VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Práce na viaduktu odstartují proměnu trati

Praha /FOTOGALERIE, INFOGRAFIKA/ - Pozoruhodná akce nejen pro příznivce železnice se chystá na duben v pražském Karlíně. Mají být zahájeny dvouleté opravy Negrelliho viaduktu. Odstartuje jimi budování nového železničního spojení Prahy s Kladnem – s odbočkou na letiště.

1.2.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Modernizace železniční trati Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla Foto: Vizualizace: SŽDC

Velké změny provázené velkými nadějemi. Omezení pro hrstku nynějších cestujících, aby se časem mohly vozit davy moderně, pohodlně – a hlavně rychle. Bez kolon. Taková je vize budoucnosti železniční trati z Masarykova nádraží v centru Prahy – v budoucnu nově upraveného – na Kladno s odbočkou na letiště ze stanice Praha-Ruzyně, o níž se často mluví jako o „rychlodráze".

Nově upravená železnice by měla zrychlit dopravu

Nesprávně. Půjde o modernizovanou příměstskou železnici, které bude dvoukolejná a elektrifikovaná. Dosažení vysokorychlostních parametrů není možné, protože větší část trati vede v zástavbě.

I tak by ovšem nově upravená železnice měla podstatně zrychlit dopravu mezi Prahou a Kladnem – a oběma městům i celé trase také ulevit od aut. To ovšem pouze v případě, když se podaří lidi přesvědčit, že je pro ně výhodnější, aby od volantů přesedli do vagonů.

Čtěte také: Praha 8 chce letos zahájit rekonstrukci prostoru u centra Krakov

Se zahájením prací se původně počítalo již předloni na podzim 

Nestane se to ovšem hned. Jezdit by se po nově upravené trati mohlo začít do deseti let. Termíny se ovšem mohou měnit, a to i výrazně – vždyť prvotní záměry spojovaly počátek budování dráhy na letiště již s rokem 1996! Letošek se však má stát mezníkem, kdy se práce skutečně rozběhnou. Nejprve v Karlíně – v první etapě dojde na rozsáhlé opravy Negrelliho viaduktu.

Se zahájením prací rozplánovaných na dva roky se původně počítalo již předloni na podzim – nyní však už je stavba opravdu na dosah, potvrdil Deníku Bohuslav Stečínský, náměstek ředitele stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Po dobu prací zůstane viadukt mimo provoz

„U Negrelliho viaduktu již byla vydána všechna rozhodující stavební povolení a nyní probíhá výběrové řízení na zhotovitele," konstatoval. „Pokud se soutěž neprotáhne – například z důvodu odvolání některého z účastníků – mělo by se začít stavět v dubnu a stavební práce by měly probíhat do konce roku 2019," připomněl Stečínský.

Po dobu prací zůstane viadukt mimo provoz. To se ostatně týká i dalších úseků, které přijdou na řadu později. S výjimkou novostavby na Letiště Václava Havla Praha, tunelového úseku Dejvice – Veleslavín a některých krátkých úseků se většinou bude pracovat trase v současné železnice.

Odhadovat termíny dokončení je ošidné

„V daném úseku stavby bude muset být vždy přerušen drážní provoz. Během realizace staveb v úseku Praha-Hostivice bude sloužit jako objízdná trasa nově upravená trať Praha-Smíchov – Hostivice," vysvětlil Deníku Stečínský.

K zahájení prací na dalších dílčích úsecích chystané železnice je nicméně daleko. Pro jednotlivé samostatné stavby se chystá přípravná dokumentace jako podklad pro územní rozhodnutí, někde byly zahájeny projekční práce. Odhadovat termíny dokončení je podle SŽDC poněkud ošidné.

Čtěte také: Správa železnic vypíše studii k vysokorychlostní trati do Brna

Náklady be se měly vyšplhat na 23 miliard 

Aktuálně platí, že stavby v úseku Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha by mohly být v provozu v roce 2024. Zahájení prací na jednotlivých úsecích nicméně může ovlivnit nutnost zajištění změny územního plánu, stejně jako někdy obtížně předvídatelný průběh povolovacích procesů.

Aktuální harmonogram počítá s tím, že samotná odbočka na letiště by se měla začít budovat v roce 2021. Třeba na mimopražský úsek do Kladna by mělo dojít v roce 2019. Celkové náklady by se podle posledních odhadů měly vyšplhat na částku kolem 23 miliard korun – o konečnou sumu ale zřejmě nepůjde, připomněl Stečínský.

Kolem povolování podoby trati lze očekávat emoce

„S ohledem na současné ceny stavebních prací, započtení tunelového řešení v úseku Dejvice – Veleslavín a úprav v oblasti Bubny – Výstaviště lze očekávat, že náklady porostou," poznamenal.

Kolem povolování konečné podoby trati lze očekávat ještě emoce. Nesouhlas se zdvoukolejněním trati netají obyvatelé blízkých lokalit, Kladenští pak přišli s požadavkem na vedení železnice na svém území stejně jako v Praze 6: v tunelu.

