i v tom, že by obsloužila také zoologickou zahradu," popisuje Vácha.

Zatímco dnes trvá podle IPR cesta z bohnické polikliniky v Mazurské na dejvické Vítězné náměstí zhruba 41 minut, s navrhovaným spojením by stejná cesta zabrala jen 13 minut a nebylo by třeba přestupovat. Tramvajové spojení mezi Dejvicemi a Smíchovem už pak v současnosti funguje.

Město nejdříve obkrouží autobusy?

„Okružní metro, jako jej tvoří dvě linky ve Vídni, v Praze nikdy mít nebudeme, tudíž tramvajový okruh je dobrá myšlenka. Myslím, že nejpotřebnější je postavit trať Anděl BudějovickáBohdalecŽelivského, kde je velké množství cestujících odkázáno na přeplněné autobusy," míní Ondřej Matěj Hrubeš, šéfredaktor webu MHD86, který se hromadnou dopravou zabývá.

Jelikož vznik tramvajového okruhu je věc budoucnosti, bylo by podle Hrubeše vhodné, kdyby už nyní zavedlo město autobusový okruh, jenž by byl časem nahrazen ekologičtějšími tramvajemi. „Základem pro něj mohou být linky 118, 136 a 180. První stačí prodloužit ze Smíchova na Anděl a Strahovským tunelem do Dejvic. Linku 180 prodloužit ze Střešovic přes Hradčanskou, dále tunelem Blanka a pokračovat po lince 201 na Bulovku, Prosek a Letňany. Linka 136 už má ideální trasu," popisuje Hrubeš. Tímto by vznikl autobusový okruh Spořilov - Budějovická - Anděl - Hradčanská - Prosek - Vysočanská - Flora - Bohdalec - Spořilov.

Čtěte také: V „kauze metra do Jesenice" se jedná hlavně o tramvajích

Autor: Benedikt Lederer

21.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
18

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost i selhání oběhu

Vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová.
8

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

Nová policejní služebna se může snadno zvětšit

Praha – Nové služebny, vybudované přímo pro jejich potřeby, se dočkali policisté v Jesenici na Praze-západ. Během sedmi měsíců tam byla postavena budova, jež je v rámci Policie ČR unikátem: jde o montovanou modulární budovu, což nejen přispělo k urychlení výstavby, ale do budoucna by v případě potřeby také bylo možno poměrně snadno provést nástavbu či objekt rozšířit.

Z chaty rodinný dům – proměna je možná, ale má svá úskalí

Přestavba víkendové chaty na rodinný dům je v Čechách celkem obvyklá věc. Jenže ne vždy to funguje. Bohužel ne vždy totiž investor pochopí, že trvalé bydlení potřebuje něco jiného než chata. Pojďme se podívat na zajímavý návrh rekonstrukce chaty na moderní rodinný dům.

Josef Gočár byl jedinečným architektem mnoha stylů

Praha - Josef Gočár patří mezi představitele silné generace architektů narozených ještě na konci devatenáctého století. Společným rysem jejich tvorby je, že za svého života vystřídali hned několik architektonických stylů.

Prague Proms zahájila premiéra Elfmanova houslového koncertu

Praha - Světová premiéra Koncertu pro housle a orchestr slavného hollywoodského skladatele Dannyho Elfmana ve středu v zaplněném Obecním domě zahájila 13. ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. Elfman koncert zkomponoval pro virtuosku Sandy Cameronovou, která se pražskému publiku před časem představila sólem ve Střihorukém Edwardovi na večeru hudby z filmů Tima Burtona. Premiéru houslového koncertu, které se Elfman zúčastnil, doprovázel velký aplaus publika a ovace vestoje.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies