VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strašidelný Deník: Pozor na to obchodní centrum! Unášejí tam děti

Praha - „Už jsi to slyšel? Tahle příšerná příhoda se stala 
v jednom pražském hypermarketu (tuším, že to byla Flora, ale to není podstatné, protože se to teď děje skoro ve všech velkých obchodních centrech).

19.8.2014
SDÍLEJ:

Obchodní centrum - ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

Kamarádka jela nakupovat se svou tříletou dcerou. Procházela hypermarket, když najednou zjistila, že dcera u ní není. Chvíli ji hledala kolem sebe, a když ji nenašla, běžela zoufalá za ostrahou.

Kamarádka chvíli stála jako opařená, chlap z ostrahy ji totiž seřval, že má svoje dítě hlídat. A nařídil celý hypermarket uzavřít. Bylo dost divné, že takhle jedná, ale nakonec se ukázalo, že to bylo velké štěstí.

Malou totiž našli na záchodě, nadopovanou 
a uspanou, měla oholené dlouhé blonďaté vlásky a byla převlečená za chlapečka! Zní to příšerně, co? Ale bohužel je to tak. Měla velké štěstí, že se vše semlelo včas.“

Černá sanitka, golem a jiní

Slyšeli jste tuto příhodu? Zní vám věrohodně? Nechtělo se mi tomu věřit, ale když mi to kamarádka někdy před deseti lety říkala, líčila to s takovou samozřejmostí, že jsem si to docela snadno představit dokázal.

Protože však děti nemám 
a horory jsem tou dobou sledoval průměrně tři do týdne, asi bych na to rychle zapomněl, kdyby mi to o pár týdnů později nepřipomněl někdo jiný. Tentokrát se to stalo prý kamarádce jeho kolegyně 
v práci v obchodním domě Ikea.

Holčičku omámenou drogami a ostříhanou na chlapečka už se chystali obchodníci s bílým masem odvézt do Turecka. Proč se o tom nikde nepíše? Ptám se. Protože je prý obchodní řetězec domluvený s policií, aby se o tom nahlas nemluvilo.

Pravda, nebo lež?

Naštěstí, nic z toho nebyla pravda. Třebaže příběh působí docela věrohodně, dokonce natolik, že k němu svého času musela zmíněná Ikea vydat tiskové prohlášení, že nic takového se neděje. Ve skutečnosti jde o novodobou obdobu městských legend, podobně, jako se kdysi lidé strašili příběhem o golemovi nebo zazděné jeptišce. 

Tuto příhodu pod názvem „Únos v obchodním domě Ikea“ zařadil spisovatel Petr Janeček do pozoruhodné knihy „Černá sanitka a jiné děsivé příběhy - Současné pověsti a fámy v České republice“.

Černá sanitka v názvu knížky odkazuje na jednu z nejpopulárnějších novodobých strašidelných historek u nás, 
s tou z obchodního domu velmi podobnou, také v ní hraje roli náš přirozený strach o děti a zdraví: černá sanitka sbírající na ulici děti byla v 80. letech v Praze totéž, co záchodky v obchodních domech 
o dvacet let později.

Hlavní roli hraje fantazie

„Působil jsem tehdy v základní škole na Praze 6 a tohleto vyprávění kolovalo mezi dětmi prakticky po všech základních školách v těchto částí Prahy,“ vzpomínal před časem v České televizi na příběh o černé sanitce Petr Janeček.

Podobně jako příběh o černé sanitce, se i ten o únosech 
v obchodních domech rychle rozšířil z Prahy do dalších měst v naší zemi. Jak takové příběhy vznikají? Podobně jako většina jiných: hlavně v naší fantazii.

Příběh o černé sanitce měl podle Janečka základy - zčásti skutečné - už ve stalinistickém Rusku 30. let, československá verze z 80. let ale byla čistě dílem fantazie, příběhu inspirovaným německým hororem z roku 1979 Kandidáti života a smrti, který vysílala i československá televize.

Ze Spojených států k nám

Pověsti o únosech v nákupních centrech zase podle Janečka byly poprvé masověji zaznamenány v 70. letech minulého století ve Spojených státech v době rozvoje velkých nákupních center a v Evropě se objevily velmi brzy poté.

„Tyto pověsti a fámy se většinou odehrávají v odosobněném a nelidském prostředí - pro moderní folklor typickém - velkého nákupního centra. 
O původu těchto pověstí existuje několik teorií, od jejich vzniku jako nástroje konkurenčního boje (poměrně neefektivního, jak dokázaly psychologické studie) až k jejich sociologickému vysvětlení jako podvědomé reakce tradiční společnosti, zvyklé na nákupy v malých rodinných obchodech, na neosobní supermarkety obrovských korporací," popisuje Janeček.

Pověsti o únosech v nákupních centrech zároveň útočí 
i na naše nejhorší podvědomé obavy - tedy strach ze ztráty vlastního dítěte. Pachateli jsou v těchto pověstech obvykle „zákeřní cizinci“ (v USA velmi často černoši či Hispánci, v Británii imigranti, v Itálii Slovinci či Romové, v našem případě jsou výjimečně neidentifikovaní), jednající vždy s nadlidským důmyslem a koordinací a používající někdy až absurdní metody. Pověst vyjadřuje především - ve folkloru všech kultur velice rozšířené - varovné poselství, aby si rodiče dávali pozor na své děti,“ doplňuje Janeček.

Několikanásobný nesmysl

Příběh je při hlubším zamyšlení nepravděpodobný z mnoha důvodů. Na přísloví „pod svícnem je nejvíc tma“ sice často něco je, ale jen ten největší zločinecký diletant se nebude snažit opustit co nejrychleji místo činu a „schová“ se se svou obětí právě na záchodě, z kterého zpravidla vede jediný východ: rovnou do želízek policie.

Všimněme si také, že zatímco kamarádka a ochranka v příběhu jednají velmi rychle, zločinec stihl dítě unést, nadopovat, ostříhat a ještě mu obarvit vlasy - to by ani nejzkušenější kadeřník a toxikolog pohromadě nezvládli za méně než půl hodiny. Natož jakási podivná individua.

Jinými slovy, je to pěkná hloupost. Ale moderní legendy a pověsti vznikají dál a jako každá správná pohádka 
(v tomto případě pro dospělé) 
s sebou nesou i jednu moudrost - dávejme pozor na svoje děti. Ať už jsme v krásném lese nebo „zlém“ hypermarketu.

Černá sanitka a jiné děsivé příběhyČerná sanitka je podle Wikipedie „fáma, která byla populární v ČSSR 
v osmdesátých letech. Lidé si tehdy vyprávěli o tajemném sanitním voze černé barvy, který jezdí v noci a unáší děti a mladé lidi. Ti jsou usmrceni 
a jejich orgány pak prodává osazenstvo sanitky boháčům na Západě za účelem transplantace. Jako inspirace této historky bývá uváděn německý film Kandidáti života a smrti (1979)," který za minulého režimu vysílala 
i československá televize.
Folklorista Petr Janeček tuto rozšířenou pověru využil k pojmenování svých knih zabývajících se městskými legendami Černá sanitka a jiné děsivé příběhy, Černá sanitka: Druhá žeň a Černá sanitka: Třikrát a dost. Podle těchto knih natočila Česká televize patnáctidilný seriál, HaDivadlo uvedlo dramatizaci příběhů. Vznikly také internetové stránky, na nichž se mohli návštěvníci podělit o různé fámy, které někdy zaslechli. Jednou 
z těchto fám a moderních legend je i děsivá příhoda o únosech dětí v nákupních centrech, s kterou se autor tohoto článku poprvé setkal před deseti lety během studií v Praze.

Autor: Ondřej Leinert

19.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ford Fiesta.
AUTOMIX.CZ
14

Dá se koupit spolehlivé auto za 50 tisíc? Tyto vozy mohou být výhrou

Požár haly na Praze 10.
29

Nad Vršovskou horou v Praze 10 hořela hala. Zasahovalo deset jednotek hasičů

DPP klesly za rok tržby o 157 milionů. Kvůli zlevnění ročního kupónu

Pražskému dopravnímu podniku (DPP) klesly tržby kvůli zlevněnému ročního kupónu. Mezi 1. červencem 2016 a letošním 30. červnem byl pokles tržeb z jízdného o 156, 8 milionů nižší než v roce 2014. Z celkových tržeb pražské integrované dopravy jde o pokles 3,86 procenta. Ve středu to řekli náměstek primátorky Petr Dolínek a generální ředitel DPP Martin Gillar. Praha zlevnila roční kupón v roce 2015 a to z 4750 korun na 3650 korun. Zlevněné kupóny platí od loňského července. 

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

AKTUALIZOVÁNO

Prezidentské volby proběhnou 12. a 13. ledna

Druhé přímé prezidentské volby se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín dnes oznámil předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD). Oznámením data byla zároveň zahájena volební kampaň. 

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení