Dohodu podepíše Praha, dopravní podnik (DPP) a vlastníci. Vůli podepsat ji měla také Praha 4, to se nakonec nestane, právo vyjádřit se jí ale zůstane. „Identifikovali jsme místa, která jsou problematická. Slibujeme si od toho (dohoda) lepší průběh spolupráce s vlastníky, aby měli možnost ve spolupráci s Prahou, dopravním podnikem a Institutem plánování a rozvoje území rozvíjet," řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Praha má s výkupy pozemků dlouhodobé problémy 

Vlastníci mají podle návrhu dohody v úmyslu na pozemcích u Thomayerovy nemocnice postavit několik domů, které vytvoří okolí stanice metra. Jedná se o polyfunkční budovy s obchodní, administrativní a rezidenční částí. Město výměnou za možnost vzniku stanice nabídlo podle dokumentu zahájení změny územního plánu tak, aby odpovídal záměrům obou stran, tedy stavbě metra i budov. Zpracování změny by mělo být zahájeno do šesti měsíců.

Praha má s výkupy pozemků nejen v okolí Thomayerovy nemocnice dlouhodobé problémy. Trasa zasahuje do 718 pozemků, z nichž přes tři stovky je v soukromém vlastnictví.

Investory vytipoval dopravní podnik

Město rovněž uspořádá seminář s investory, kteří by se mohli na stavbě nadzemních částí podílet. „Jedna věc je budovat tunely, druhou pak stanice a výstupy. Chtěli bychom představit investorům problematická místa, která nejsou v naší kompetenci, a představíme možnosti a naše představy, jak by mohli do projektu vstoupit," řekla Krnáčová.

Investory podle ní vytipoval dopravní podnik a je jich asi 25. Podílet by se mohli na výstavbě jak na pozemcích zmíněných majitelů, tak i na některých dalších.

Praha chce v září příštího roku zahájit geologický průzkum 

První etapa stavby metra D mezi Pankrácí a Novými Dvory by mohla začít v roce 2019 a být dokončena do roku 2023, uvedl v pondělí náměstek primátorky Petr Dolínek.

Praha chce zahájit v září příštího roku geologický průzkum. Letos v listopadu by měla být vypsána soutěž, v níž najde firmu, která průzkum provede. Město také vypracovalo harmonogram stavby a rozdělilo ji do etap.

V metru by měly jezdit automatizované soupravy 

Stavbu trasy D metra Praha několikrát odložila. V plánech projektantů se objevila již za minulého režimu. V uplynulých dvou dekádách ji měla například ODS v předvolebním programu v roce 2006. Někdejší vedení města několikrát ohlásila datum, kdy by mohla stavba začít, zmíněny byly například roky 2010 nebo 2011.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče. Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na necelých 20 miliard korun.

Čtěte také: Praha projedná dohodu s majiteli pozemků pro stavbu metra D