A ne vždy přiskočí ochotní pomocníci. Navíc si všimla, že tohle není jen problém maminek. Také starší lidé to ve stanici s jediným eskalátorem a jedním pohyblivým schodištěm nemají jednoduché.

Eskalator v metru. Ilustrační foto.
Nepohyblivý eskalátor omezil přístup do stanice Anděl

Když chybějí dělníci

V původně vyprázdněném prostoru se již objevily nové schodišťové stupně: signál, že se blíží konec prací. Pozorně však Sládková sledovala dění od počátku; dokonce se svěřila, jak si všímala, zda hadry a nářadí nezůstávají za ohrazením pracoviště ležet na stejném místě.

Vadilo jí totiž, že byly dny, kdy opraváře ani nezahlédla. V té souvislosti ji zaujalo vyvěšené upozornění, že kvůli ochraně bezpečí cestujících se pracuje v noci a nikoli přes den. Bylo přitom dost dnů, kdy dělníky viděla. Že by jen výmluvy kvůli opuštěnému pracovišti?

Eskalator v metru. Ilustrační foto.
KRIMI MIX: Závady eskalátorů uzavřely stanice metra. Hned dvě naráz

V nočních výlukách bude prováděno svařování


Kdepak, ujistila Deník Aneta Řehková z dopravního podniku. Přes den lze dělat jen práce, které cestující neohrozí – hlavně čištění a montáž drobných dílů – a dalším činnostem musí patřit noc, kdy je metro mimo provoz.

„Jde zejména o demontáž a montáž stupňů a tažných řetězů schodového pásma nebo dráhového systému, kdy je za potřebí větší manipulační prostor. Dále je v nočních výlukách prováděno svařování a broušení, které by zasahovalo do koridoru pro cestující,“ vysvětlila Řehková. Práce navíc zpravidla končí již před čtvrtou ranní, aby se před příchodem prvních pasažérů ještě stihl úklid. A pokud není vidět žádné dělníky, ještě to nemusí znamenat, že se nic nedělá. Pracovat je třeba i ve strojovně a v technickém prostoru pod konstrukcí.

Jak rychle to jen jde 

„Vždy se snažíme provádět práce kvalitně a rychle,“ uvedla Řehková s tím, že někdy se povede zařízení spustit ještě před plánovaným termínem ukončení opravy. Samotné lhůty vycházejí z technologických postupů daných zkušenostmi i definovaných výrobci zařízení. „Doba odstávky nezávisí jen na délce eskalátoru, ale také na jeho umístění – a zejména na činnostech, které se musí provést v souvislosti s generální opravou,“ tlumočila Řehková vysvětlení specialistů. Dotazy zvědavců sledujících cvrkot při opravách jsou ostatně poměrně běžné.

Stanice Veleslavín. Ilustrační foto.
DPP zahájí výstavbu chybějícího eskalátoru ve stanici Veleslavín

Rozruch kolem Anděla

V metru se chystají i další rozsáhlé opravy pohyblivých schodišť. Velké haló aktuálně vyvolalo dohadování radnice Prahy 5 s vedením dopravního podniku kvůli plánovaným pracím ve stanici Anděl, kde se od poloviny srpna počítalo se zachováním výstupu pouze směrem Na Knížecí.

Proti tomu, že se o plánech na devítiměsíční uzavření výstupu Anděl dozvěděl až z novin, se ohradil starosta městské části Pavel Richter (TOP 09). Radnice trvá na omezení rozsahu uzavírky v místech, kde se konají farmářské trhy i další akce (s minimalizováním zásobování staveniště během pátků po dobu farmářských trhů a omezením vjezdu do záboru ve špičkách pracovních dnů).

Stanice Veleslavín. Ilustrační foto.
DPP zahájí výstavbu chybějícího eskalátoru ve stanici Veleslavín

Z pohledu DPP byl záměr řádně projednán 

Klade důraz i na posun zastávky v Nádražní ulici či na obnovu přechodů pro chodce. „Nechceme také, aby omezení platila 4. září, až půjdou děti poprvé do školy,“ řekl Deníku Jakub Večerka z úřadu městské části.
Z pohledu dopravního podniku byl původní záměr řádně projednán – a problém musel nastat při komunikaci v rámci radnice. Řešením se stal posun začátku prací o měsíc – nejspíš na 19. září – aby byl čas na chystané změny. Starosta Richtter také zdůraznil, že se podrobné informace musí včas dostat nejen k občanům Prahy 5. „Například při cestě ze směru Zličín nepoužívat jako přestupní bod na tramvaj Anděl, ale až Palackého náměstí,“ připomněl.


Velké práce na eskalátorech v metru
- Již se provádí: ve stanicích Jinonice (v rámci celkové rekonstrukce uzavřené stanice; do první poloviny srpna), Palmovka ve směru k ulicím Zenklova a Na Žertvách (společně s výstavbou bezbariérového přístupu; zřejmě do listopadu)
- Nejbližší chystané akce: ve stanici Skalka v rámci větší rekonstrukce (od 28. srpna do konce února), Anděl (zřejmě od 19. září do května)
- Plánovaná částečná omezení přístupu: ve stanicích Karlovo náměstí (od října do července), Náměstí Republiky (zřejmě od prosince); dodatečná dostavba eskalátorů k zastávce autobusů jedoucích k letišti u stanice Nádraží Veleslavín (podle plánů od listopadu do sklonku dubna)