Praha 6 pro tento účel přímo vytvořila pracovní skupinu. „Městská část disponuje velkým množstvím smluv, rámcově se jedná o stovky, z nichž mnohé jsou problematické. Vypovědět takovou smlouvu je ale obtížné, neboť jsou formulovány tak, že ukončit prakticky nejdou, a pokud ano, pouze za cenu dalších finančních nákladů," říká vedoucí oddělení komunikace Libuše Stoklásková.

Jejich hlavní nevýhodnost vidí v absenci sankcí za nedodržení podmínek nebo neobvykle nízké nájemné, které navíc bývá uzavřené na desítky let. Ztráty se podle Stokláskové odhadují v řádech desítek milionů korun.

Jako příklad uvádí případ usedlosti Ladronka, kdy městská část do budovy v minulosti investovala 100 milionů korun, přesto roční nájem stanovila pouze na 510 tisíc korun, tedy 42,5 tisíce měsíčně.

Situace se pro soukromého provozovatele Ladronky změnila až letos v březnu. „Smlouva byla vypovězena i přes vzniklé právní dopady," říká Libuše Stoklásková a dodává, že podobná je i situace u dalších nemovitostí, jako je Písecká brána, Pelléova vila, poliklinika pod Marjánkou nebo sportovní areál Hanspaulka.

Zneužití pravomoci úřední osoby

S problémy po svých předchůdcích se také potýká Praha 11. Policie dokonce minulý měsíc obvinila osmadvacet bývalých zastupitelů městské části včetně někdejšího starosty Dalibora Mlejnského (dříve ODS). Většina lidí je stíhána kvůli zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Jde o komunální politiky, kteří vedli radnici v letech 2006 až 2014.

„Registrujeme smlouvy obtížně vypověditelné i smlouvy, ze kterých vyplývají nesmyslné závazky a vážné důsledky. Velkým problémem jsou uskutečněné prodeje pozemků. Městská část prodávala za směšné částky a nový vlastníci se pokouší ještě investici zhodnotit formou předimenzované výstavby," sdělil současný radní Petr Lukeš (Hnutí pro Prahu 11) s tím, že některé smluvní vztahy právě šetří policie, a proto nemůže uvádět bližší údaje.

Radní také kritizuje dřívější sjednávání nájmů v objektech Prahy 11. „Částka 13 tisíc korun na rok za plochu asi tisíc metrů čtverečních by mohla vést k domněnce, že se pronajímalo Matce Tereze a ne boxerům, kteří mohou prostory zcela po libosti dále podnajímat," podivil se Lukeš.

Jen těsně před uzavřením smlouvy zabránilo nové vedení Prahy 11 výstavbě parkovacího domu pro kola za 9,5 milionu korun, který by navíc údajně stál na zcela nevhodném místě. Bývalé vedení radnice ještě stačilo vybrat dodavatele, podpis smlouvy zůstal na vedení nové. „Dodavatel po schůzce na radnici situaci pochopil, což mu slouží ke cti," dodal radní Lukeš. Vedení radnice v nedávné době zrušilo také například výběr vítěze na údržbu zeleně za desítky milionů korun ročně.

Padlo už pět trestních oznámení

Celkem 19 smluv jenom z oblasti IT z minulých volebních období už ukončili radní na Praze 7. Podle nich se podaří ročně ušetřit 6,5 milionu korun. V souvislosti s těmito smlouvami už dokonce podali pět trestních oznámení.

„Smluvní vztahy byly předražené, nepotřebné či dokonce fiktivní. Všechny se nám v průběhu šesti měsíců, co jsme ve funkci, podařilo ukončit," prohlásil místostarosta Prahy 7 Pavel Vyhnánek (Praha 7 sobě).

Většinou šlo podle místostarosty o servisní smlouvy s pravidelnými měsíčními paušály. Obdobný smluvní vztah bude mít nyní Praha 7 už pouze jediný, a sice na datové propojení úřadu a informačních center. Za tuto službu městská část dosud utrácela 186 tisíc korun měsíčně, tento náklad se podařilo snížit na 36 tisíc korun měsíčně.

