VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pohodlnější a čistší jízda. Dopravní podnik mění sedačky v tramvajích

Praha /FOTOGALERIE/ -  Sedm desítek pražských tramvají čeká letos změna. Polstrované sedačky nahradí plastové, které cestujícím nabídnou příjemnější posezení.

12.1.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Textilni sedačky v tramvajích.Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Hlavně jde o hygienu. To ve čtvrtek řekla Deníku Aneta Řehková z centrály pražského dopravního podniku k plánovaným výměnám sedaček v tramvajích. Bude pokračovat rozsáhlá náhrada sedaček s látkovým potahem novými v plastovém provedení.

Právě to si lidé žádali. Plast vyšel vítězně z ankety provedené mezi cestujícími v roce 2013. Jaká sedačka vám sedne, dotazoval se tehdy Dopravní podnik hl. m. Prahy veřejnosti – přičemž ve střešovickém Muzeu MHD nabídl i možnost jednotlivá provedení vyzkoušet.

Plast znamená zlepšení 

Možná jste tehdy odpovídali i vy – zapojila se řada hlasujících. Svůj názor jich vyjádřilo přes jedenáct a půl tisíce! Plast lidé označili nejen za materiál nejvhodnější, ale také za vzhledově nejzajímavější – a rovněž nabízející největší pocit bezpečí.

Výsledek tedy neplynul z nostalgie a vzpomínek na mládí strávené v dodnes jezdících vozech typu T3, jejichž nadčasově tvarované plastové sedačky představují i výrazný designový prvek. To, že se přání nemění, veřejnost opětovně potvrdila po třech letech. Loni dopravní podnik připravil anketu spokojenosti cestujících s úpravou interiéru tramvaje 14T, známého pod označením Porsche. A ano, plast znamená zlepšení.

Změnou prošlo 110 vozů 

Po čem cestující volali, to dostávají. „Za plastové budou postupně vyměněny všechny polstrované sedačky," sdělila Deníku Řehková. Během letošního roku je nově získá více než půl stovky tramvají. Bude to postupně v rámci pravidelného dílenského servisu – tak, jak tramvaje najíždějí na jednotlivé stupně údržby podle ujetých kilometrů.

Dosud touto změnou prošlo 110 vozů; přišlo to na 6,8 milionu korun. Mimochodem – nových sedaček do nich bylo třeba namontovat 2600. Dalších 12, možná i 14 tramvají se jich dočká v rámci rozsáhlejší modernizace. Ta se týká zmiňovaného „Porsche typu" 14T. Zahrnuje mimo jiné i opravy podvozků.

Sedačky s látkovým potahem se v MHD obtížně udržují

Plastu patří také interiéry osmi desítek nově dodaných tramvají typu Škoda 15T ForCity. V první dodané sérii (která se od novějších modelů na pohled liší jednobarevnou přední maskou) byly sedačky dřevěné. Původně se to zdálo jako dobrý nápad, praxe však ukázala opak. Za jízdy po nich cestující sklouzávali.

Sedačky s látkovým potahem se v prostředí městské dopravy obtížně udržují v čistotě, na což upozorňovaly i ohlasy cestujících. „V horkém létě, kdy se zpocení muži nerozpakovali vysvléknout v tramvaji do půl těla, mi přišlo zatěžko se i posadit," svěřila se Deníku Jiřina Martínková. Čištění polstrovaných sedáků a opěradel je navíc poměrně nákladné.

Plastové sedačky si cestující budou moci vyzkoušet v metru

Snažit se vyčíslit konkrétní úspory díky změně materiálu by prý ale v současnosti bylo násilné šermování s čísly. „Nákupem nových plastových sedaček nám vznikají náklady. Vypovídající vyčíslení lze provést v budoucnu. Lze ale konstatovat, že plastové provedení je cenově výrazně výhodnější jak na úklid a údržbu, tak i z pohledu životnosti sedaček – a násobí se s přibývajícím počtem plastových sedaček v provozu," vysvětlila Řehková Deníku.

Jako novinka se letos plast objeví i v podzemí. Tohle posezení si budou moci vyzkoušet – prozatím ovšem jen zkušebně – také cestující v metru. Na červené trase C. Dopravní podnik chce plastová sedadla zkušebně namontovat do jednoho z tamních vozů M1. Kdy se tak stane, zůstává otázkou – výměna závisí na jednáních se společností Siemens, která je výrobcem, a také s tvůrcem interiéru – architektem vozu Patrikem Kotasem.

Čtěte také: Denně PID využije asi 180 tisíc lidí, oslavy vzniku budou na podzim

Autor: Milan Holakovský

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Gabriela Blažková (vlevo) z Archeologického ústavu AV ČR převzala v Praze od Alice Valkárové Cenu předsedkyně Grantové agentury ČR

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Věda a výzkum. Ilustrační foto.

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Koridor má další zpoždění, SŽDC musí znovu posoudit nabídku firem

Správa železniční dopravní cesty musí znovu přezkoumat nabídku sdružení firem vedených společností Metrostav, které hodnotící komise navrhla jako vítěze soutěže na modernizaci koridoru mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha Hostivař.

V 95 letech zemřela Věra Ždichyncová, tanečnice a někdejší sólistka baletu ND

Ve věku 95 let zemřela v pondělí 18. září Věra Ždichyncová, tanečnice, pedagožka a někdejší sólistka baletu Národního divadla (ND). Ve středu to uvedl mluvčí ND Tomáš Staněk. Věra Ždichyncová získala v roce 2014 cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství.  

Na transplantaci dítě čekalo s mechanickým srdcem mimo tělo

Čtyři měsíce s mimotělním mechanickým srdcem strávilo ve Fakultní nemocnici v Motole dítě, které čekalo na transplantaci srdce. Lékaři museli zvolit toto náročné řešení, protože malému pacientovi selhávalo vlastní srdce a problém se už nedal zvládnout pomocí léků. Unikátní předtransplantační péče i transplantace se zdařily a dítě je už v domácí péči. Uvedla to nemocnice v dnešní tiskové zprávě.

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Ačkoliv na toaletě strávíme dle průzkumů přibližně tři měsíce života, nevěnujeme jejímu výběru příliš pozornosti. Přitom se dá udělat mnoho chyb, kterých později litujeme. Přečtěte si 6 nejčastějších prohřešků, kterých se při výběru WC dopouštíme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení