Pomoci naplnit plány, jejichž přípravám děti v rámci kampaně Lepší škola věnují energii již od loňského října, opravdu mohlo pouhých pár ťuknutí prstem na obrazovku tabletu. A pomoci může stále.

Právě v nákupním centru totiž odstartovalo internetové hlasování o nejpopulárnější ze záměrů navržených samotnými dětmi v rámci soutěžní kampaně Lepší škola, kdy získané hlasy mohou pomoci k tomu, aby se plány staly skutečností. Dva vybrané projekty nakonec získají po 50 tisících korun, aby se mohly stát skutečností.

V hlavním městě se tahle akce koná díky spolupráci s radnicí Prahy 4 poprvé – již se ale uskutečnila v Kutné Hoře, řekla Deníku Kamila Drtilová z pořádající obecně prospěšné společnosti Prostor Plus z Kolína.

Tam se zapojily tři školy – a výsledkem je skleník stojící na terase jedné z nich. Podle zkušenosti organizátorů děti v Kutné Hoře častěji navrhovaly skromnější projekty – třeba pokrytí školy wi-fi signálem; zato v Praze se ukázalo, že by někteří měli i větší nároky. Mezi záměry, které nakonec do finálového klání nepostoupily, se v hlavním městě objevily třeba i bazén nebo vířivka.

O úspěchu bude zčásti rozhodovat internetové hlasování

Nakonec do závěrečného klání postoupilo 12 projektů, po třech z každé ze čtyř zúčastněných škol. Které mají šanci uspět v klání o finanční podporu od partnerů akce, nechce Drtilová ani odhadovat. „Sami jsme zvědaví," řekla Deníku.

O úspěchu bude zčásti rozhodovat internetové hlasování, které na internetových stránkách lepsimisto.info trvá do 23. února – to má ale pro určení konečných vítězů pouze padesátiprocentní váhu.

Hlasování odstartovalo v pankráckém nákupním centru 

Druhých padesát procent bude mít hodnocení poroty složené ze zástupců partnerů akce, pro něž děti 3. března připraví na Nuselské radnici prezentace svých záměrů, v nichž se budou školáci snažit komisi přesvědčit, že právě ten jejich záměr – ať už pro zlepšení prostředí pro výuku, trávení volního času, pro sportování nebo pro tvořivé činnosti – je ten, který zaslouží podporu.

Prozatím školáci přesvědčují lidi ve svém okolí, aby právě jejich projekt podpořili svým hlasem. A i když si to třeba přímo neuvědomují, už start hlasování v pankráckém nákupním centru, kdy s tablety pro hlasování v rukou (a také s papírovými vlaštovkami, které měly pomoci odbourat počáteční bariéru) oslovovali i úplně cizí lidi, ukázal, že se tak nejen učí komunikačním a prezentační dovednostem.

Učitelka Kyselková připomněla své záměry 

Musí umět třeba i přijímat odmítnutí nebo nezájem, na což některé děti nejsou příliš zvyklé. „Všichni nás odmítají; buď vůbec nevnímají, nebo řeknou, že spěchají a nemají ani chvilku," shrnula první dojmy Kamila ze ZŠ Ohradní.

Její učitelka Gabriela Kyselková, která vyučuje výchovu k občanství a angličtinu, připomněla, že své záměry, nad jejichž rozpracováním (a to třeba i včetně sestavení rozpočtu a pilování schopnosti představit své plány stručně, srozumitelně a atraktivně) strávily spoustu času, by děti opravdu chtěly prosadit.

Do kampaně nebyli zapojeni žáci z nejvyšších ročníků 

Škola by prý uvítala, kdyby se podařilo prosadit záměr vytvořit multifunkční amfiteátr, který by posloužil pro výuku i při různých vystoupeních. Pokud by se to podařilo – o vítězích bude jasno v březnu – mohla by se tam už v červnu uskutečnit akademie za záběr školního roku.

Ano, tak rychle by se plány daly přeměnit ve skutečnost. A zapojení osmáci by si pak výsledky svého úsilí mohli užívat ještě další rok, než školu opustí. I to je důvodem, proč do kampaně nebyli zapojeni žáci z nejvyšších ročníků.

Snaha oslovit lidi a získat je pro projekt byla nejobtížnější

Amfiteátr, kam by se vešly všechny čtyři třídy v jednom ročníku, by byl skutečně užitečný – vítaný by byl ale úspěch i kteréhokoli dalšího projektu. Nápady, s nimiž děti přišly, jsou opravdu dobrými plány, vyplývá ze slov učitelky Kyselkové. I proto by je prý škola ráda využila – a záměry, které nezískají podporu v rámci akce Lepší škola, se bude snažit uskutečnit jinak.

To, že snaha oslovit lidi a získat je pro to, aby pomocí své e-mailové adresy podpořili právě jejich projekt, se pro školáky zatím stalo tím nejobtížnějším, potvrdila Deníku Kačka ze ZŠ Na Líše.

Rodiče paní Hildy pocházeli z Německa 

„Jsme rádi, že se zúčastní aspoň někdo," řekla s tím, že dost lidí si ani nechce poslechnout, co by jim školáci rádi řekli. „Asi nemají čas," poznamenala. Dost času naopak měla paní Hildegarda – prý asi kolem sedmdesátky – kterou děvčata ze ZŠ Bítovská zastihla při nákupu oblečení. „Byla veselá a strašně milá, shodovaly se Marie, Aneta a Tereza.

Při zapisování e-mailové adresy – s domáckou podobou jména Hilda; celé jméno se prý jeho nositelce nezamlouvá – se dívky dověděly třeba i to, jak ke svému jménu žena hlasující pro jejich záměr vybudovat pítko na školním hřišti přišla: její prarodiče pocházeli z Německa.

Let byl nevalný 

Nezapomenutelné setkání zažila třeba také trojice chlapců ze ZŠ Mendíků, kteří podle rady Petra Steklého z pořádající organizace oslovili jednu z návštěvnic s papírovou vlaštovkou v ruce – a s výzvou, aby si zkusila hodit.

Let byl ovšem nevalný – a tak hned na místě následovalo praktické školení: tady se to takhle musí natrhnout a ohnout, aby se vytvořila stabilizační křidélka; s těmi šipky létají líp. A skutečně!

Soutěžící záměry:
ZŠ Bítovská:
venkovní pítko na školním hřišti
branky pro školní hřiště na fotbal nebo házenou
workoutové hřiště

ZŠ Mendíků:
horolezecká stěna do tělocvičny
ateliér pro nácvik divadelních a hudebních představení i hry
úprava nevyužívaného balkonu pro venkovní výuku

ZŠ Ohradní:
venkovní amfiteátr
venkovní relaxační posezení
oživení toalet na prvním stupni rekonstrukcí

ZŠ Na Líše:
doplnění školního hřiště posilovacími stroji, trampolínou či žebřinovou prolézačkou
pořízení reflektory pro školní představení
nákup fotoaparátů, mikrofonu a dataprojektoru

Čtěte také: U přijímaček na druhá kola nesázejte, rozhodnou testy