Do ukončování některých smluv se pustili také na Praze 4. „Vypověděli jsme projekt 4-Bezdrátová, což bude znamenat úsporu 300 tisíc korun každý měsíc. Také jsme změnili poskytovatele telekomunikačních služeb se 40procentní úsporou a na distribučních nákladech časopisu Tučňák jsme ušetřili zhruba 40 procent," vypočítává tiskový mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas. Podle něj byl hlavní problém v tom, že nebyla dostatečně uplatněna množstevní sleva.

Problém s prodejem letiště Točná

Smlouvy po svých předchůdcích průběžně mění také dvanáctá městská část. Podle radnice jde v některých případech o úspory v řádu desítek tisíc korun, jindy se ale údajně jedná až o miliony.

„Revidujeme kupní smlouvy v rámci privatizace bytového fondu. Nechali jsme udělat nové odborné posudky, z nichž plyne, že by to mělo městské části přinést 4,5 milionu korun. Ukázalo se také, že od roku 2009, kdy došlo k deregulaci nájmů, nebyly revidovány nájemní smlouvy na 260 obecních bytů. I to je potřeba napravit. Slibujeme si od toho asi 200 tisíc měsíčně pro obec," řekl místostarosta Prahy 12 Michal Pinc (ANO).

Starostka dvanáctky Daniela Rázková (Změna pro Prahu 12) zmiňuje další dvě smlouvy, vůči kterým má výhrady. „Za prvé je to smlouva s Ivo Lukačovičem o prodeji letiště Točná. A za druhé smlouva s Czech British School na pronájem nebytových prostor, kde není v pořádku ani cena, ani smluvní vztahy, kde je řada právních chyb.

Společnost navíc užívá celý areál, ačkoli smlouva hovoří jen o pronájmu budov, a platí městské části pouhých pět milionů, přestože znalecký posudek hovoří o 18 milionech. To je potřeba výrazně upravit," tvrdí starostka a dodává, že s revidováním starých smluv radnice nekončí.

Analyzuje se 25 IT smluv z minulosti

Na Praze 8 se podobně jako na sedmičce zaměřili především na IT služby, kde byla zadána analýza asi 25 smluv, které byly v minulosti uzavřeny. K závěrům nyní probíhá vypořádání výhrad. „Obecně lze ale říci, že většina dosavadních smluv nemá dostatečně definovány SLA parametry, definice rizik a zodpovědnost za jejich eliminaci a podobně. Proto všechny smlouvy projdou postupně aktualizací tak, aby odpovídaly současným trendům v poskytování služeb tohoto druhu," uvedla za oddělení ICT služeb na radnici Robert Hložanka.

Optimální úpravy stávajících smluv hledá podle místostarosty Jana Materny (TOP 09) také Praha 3. „Jedná se o smlouvy z různých oblastí dodávkami energií počínaje a konče například smlouvami na zajištění úklidu veřejných prostranství nebo pojistnými smlouvami. V tuto chvíli se zabýváme řádově desítkami smluv. Nevýhodnost nespočívá pouze ve špatně dohodnutých podmínkách, ale může se jednat i o změnu situace na trhu s konkrétní komoditou a je možné dosáhnout lepších podmínek, než to bylo možné v minulosti nebo dochází ke sdružení více subjektů za účelem dosažení lepší ceny," vysvětluje místostarosta Materna.

Podle něj například díky vypsání čtyř soutěží na dodávky doplňkových služeb v oblasti údržby zeleně a úklidu veřejných prostranství dochází už nyní k úspoře řádově v desítkách procent z původních nákladů.

Podle vedoucího odboru Kanceláře Městské části Praha 5 Jakuba Lapáčka začal nyní úřad v několika případech komunikovat se smluvními stranami ohledně změn, které jsou podle jejich názoru nevýhodné. „U dalších smluv probíhá jejich studium, na základě kterého bude zvolen další postup," dodal.

Čtěte také: Praha 6 vypověděla nájemní smlouvu na statek Ladronka