VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plýtvá dopravní podnik při opravách tramvajových tratí?

Praha - Jsou miliony korun, tekoucí na rekonstrukce tramvajových tratí, vynaloženy účelně a efektivně? Nebo ony čerstvě opravené tratě vykazují až podezřele vysoké množství technických závad?

11.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv Deníku

O to se už delší dobu přou odboráři s pražským dopravním podnikem. Odborové sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy (OSPEA) před nedávnem upozornilo, že závažný technický problém se v poslední době objevil hned u pěti tramvajových tratí, rekonstruovaných v uplynulých dvou letech.

Po kolejích v Plzeňské, na Výtoni a ve Spořilovské jde prý také o tratě v ulici Generála Šišky a v ulici Milady Horákové. Odboráři připomínají, že technické defekty v konečném důsledku odnášejí cestující sníženou rychlostí tramvají v daných úsecích.

Předseda sdružení OSPEA Vratislav Fiegel konkretizuje. Podle něj byly závady v ulici Milady Horákové a Generála Šišky odhaleny už v druhé polovině dubna. V ulici Generála Šišky se prý v nájezdovém oblouku na tramvajový most zbortila geometrická plocha koleje. A výsledek? Rychlost dočasně snížena na maximálně 20 kilometrů v hodině.

Kolejová konstrukce se dle Fiegla posunula také před křižovatkou ulic Milady Horákové a Badeniho. Tramvaje tudy proto mohly projíždět rychlostí o deset kilometrů v hodině nižší, než je zde běžně povoleno.

Dopravní podnik ale ústy své mluvčí Moniky Lojínové popírá, že by se jednalo a systémovou chybu, či dokonce špatně odvedenou práci. „Všechny tratě pravidelně kontrolujeme a opotřebení či zvolená technická řešení odpovídají standardům," konstatovala mluvčí. Odborníci z dopravního podniku se prý detailně zabývali kvalitou pěti uvedených úseků tramvajových tratí a se závěry OSPEA nesouhlasí.

Výkyvy teplot

„Na některých místech došlo k ovlivnění tratí extrémními výkyvy teplot. Jedna z uvedených tratí nebyla rekonstruována, ale běžně opravována, u další je rychlost omezena kvůli tomu, že ještě není stavebně dokončena," oponovala za dopravní podnik Lojínová.

„Posledním z míst je tramvajová trať v Plzeňské ulici. Zde žádné omezení rychlosti jízdy není a opotřebení kolejnic je v souladu se všemi předpisy a normami," dodala mluvčí.

Ovšem právě trať v Plzeňské ulici vzbuzuje největší rozpory. Zástupci OSPEA totiž varují, že svršek kolejí v úseku Krematorium Motol Motol je opotřebený do té míry, že hrozí dokonce vykolejení tramvají. Sdružení to dokládá údajně nezávislým šetřením, které prý tuto informaci potvrdilo.

Na možné plýtvání odboráři upozorňovali také při dubnovém znovuzahájení prací na opravě trati mezi Výtoní a Palackého náměstím. Bylo to pouhé dva měsíce od oprav téhož úseku, ukončených v únoru. Byly tyto práce naplánovány neuváženě? Proč se odbyly v době, kdy udeřily letošní nejtužší mrazy? Za nízkých teplot se totiž kolejnice smrštily a s přicházejícím oteplením se naopak roztáhly.

„Únorovou opravu byla potřeba dokončit ještě v dubnu. Na konci únorové opravy nebylo možno nastavit správnou upínací teplotu kolejnic," vzkázal dopravní podnik s tím, že právě v únoru se měnily panely i kolejnice, přičemž zdeformovaný asfalt pod panely byl v této době nahrazen štěrkem.

"Zlaté padáky" pro manažery

Spory kolem kvality kolejnic si dosud s odboráři řeší dopravní podnik vesměs interně. Ve čtvrtek znovu rozvířená kauza kolem „zlatých padáků" pro některé odcházející manažery, spjaté s bývalým vedením podniku ale zvedla ze židle i nejmocnějšího muže Prahy primátora Bohuslava Svobodu, když prohlásil tučné odměny za neobhajitelné. On i jeho náměstek pro dopravu Josef Nosek prý naléhavě žádají o okamžitá opatření, která mají pro příště obdobným situacím zamezit.

Stávající generální ředitel podniku Vladimír Lich jim vyhoví a chce prý zajít ještě dál. „Pokud se prokáže, že odměny byly bývalým zaměstnancům vyplaceny neoprávněně, chci najít cestu, jak částky vymáhat zpět," avizoval Lich.

Další náměstek primátora Pavel Richter je přesvědčen, že sedm exzaměstnanců dopravního podniku nárok na výplatu odměn ve výši bezmála devět milionů korun rozhodně nemělo. Nejen vzhledem ke stavu, v jakém se podnik nacházel v době, kdy ho opouštěli. Obává se však, že cesta jak z nich dostat peníze zpět, se nenajde.

Problémové tratě podle OSPEA

- ulice Milady Horákové

Hradčanská Špejchar

- ulice Generála Šišky

Nádraží Modřany Čechova čtvrť

- ulice Plzeňská

Motol Krematorium Motol

- Rašínovo nábřeží

Výtoň Palackého náměstí

- ulice Spořilovská

Teplárna Michle Spořilov

Čtěte také: Manažeři dopravního podniku si vyplatili milionové odměny

Autor: Jakub Krupka

11.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Gabriela Beňačková.

Společnost pro vědy a umění ocenila Beňačkovou,Passera i Pomahače

Jiří Kajínek, odsouzený vrah, míří 23. května po 23 letech na svobodu z věznice v Rýnovicích v Jablonci nad Nisou díky milosti, kterou mu udělil prezident Miloš Zeman.
AKTUALIZOVÁNO
34

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

Tipy pro miniaturní zahradu

Chcete zahradničit, ale vaše zahrádka je o velikosti poštovní známky? Je to místečko někde u plotu vnitrobloku nebo třeba vetknuté do zahrádkářské kolonie na pozemku úzkém jak pentle? Nevadí. I tam se dá pěstovat.

AKTUALIZOVÁNO

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

Prezident Miloš Zeman odvolá zítra o půl šesté večer ministra financí a vicepremiéra Andreje Babiše (ANO). Na Pražském hradě pak jmenuje nového správce státní kasy Ivana Pilného (ANO).

Krátkodobí turisté si návštěvu Hradu rozmyslí

Na Pražský hrad jen před devátou ráno nebo krátce po poledni. Jedině tak mají lidé šanci se vyhnout nekonečným frontám.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies