O stavbě tří nových mostů přes Vltavu uvažuje pražský magistrát. Jeden by měl řeku přetnout u Výtoně, tam, kde nyní stojí železniční most.

Druhý, s pracovním názvem Dvorecký, by mohl stát jen o pár kilometrů jižněji a spojovat břehy řeky na úrovni Žlutých lázní a ústit do Jeremenkovy ulice.

Třetí, už schválený most má spojovat Prahu 7 s Trojou.

Mosty podle plánů města odlehčí od dopravy nábřežním komunikacím a některým ulicím v centru města. Oba však narazily na tuhý odpor místních radnic.

Radnice dvojky nesouhlasí

„Zatím jsme ve stadiu vstupních úvah, ale jisté je, že most u Výtoně by byl pro místní automobilovou dopravu přínosem,“ řekl včera Deníku ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.

Radnice Prahy 2 je ovšem proti stavbě. Právě do jejích ulic by totiž most na pravém břehu Vltavy ústil. „Varianta mostu u Výtoně nám připadá nevhodná, vedla by jen k nárůstu dopravy v okolí Palackého náměstí,“ prohlásil zástupce starostky Prahy 2 Jiří Paluska.

Připravované pražské mosty.

Ředitel Heroudek však s jeho tvrzením o zahušťování dopravy v oblasti nesouhlasí. Most by podle něj naopak dopravě v Praze 2 pomohl. Odlehčil by permanentně ucpaným ulicím Žitná a Ječná a nábřežním komunikacím, po kterých jezdí auta mezi Palackého a Barrandovským mostem. „Nové spojení by rozpustilo dopravu mezi další komunikace,“ říká Heroudek.

Přesun do Podolí

V tom, jakou přesně by měl mít most podobu a kde konkrétně by měl vyústit, však město zatím nemá jasno. Mohlo by jít o nahrazení současného železničního mostu, který by se rozšířil o část pro automobily. Druhou možností je postavení oddělené komunikace pouze pro provoz motorových vozidel. „Každopádně by na sebe nestáhl tranzitní dopravu, měl by sloužit jen pro místní automobilovou dopravu,“ upozornil Heroudek.

Praha 2 ovšem jakoukoli variantu mostu v navrhovaném místě odmítá. Její zástupci by byli raději, kdyby most vyrostl v Podolí, v sousední Praze 4. „Chceme dořešit propojení obou břehů, úsek bez přemostění je dlouhý. Most by ale měl být dále proti proudu řeky, aby se zátěž rozložila po celém území,“ uvedl Paluska.

Stát mohou oba

S mostem mezi Zlíchovem a Podolím přitom Praha také do budoucna počítá. Avšak nikoliv jako s náhradní variantou stavby na Výtoni.

„Nejsou to žádné alternativy, mohly by stát oba,“ naznačil možnost výrazného rozšíření sítě komunikací Heroudek. Most v Podolí, který nese pracovní název Dvorecký most, by kromě aut sloužil především tramvajím. „Když je výluka tramvají mezi Výtoní a Braníkem, musíme oblast složitě objíždět v autobusech. Spojení s druhým břehem by hodně pomohlo,“ podpořila vybudování mostu obyvatelka Podolí Jiřina Skřivánková.

Problematický provoz

Zatímco s tramvajemi na mostě většina lidí souhlasí, s auty mají nejen místní obyvatelé problém. „Proč necelý kilometr od Barrandovského mostu stavět další, který způsobí překročení emisních limitů v rezidenční Jeremenkově ulici i v celé rekreační zóně kolem Žlutých lázní a plaveckého stadionu?“ ptá se jeden z místních obyvatel Jan Balcar.

O potřebě mostu pro automobily pochybuje také radnice Prahy 4, na jejímž území by na pravém břehu Vltavy most končil. Naopak z radnice na levém břehu řeky se ozývají názory spíše automobilový most podporující.

Nejdříve okruh

„Chtěli bychom, aby most sloužil i automobilům, ale je to věcí diskuse. Když s tím bude mít Praha 4 velké problémy, tak přichází v úvahu i pouze tramvajový most,“ prohlásil starosta Prahy 5 Milan Jančík.

Stavba obou mostů přichází v úvahu teprve po dobudování Městského okruhu. To znamená po roce 2011. „Až poté se dá uvažovat o financích na tyto stavby,“ uzavřel Heroudek.

Nové spojnice?

Mosty mají lidi spojovat. Nápad na dvě nová překlenutí Vltavy poblíž Vyšehradu ale Pražany spíš rozděluje.

Mají mosty na Výtoni a Dvorcích smysl?

Podle jedné teorie by nový most na Výtoni s napojením na magistrálu ulehčil třeba Ječné či Žitné ulici, které dopravu z nábřeží právě s centrální městskou silnicí propojují.

Jenže nesedli by pak za volant i řidiči, kteří dnes nechávají kvůli kolonám auta doma, a Praha neměla brzy další ucpanou tepnu? Čím víc silnic, tím víc aut, říká teorie druhá.

S tou souvisí i problém Dvoreckého mostu. Tramvaje, chodci a cyklisté, prosím, kvůli nim má nová stavba určitě smysl, ale jaký je důvod přivádět do stále ještě relativně klidné Jeremenkovy ulice auta, která se budou snažit objet často ucpaný Barrandovský most? Místním lidem se nelze divit, že takovou stavbu nechtějí.

Až se tedy otevře vzývaný Městský okruh, měl by magistrát nechat nějaký čas na vyhodnocení, která z teorií je blíž pravdě. Pak teprve bude čas na důkladnou diskusi o tom, jaké mosty vlastně Praha potřebuje.