VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha chce nové mosty přes Vltavu

Praha - Vedle schváleného Trojského by další měly stát na Výtoni a u Žlutých lázní. Magistrát chce odlehčit centru, místní se ale bojí husté dopravy.

4.6.2008
SDÍLEJ:

NEJISTÁ BUDOUCNOST. Magistrát tu rád viděl most pro auta, radnice druhé městské části je proti.Foto: DENÍK/Ivan Babej

O stavbě tří nových mostů přes Vltavu uvažuje pražský magistrát. Jeden by měl řeku přetnout u Výtoně, tam, kde nyní stojí železniční most.

Druhý, s pracovním názvem Dvorecký, by mohl stát jen o pár kilometrů jižněji a spojovat břehy řeky na úrovni Žlutých lázní a ústit do Jeremenkovy ulice.

Třetí, už schválený most má spojovat Prahu 7 s Trojou.

Mosty podle plánů města odlehčí od dopravy nábřežním komunikacím a některým ulicím v centru města. Oba však narazily na tuhý odpor místních radnic.

Radnice dvojky nesouhlasí

„Zatím jsme ve stadiu vstupních úvah, ale jisté je, že most u Výtoně by byl pro místní automobilovou dopravu přínosem,“ řekl včera Deníku ředitel magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.

Radnice Prahy 2 je ovšem proti stavbě. Právě do jejích ulic by totiž most na pravém břehu Vltavy ústil. „Varianta mostu u Výtoně nám připadá nevhodná, vedla by jen k nárůstu dopravy v okolí Palackého náměstí,“ prohlásil zástupce starostky Prahy 2 Jiří Paluska.

#nahled|https://g.denik.cz/63/b0/info_mosty_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/63/b0/info_mosty.jpg|Připravované pražské mosty.#

Ředitel Heroudek však s jeho tvrzením o zahušťování dopravy v oblasti nesouhlasí. Most by podle něj naopak dopravě v Praze 2 pomohl. Odlehčil by permanentně ucpaným ulicím Žitná a Ječná a nábřežním komunikacím, po kterých jezdí auta mezi Palackého a Barrandovským mostem. „Nové spojení by rozpustilo dopravu mezi další komunikace,“ říká Heroudek.

Přesun do Podolí

V tom, jakou přesně by měl mít most podobu a kde konkrétně by měl vyústit, však město zatím nemá jasno. Mohlo by jít o nahrazení současného železničního mostu, který by se rozšířil o část pro automobily. Druhou možností je postavení oddělené komunikace pouze pro provoz motorových vozidel. „Každopádně by na sebe nestáhl tranzitní dopravu, měl by sloužit jen pro místní automobilovou dopravu,“ upozornil Heroudek.

Praha 2 ovšem jakoukoli variantu mostu v navrhovaném místě odmítá. Její zástupci by byli raději, kdyby most vyrostl v Podolí, v sousední Praze 4. „Chceme dořešit propojení obou břehů, úsek bez přemostění je dlouhý. Most by ale měl být dále proti proudu řeky, aby se zátěž rozložila po celém území,“ uvedl Paluska.

Stát mohou oba

S mostem mezi Zlíchovem a Podolím přitom Praha také do budoucna počítá. Avšak nikoliv jako s náhradní variantou stavby na Výtoni.

„Nejsou to žádné alternativy, mohly by stát oba,“ naznačil možnost výrazného rozšíření sítě komunikací Heroudek. Most v Podolí, který nese pracovní název Dvorecký most, by kromě aut sloužil především tramvajím. „Když je výluka tramvají mezi Výtoní a Braníkem, musíme oblast složitě objíždět v autobusech. Spojení s druhým břehem by hodně pomohlo,“ podpořila vybudování mostu obyvatelka Podolí Jiřina Skřivánková.

Problematický provoz

Zatímco s tramvajemi na mostě většina lidí souhlasí, s auty mají nejen místní obyvatelé problém. „Proč necelý kilometr od Barrandovského mostu stavět další, který způsobí překročení emisních limitů v rezidenční Jeremenkově ulici i v celé rekreační zóně kolem Žlutých lázní a plaveckého stadionu?“ ptá se jeden z místních obyvatel Jan Balcar.

O potřebě mostu pro automobily pochybuje také radnice Prahy 4, na jejímž území by na pravém břehu Vltavy most končil. Naopak z radnice na levém břehu řeky se ozývají názory spíše automobilový most podporující.

Nejdříve okruh

„Chtěli bychom, aby most sloužil i automobilům, ale je to věcí diskuse. Když s tím bude mít Praha 4 velké problémy, tak přichází v úvahu i pouze tramvajový most,“ prohlásil starosta Prahy 5 Milan Jančík.

Stavba obou mostů přichází v úvahu teprve po dobudování Městského okruhu. To znamená po roce 2011. „Až poté se dá uvažovat o financích na tyto stavby,“ uzavřel Heroudek.

Nové spojnice?

Mosty mají lidi spojovat. Nápad na dvě nová překlenutí Vltavy poblíž Vyšehradu ale Pražany spíš rozděluje.

Mají mosty na Výtoni a Dvorcích smysl?

Podle jedné teorie by nový most na Výtoni s napojením na magistrálu ulehčil třeba Ječné či Žitné ulici, které dopravu z nábřeží právě s centrální městskou silnicí propojují.

Jenže nesedli by pak za volant i řidiči, kteří dnes nechávají kvůli kolonám auta doma, a Praha neměla brzy další ucpanou tepnu? Čím víc silnic, tím víc aut, říká teorie druhá.

S tou souvisí i problém Dvoreckého mostu. Tramvaje, chodci a cyklisté, prosím, kvůli nim má nová stavba určitě smysl, ale jaký je důvod přivádět do stále ještě relativně klidné Jeremenkovy ulice auta, která se budou snažit objet často ucpaný Barrandovský most? Místním lidem se nelze divit, že takovou stavbu nechtějí.

Až se tedy otevře vzývaný Městský okruh, měl by magistrát nechat nějaký čas na vyhodnocení, která z teorií je blíž pravdě. Pak teprve bude čas na důkladnou diskusi o tom, jaké mosty vlastně Praha potřebuje.

Autor: Petr Kupec

4.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení