Druhá městská část chce, aby Praha začala se zklidňováním Severojižní magistrály už nyní, a ne až po dokončení tunelového komplexu Blanka a zavedení mýtného. Na tiskové konferenci to ve středu řekl starosta Prahy 2 Jiří Paluska (ODS). Reagoval tak na to, že hlavní město v minulých dnech prezentovalo studii, podle které není možné magistrálu zklidnit bez Blanky a mýtného. Blanka ale bude hotova zřejmě v roce 2014, zavedení mýtného připadá v úvahu ještě o dva roky později.

Studii vypracoval Útvar rozvoje hlavního města (ÚRM) společně s Technickou správou komunikací (TSK). Podle tohoto materiálu ke zklidnění Severojižní magistrály, po které projíždějí denně desetitisíce automobilů, nepomůže její zúžení na dva jízdní pruhy v každém směru, o kterém uvažuje Praha 2. Řešením prý není ani zahloubení magistrály do tunelu u Národního muzea, podle studie mohou tunely naopak automobily přitahovat.

Čekat do roku 2016 Praha 2 nechce

Praha 2 ale nechce čekat, v okolí magistrály jsou dlouhodobě překračovány hlukové i emisní limity. Podle místostarosty Václava Vondráška (ODS) je přístup hlavního města pouze odkládáním problému. „Absolutně nesouhlasíme. Rezignovat na jakékoliv kroky do roku 2016 je nesmysl,“ připojil se Paluska.

Podle Palusky je možné už nyní udělat některá dílčí opatření. Navrhuje například to, aby jeden jízdní pruh, který byl v minulosti na žádost Prahy 2 zahrazen, nahradila zeleň. Podle Vondráška by také automobily, které z magistrály pokračují přes Karlovo náměstí a na druhý břeh Vltavy, měly být přesunuty na Jižní spojku.

Radnice také navrhuje předsunutí semaforů ve směru do centra blíže k Praze 4 tak, aby automobily druhou městskou částí jen projížděly. „Proč máme být dopravní čekárnou pro zbytek města? Ať je doprava řízena zelenou vlnou,“ dodal Vondrášek.

Čtěte také: Magistrálu může zklidnit pouze zavedení mýtného