Praze už přitom vypršela výjimka pro znečištění prachem a Evropská komise vznesla námitky proti snaze získat časově omezenou výjimku pro znečištění oxidem dusičným. Tyto a jiné emise představují vážné ohrožení zdraví obyvatel.

Podle analýzy Státního zdravotního ústavu mělo v České republice v roce 2012 například vdechování prachem znečištěného vzduchu na svědomí asi 5500 předčasně zemřelých a zhruba 1800 pacientů, kteří byli hospitalizováni pro akutní srdeční nebo dýchací obtíže

„Odborné lékařské studie prokázaly, že znečištění ovzduší automobily představuje v evropských městech vážné ohrožení lidského zdraví i životů. Například studie 
z roku 2013 spojuje asi 28 procent případů srdečně-cévních onemocnění v evropských městech se znečištěným vzduchem způsobeným intenzivní automobilovou dopravu,“ uvedl Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Zákaz vjezdu aut s příliš vysokými emisemi

Ke zlepšení situace v Praze by mohla přispět nízkoemisní zóna, jejíž zavedení připravuje radnice. Do této zóny by nesměli vjíždět automobily s příliš vysokými emisemi, což by mohlo snížit množství prachu a oxidů dusíku, jež obyvatelé Prahy vdechují.

„Zavedení nízkoemisní zóny prokazatelně zlepšilo ovzduší v řadě německých nebo dánských měst. Zejména dochází ke snížení znečištění jemným prachem a omezení emisí velmi nebezpečných dieselových nanočástic. V případě Kodaně je zavedení nízkoemisní zóny spojováno i se snížením počtu předčasně zemřelých a hospitalizovaných pacientů pro vážná onemocnění v řádech stovek případů ročně,“ dodal Šuta.

Mezi další opatření, která by mohla vést ke zlepšení situace, patří vedle těchto zón i zpoplatnění vjezdu do centra nebo zavádění dieselových prachových filtrů.

Čtěte také: Praha chce zavést nízkoemisní zónu, mohou vzniknout i další v ČR

Sabina Dudová