Vystoupení břišních tanečnic, dětí z mateřské školky i diskuse s lidmi z radnice, takový byl program včerejšího Dne s Deníkem v Praze 2. Slunné odpoledne s letními teplotami přilákalo na Palackého náměstí zhruba stovku návštěvníků.

Největší úspěch sklidilo vystoupení tanečnic orientálních tanců z Domu dětí a mládeže Prahy 6, kterému nadšeně tleskali domácí i zahraniční návštěvníci. „Takový tanec by nepředvedly ani Arabky, v Praze máte talentované tanečnice,“ chválil umění mladých břišních tanečnic v orientálních šatech turista z Itálie. „Jsou lepší než u nás v Miláně,“ rozplýval se jeho kolega.

Problém jménem magistrála

Místní obyvatele kromě kulturních vystoupení zajímala také diskuse o aktuálních problémech Prahy 2 se zástupci radnice druhé městské části. Lidi z Vinohrad a okolí nejvíce trápí hluk a špatný vzduch ze severojižní magistrály, která velmi negativně ovlivňuje život v okolí Legerovy a Sokolské ulice.

„Ovzduší je tu otřesné, doufám, že se podaří uklidit magistrálu pod zem co nejdříve,“ postěžoval si Deníku Václav Černý, který žije v Rumunské ulici poblíž rušné dopravní tepny. Vloni Český hydrometeorologický ústav naměřil v Legerově ulici 165násobné překročení emisních limitů. „Jsme nejmenší pražská městská část, a přesto přes naše území vedou dvě velmi rušné silnice,“ souhlasil s námitkami obyvatel zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek.

Tunel nebo semafory

Plány na zahloubení magistrály ovšem spadají výlučně do kompetence města. Pražská radnice je ale podle zástupců Prahy 2 nakloněna spíše kratší variantě tunelu, který by situaci v Legerově a Sokolské ulici nezlepšil. „Je to utopie, i když moc pěkná. Zatím zpracováváme studii, chceme magistrát o výhodnosti tohoto řešení přesvědčit,“ popsal stav jednání o tunelu k Nuselskému mostu Vondrášek.

Praha 2 ale připravuje i další variantu, která by mohla situaci ve zmíněných ulicích zklidnit. „Chceme prosadit řešení, které počítá s instalací semaforů hned za konec Nuselského mostu. To by pomohlo ke zklidnění dopravy v ulicích Prahy 2,“ řekl občanům místostarosta Jiří Paluska.

I tento nápad ale zatím naráží na určitá úskalí a nebude jednoduché ho prosadit. „Má s tím problém Praha 4, na jejíž území by se mohly kolony přesunout,“ dodal Paluska. Na obou navrhovaných variantách chce druhá městská část pracovat a pokusit se získat hlavní město a Prahu 4 pro jejich realizaci.

Nekončící stesky

I další problém lidí z Prahy 2 souvisí s dopravou. Přestože již několik měsíců fungují v ulicích druhé městské části zóny placeného parkování, situace se podle některých Pražanů nijak nelepší. „Když chci zaparkovat v okolí náměstí Míru, kde pracuji, prakticky nemám šanci a musím jet až za hranice Prahy 10. Zavedení zón parkování hodně zhoršilo,“ žehral na zavedenou novinku Milan Pačes.

Prospěšnost zón ovšem místostarosta Paluska hájil. „Zlepšilo se parkování pro místní obyvatele, ne pro návštěvníky,“ připustil. Současně poukázal na to, že Praha 2 má 13 tisíc parkovacích míst a na jejím území je registrováno na 16 tisíc automobilů. „Když k tomu přičteme lidi, kteří k nám jezdí za prací, vyjde nám, že parkovacích míst bude vždycky málo,“ prohlásil.

Garáže na čtyřech místech

Alternativou je proto podle vedení Prahy 2 stavba podzemních garáží. Ty budou podle plánů vinohradské radnice stát hned na čtyřech nových místech.

„Jednak na Jiráskově náměstí, pak na Karlově náměstí za kostelem svatého Ignáce, na Tylově náměstí a nad náměstím Míru,“ vyjmenoval předpokládané lokality zástupce starostky. Radnice počítá s účastí soukromého investora při budování a provozování garáží, dodal.