Nebude zhoršena dostupnost z letiště 

Argumentují, že modernizace trati vybudované v 19. století hlavně pro dopravu uhlí nestačí. Přáli by si jinou trasu s přímou spojnicí na Prahu přes letiště. Už s ohledem na to, aby nebyla zhoršena dostupnost z letiště, klidové zóny se sportovišti.

Primátor Milan Volf už loni upozorňoval, že navrhované změny by také přinesly atraktivnější nabídku po cestující v podobě přiblížení vlaku k lidem žijícím na sídlištích Sítná, Kročehlavy a Rozdělov. Cesta autem ze sídliště k zastávce s připočtením parkování a čekání na vlak je prý srovnatelná s dobou jízdy na okraj Prahy.

Čtěte také: Pražské letiště loni odbavilo přes 13 milionů cestujících

Součástí projektu je i modernizace železniční stanice Kladno

Naději, že prosadí svou, ovšem Kladenští nemají velkou. Tyhle debaty skončily v červenci 2015, kdy ministerstvo dopravy schválilo variantu označovanou jako R1spěš: modernizaci současné trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště. Bez zásadních úprav vedení trasy. I tento projekt má Kladenským co nabídnout, zdůraznil Stečínský. Současná doba jízdy vlakem do Prahy, která se blíží jedné hodině, se zkrátí na 30 minut.

„Součástí projektu je mimo jiné modernizace železniční stanice Kladno, zastávky Kladno-město a železniční stanice Kladno-Ostrovec. Trať bude zdvoukolejněna, elektrifikována a vybavena moderním zabezpečovacím zařízením tak, aby vyhovovala požadavkům pro pravidelný intervalový příměstský provoz," konstatoval představitel SŽDC.

Jednou bude moci řidič vyměnit ekologické vozidlo za MHD

O tom, že chystaná úprava dráhy rozhodně pomůže celému Kladnu i okolí, je přesvědčen i Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK). A říká to nejen jako zástupce autoklubu, ale i jako řidič.

„I já osobně čekám na „rychlodráhu", abych mohl vyměnit své ekologické vozidlo za MHD. V současné době mě vlastně nic nenutí tuto změnu udělat," svěřil se Deníku.

Uvolní se i cesta po dálnici D6 a D7

Má jasno v tom, že zprovozněním modernizované železnice se z největšího středočeského města stane „předměstí" Prahy, kdy ceny nemovitostí vzrostou – a lidé budou mít větší snahu opustit přeplněné autobusové spoje nebo svá auta. „Uvolní se i cesta po dálnici D6 a D7 nebo na staré silnici vedoucí přes Hostivici na Karlovarskou ulici v Praze," připomněl.

Těší se i na patrová parkoviště P+R o kapacitě alespoň 100 parkovacích míst, která by podle ÚAMK měla vyrůst u zastávek a stanic Praha-Veleslavín, Hostivice, Jeneč, Unhošť a v Kladně. „Tato parkoviště se však již musí stavět s výhledem do budoucna – pro vozidla na alternativní paliva (hlavně CNG, LPG a s dobíjecími zásuvkami), což se často neděje," zdůraznil Vomáčka.

Připravená dokumentace zahrnuje i parkoviště P+R

Poznamenal také, že schvalovací řízení týkající se parkovišť komplikují různá odvolání místních obyvatel. O podobných protestech však SŽDC nemá informace. „Zatím jsme se s nimi nesetkali. Obyvatelé v okolí trati tyto doprovodné infrastrukturní stavby spíše velmi vítají," uvedl Stečínský.

Konstatoval, že připravovaná dokumentace zahrnuje i parkoviště typu P+R. „Předpokládáme, že budou také součástí naší žádosti o územní rozhodnutí – za předpokladu, že nebude dohodnut jiný postup se zástupci místních samospráv (například pokud by obce či města chtěly stavět P+R v předstihu)," uvedl náměstek ředitele stavební správy.

Vlaky mohou jet velmi častoO budoucí organizaci dopravy zatím není definitivně rozhodnuto, schválená varianta umožňuje několik provozních modelů. Ve špičce by bylo možné vypravit na trať mezi Prahou a Kladnem až šest párů vlaků za hodinu a na odbočku na Letiště Václava Havla Praha z přestupní stanice Praha-Ruzyně také až šest párů za hodinu – tedy každých 10 minut. Modernizovaná železnice má být plně zapojena v systému Pražské integrované dopravy (kde platí jedna jízdenka na MHD, autobusy i vlaky). Díky rozšiřující se integraci ve Středočeském kraji může být železnice výhodná pro Středočechy denně dojíždějící do metropole.
Zdroj: SŽDC, ROPID

Rekonstrukce trati. Infografika.

Než vyjedou nové vlaky, mohou pomoci loubové autobusy. I dvoukloubovéModernizovanou železniční trať Praha – Kladno s odbočkou na letiště ocení cestující, ale i okolí. Očekává to Filip Drápal z ROPIDu – regionálního organizátora Pražské integrované dopravy. 
Je již známo, kdy by modernizovaná trať mohla „ulevit" systému Pražské integrované dopravy? A budou mít řidiči motivaci přesednout do vlaků?
Termíny jsou zatím nejasné. Doufáme, že se začne se stavbou co nejdříve a že se maximálně do 10 let dočkáme kvalitního kolejového napojení Prahy na letiště i město Kladno. V momentě, kdy se cesta nejen z Kladna, ale i z letiště odehraje až do srdce Prahy bez přestupu a v pohodlných klimatizovaných vozidlech s úsporou času oproti stávajícímu způsobu dopravy, očekáváme výrazný přesun lidí z individuální dopravy – a to i včetně movitější vrstvy obyvatelstva. Navíc nové železniční spojení nabídne řadu možností, jak nechat auto zaparkované ještě ve středních Čechách nebo na okraji Prahy, takže budeme schopni oslovit i segment lidí, jimž auto slouží k pohodlnému dojezdu do místa bydliště, kde veřejná doprava nedokáže konkurovat té individuální.

Jaký očekáváte přínos pro veřejnou dopravu v Praze 6 a navazujících regionech středních Čech?
Jednak je to zvýšení komfortu pro současné cestující veřejnou dopravou, kteří dnes cestují ze středních Čech nebo z letiště autobusem, jednak se výrazně sníží ekologická zátěž produkovaná veřejnými dopravními prostředky. Nové přímé, rychlé a pohodlné spojení vlakem také pomůže přesunout část uživatelů z individuální dopravy do veřejné, alespoň pro část cesty (s využitím záchytných parkovišť P+R). Právě záchytná parkoviště v oblasti Prahy 6 citelně chybí a prakticky jediná rozumná možnost, kde je možné parkoviště vybudovat, jsou právě zastávky okolo modernizované železnice. Zrychlení a zjednodušení dojíždění do Prahy může také nastartovat rozvoj přilehlého regionu (Kladensko, Slánsko, ale i Rakovnicko, kde bohužel dochází k „vymírání" obyvatelstva a jeho stěhování za prací). V Praze 6 jistě ubude nejen autobusů, ale i osobních aut – včetně těch parkujících.

Očekáváte, že nová trať vyřeší problém se zpožďováním autobusů na přecpané Evropské ulici?
Pokud se nemalá část dnešních automobilistů i cestujících autobusy přesune do vlaků, měla by odlehčit silničním tahům nejen v Praze (tedy hlavně Evropské ulici), ale i na příjezdu do Prahy. Ještě důležitějším faktorem než rychlost je pohodlí – a také odstranění nutnosti přestupovat zejména pro letištní cestující, kteří v drtivé většině směřují do centra Prahy. Navíc současné podmínky pro přestupování se zavazadly ve stanici Nádraží Veleslavín je z hlediska pohodlí krajně nešťastný. Modernizace přinese také snížení hlučnosti železniční dopravy a mělo by dojít i ke zkulturnění veřejného prostoru včetně zeleně v okolí stavby. Nové zastávky na trati také pomohou zlepšit dopravní obslužnost v Praze 6 i 7.

Počítá se s nějakými dílčími úpravami řešícími nejpalčivější problémy do doby, než bude modernizovaná trať zprovozněna?
Záleží, jak rychle se podaří dát celou stavbu do pohybu. Pokud by se měla modernizace železnice dále odkládat, budeme požadovat po Českých drahách zlepšení komfortu na trati Praha – Kladno i zvýšení kapacity trati díky novým motorových jednotkám, které by měly být rychlejší, a tudíž by se na jednokolejné trati mohly i častěji křižovat a tím zkrátit interval ve špičkových časech. Dalším dočasným opatřením je zvyšování kapacity autobusové dopravy na letiště (dvoukloubovými autobusy) i do Kladna (kloubovými autobusy).

Bude se jezdit za ceny, na které jsou cestující zvyklí na příměstských železničních tratích – nebo odbočka na letiště přinese něco mimořádného?
Vycházíme z předpokladu, že modernizovaná železnice bude plně zapojena v systému Pražské integrované dopravy (kde platí jedna jízdenka na MHD, autobusy i vlaky). Díky rozšiřující se integraci ve Středočeském kraji pak může mít železnice dokonce výrazné benefity hlavně pro denně dojíždějící Středočechy, zejména ty kladenské. V současné době je na trati uvažován špičkový interval 10 minut na letiště, 15 minut do Kladna ve spěšných vlacích a 30 minut v zastávkových vlacích.

Čtěte také: Zájem o rekonstrukci pražského Negrelliho viaduktu mají tři firmy

Autor: Milan Holakovský

1.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.
6

DPP klesly za rok tržby o 157 milionů. Kvůli zlevnění ročního kupónu

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

AKTUALIZOVÁNO

Prezidentské volby proběhnou 12. a 13. ledna

Druhé přímé prezidentské volby se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín dnes oznámil předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD). Oznámením data byla zároveň zahájena volební kampaň. 

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

KRÁTCE: Doubravka vyroste do konce září

Praha - První pražská veřejně přístupná rozhledna po 25 letech se brzy otevře veřejnosti. Doubravka XIV. z pera architekta Martina Rajniše vyroste do konce září v lesoparku Čihadla na Černém mostě.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení