V souvislosti s rozvojem turismu narůstá právě v okolí zmíněné památky intenzita lodní dopravy, a je proto důležité co nejpřesněji zdokumentovat její okolí. „Říční koryto je dlouhodobě zanášeno bahnitými sedimenty. S narůstající intenzitou plavebního provozu, který vyžaduje pravidelnou údržbu dna řeky, jsou bezprostředně ohroženy poslední pozůstatky románského Juditina mostu a dalších památek uložených v říčních sedimentech“, uvedl Jan Mařík, ředitel ARÚ Praha a garant projektu.

Cílem celé akce je přesná polohopisná a obrazová dokumentace dotčených míst s vysokým potenciálem archeologických památek a příprava podmínek pro jejich ochranu. Podle vedoucí potápěčského týmu Barbory Machové z ARÚ Praha jde v našem prostředí o unikátní propojení specializovaných potápěčů a odborníků, většinou archeologů a historiků, z výše zmíněných institucí.

Brazilský 3d designer Cícero André da Costa Moraes představil 14. září 2018 v Praze finální rekonstrukci podoby královny Judity Durynské, manželky krále Vladislava II.
Jak vypadala královna Judita? Odborníci zrekonstruovali podobu jejího obličeje

„V letošním roce uplyne přesně sto let od vzniku Archeologického ústavu, jehož posláním je výzkum, dokumentace a ochrana archeologického dědictví. Hledání a testování nových metod práce považuji za jeden z hlavních úkolů našeho ústavu,“ dodává Mařík.

Hledá se lávka z 10. století

Vltava byla v minulosti překlenuta několika mosty, z nichž ty nejstarší se nacházejí právě v okolí Karlova mostu. Ne zcela vyjasněna je poloha nejstarší dřevěné spojnice vltavských břehů z 10. století. Naproti tomu poloha a přibližná trasa Juditina mostu (zanikl během povodně v roce 1342), severně od Karlova mostu, je částečně zmapována prostřednictvím několika konstrukčních reliktů této stavby na malostranské a staroměstské straně řeky.

Ilustrační foto
Potápěči nalezli ve Vltavě základ druhého pilíře Juditina mostu

Podstatně méně informací máme o skupině mostních pilířů, které zůstaly zachovány v jejím korytě. Kromě těchto konstrukcí se však ve Vltavě nacházejí zbytky dalších mostních a jiných staveb z mladší doby. Jedná se především o zbytky provizorního spojení obou částí Karlova mostu, zříceného po povodni v roce 1890, které bylo vedeno v jeho severním sousedství v místech někdejšího Juditina mostu.

Kde stál Juditin most.Zdroj: Archeologický ústav Praha