VYBERTE SI REGION

Pohyb segwayů se v centru omezí. Provozovatelé souhlasí

Praha - Turisty oblíbené jízdy segwayi dostanou brzy mantinely. Minulý týden schválili senátoři beze změn novelu silničního zákona, která mimo jiné umožní obcím omezit provoz těchto vozítek. Radost z toho má hlavně Praha 1, která se omezením vozítek dlouhodobě zabývá. Není to však dobrá zpráva nejen pro centrální městskou část, schválení novely si pochvaluje i Asociace segway ČR.

19.1.2016
SDÍLEJ:

Turisticky oblíbená místa v Praze by mohla být brzy bez vozítek.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

„O regulaci pohybu vozítek žádala asociace už před více jak dvěma roky. Je nutná, protože vozítka se množí geometrickou řadou. Za poslední dvě léta se v Praze rozmnožily neautorizované půjčovny, které nechtějí dodržovat pravidla, která ctíme, a chovají se špatně," řekla Zuzana Eliášová, mluvčí asociace a majitelka firmy nabízející projížďky na segwayích po metropoli.

Nyní asociace plánuje domluvit se s první městskou částí na omezeních, která by měla na jejím území vzniknout. Přestože se regulaci nebrání, bojí se firmy, které půjčují vozítka, plošného zákazu. „Znamenal by pro nás velkou ztrátu investic a ztrátu asi 300 pracovních míst," tvrdila Eliášová.

Nerudovou do kopce jen po svých

Jak s možností regulace naloží Praha 1, kde je nejvíce společností nabízejících prohlídku hlavního města pomocí vozítek, není zatím úplně jasné. Nyní jednička začala připravovat různé varianty, které budou projednávat komise úřadu a následně i radní. Měly by být vyjasněny některé rozdílné postoje k úrovni regulace, a to od úplného zákazu na celém území městské části po jasné vymezení ulic a lokalit, kde je a kde naopak není provoz povolen.

„Provoz vozítek segway by měl být úplně zakázán v okolí Staroměstského a Václavského náměstí, kde se nacházejí turisticky nejvytíženější ulice, jako je Melantrichova. Zákaz by se měl dále týkat také Malé Strany, například ulice Nerudova. Předmětem zákazu by obecně měly být turisticky nejvíce vytížené lokality, místa, kde se pohybuje nejvíce rodičů s dětmi a také místa, kde jsou extrémně úzké chodníky a kde provoz segwayů zcela jasně ohrožuje chodce," vysvětlil místostarosta Prahy 1 Richard Bureš, do jehož kompetencí spadá doprava.

Sám je proti úplnému zákazu, přestože by byl nejjednodušším řešením situace. „Pokud nyní zakážeme provoz segwayů, za pár měsíců se objeví něco jiného, ať už to budou koloběžky, elektrokola, elektro skútry nebo rikši a my to budeme muset opět řešit od začátku," domníval se politik.

Kompromis a dodržování pravidel

Naopak na Dvořákově nábřeží, které je široké, by provoz vozítek neomezoval. Celkově by podle místostarosty mělo jít o kompromis mezi lidmi a provozovateli segwayů a dodržováním stanovených pravidel.

I proto chce Bureš při vytváření omezení zohledňovat podněty a analýzy týkající se této problematiky, a to jak od Asociace segwayů ČR, tak i od obyvatel první městské části. Od nich už nyní eviduje radnice připomínky ohledně míst, která jsou pro provoz segwayů nevhodná.

Jednička by podle Bureše měla omezit pohyb segwayů zónovým značením, díky čemuž by se vyhnula i velkému množství značek, které by způsobily v centru města chaos. Zatím první městská část čeká na to, až bude v zákonu definována podoba značky, která zakáže vjezd vozítek do určité lokality. Dosud žádná jednotná značka neexistovala a každá městská část si volila jiný typ značky.

Zatímco Praha 1 zakázala vozítkům vjezd na Kampu značkou zákaz vstupu chodců s dodatkovou tabulkou, na které je napsáno segway, druhá městská část použila značky zákaz vjezdu s nápisem segway, kvůli kterým pak nemohli lidé na vozítkách jet na Vyšehrad. „Jiné omezení zatím neplánujeme," uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska, který má na starosti dopravu.

Spolupráce městských částí

Obě městské části chtějí spolu v problematice segwayů spolupracovat. „Veškeré naše návrhy budeme konzultovat také s touto městskou částí. Do poloviny února plánujeme s Prahou 2 vytvořit návrh, který zašleme na magistrát hlavního města Prahy," popsal Bureš.

Spolupráce městských částí by se však neměla v dopravě týkat jen segwayů. „Spolupráce probíhá v oblasti dopravy dlouhodobě. Různé problémy vzájemně konzultujeme, a dokonce se připravuje text memoranda o spolupráci a společném postupu v řešení jednotlivých problémů spojených s oblastí dopravy," řekl Korseska. Má jít kupříkladu o problematiku zón placeného stání.

Segwaye „trápí" lidi v centru už několik let. Zatímco Praha 2 řešila v loňském roce jen jednu stížnost na vozítka, a to na Vyšehradě, kde následně použila zákazovou značku, Praha 1 se desítkami stížností občanů potýká už řadu let a stále se podle informací úřadu jejich počet zvyšuje. I proto byla vozítka jedním z témat politických stran, které se ucházely o hlasy občanů jedničky v komunálních volbách v roce 2014.

Čtěte také: Zákaz vjezdu vozítek segway upravují v Praze dvě dopravní značky

Autor: Benedikt Lederer

19.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Praha 13 má mít vyrovnaný rozpočet ve výši 724 milionů korun

Praha - Městská část Praha 13 by měla v příštím roce hospodařit s vyrovnaným rozpočtem s příjmy a výdaji ve výši 724 milionů korun, což je asi o sedm milionů víc než letos. Investice by měly dosáhnout 400,3 milionů korun. Vyplývá to z návrhu rozpočtu. Ten musí ještě schválit zastupitelé městské části.

AKTUALIZOVÁNO

Média spekulují, že ve funkci skončí hradní protokolář Forejt

Praha - Od pátečního večera se množí spekulace, že ve své funkci skončí ředitel hradního protokolu Jindřich Forejt. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček nechce zprávy, které jsou založeny jen na anonymních zdrojích, komentovat. Na twitteru uvedl, že personální změny komentuje až v okamžiku, kdy jsou.

Levné bydlení: Praha hledá místo

Praha /INFOGRAFIKA/ - Město má nedostatek bytů pro učitele, policisty, mladé lidi a bezdomovce. Na výstavbu levného bydlení půjdou až čtyři miliardy korun. Díky tomu by mohla klesnout cena bytů v Praze.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies