Zastavit jen na tři minuty a pak rychle pryč, než dostanete pokutu za špatné parkování nebo vám rovnou odtáhnou vůz. V centru Prahy, kde jsou modré parkovací zóny, se těm, kteří zde nežijí, parkovat příliš nevyplácí. Přitom mnoho míst přes den zbytečně zeje prázdnotou, jelikož rezidenti centrum opustí a místo nich zde nikdo jiný parkovat nemůže.

Tomu by měl být brzo konec. Část modrých zón by se totiž změnila na smíšené, tak aby v nich mohli přes den stát i lidé bez parkovacích karet.

„Určitě bych to uvítal. V Praze 3 často nemohu zastavit, přitom vidím, jak jsou zde některé ulice s modrými zónami poloprázdné, například v okolí Flory. Tak je to i na některých místech v Praze 2,“ potvrdil řidič z povolání Jan Rejžek.

ČVUT doporučuje

Pražský magistrát již ukončil připomínkové řízení a je připravováno zřízení smíšených zón, ke změnám by mělo dojít ještě v letošním roce. Na zatím posledním jednání výboru dopravy to řekl Libor Šíma z odboru dopravy magistrátu. Praze změny doporučila dopravní fakulta ČVUT, která vypracovala odbornou studii týkající se těchto změn. Právě podle ní je řada modrých zón, ve kterých mohou parkovat pouze místní obyvatelé, během dne nezaplněná. Navrhuje proto, aby byla některá z těchto míst přeměněna na smíšené zóny. V nich by mohli v denní dobu odstavit svůj vůz i náhodní návštěvníci, přes noc by pak byly určeny pouze pro rezidenty.

„Tuto možnost změny v každém případě podporuji, pokud to doporučují odborníci takto vysoce pověření. Věřím, že to bude ku prospěchu dopravy v centru,“ sdělil Deníku první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který má parkovací zóny ve své kompetenci.

Autoři studie z Dopravní fakulty ČVUT například navrhují, aby v každé ulici bylo několik míst pro krátkodobé stání.Taková místa by mohla být řešena právě jako smíšené zóny. Rozšíření smíšených zón dopravní výbor zastupitelů, který se věcí zabýval, vítá. Podle jeho členky Petry Kolínské (SZ) by ale měl být systém co nejjednodušší.

„Každý nechť zaparkuje, kde potřebuje, návštěvníci však musí zaplatit dostatečně vysokou částku,“ uvedla.

Podobný názor mají i samotní rezidenti.„Nejsem proti, pokud budou splněny dvě věci. Nemělo by to omezit naše parkování a systém by měl být přehledný,“ řekla Hana Ratíková z Prahy 2.

V nejbližší době by se měla změnami zabývat také rada hlavního města, následně by měla být vypsána zakázka na pořízení nových parkovacích automatů, které by ve smíšených zónách byly umístěny.

Další rozšiřování? Raději ne

Studie ČVUT zároveň navrhuje, aby zóny nebyly masivně rozšiřovány do dalších městských částí. Některé z nich o to přitom dlouhodobě usilují. Například Praha 6 má vše k zavedení zón připraveno, její obyvatelé se také vyjádřili pro, ale hlavní město nechce o dalším rozšiřování příliš slyšet.

„V nejbližší době o tom určitě nebudeme uvažovat,“ potvrdil náměstek primátora Rudolf Blažek. On ani odborníci se ale nebrání tomu, aby byly zóny zavedeny v okrajových částech městských částí Prahy 5, 6, 8 a 10 v sousedství již existujících. „Je zde několik lokalit, kde lze o zavedení reálně uvažovat, například v oblasti Újezda na hranicích Prahy 1 a 5,“ dodal Blažek. Podle Libora Šímy z magistrátního odboru dopravy by případně mohly zóny také paprskovitě vybíhat podél tras metra a důležitých tahů.

Experti ČVUT také doporučili, aby město zavedlo placení parkování přes SMS zprávy. To mělo původně začít fungovat už v loňském roce v letních měsících, pak se termín posunul na neurčito s tím, že to mohl být duben letošního roku. Systém ale stále zaveden není a v nejbližších měsících ani nebude, jelikož se naráželo na nejistou spolehlivost zařízení.

LUKÁŠ MAREK a ČTK