VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plavební správa plánuje v Praze omezit plavbu rychlých člunů

Praha - Státní plavební správa plánuje omezit plavbu rychlých člunů a vodních skútrů v Praze na Vltavě. Uvažovaným snížením rychlosti chce zvýšit bezpečnost na řece v místech, která tradičně patří mezi nejvíce využívané lokality pro rekreační a sportovní plavbu.

28.1.2016
SDÍLEJ:

Řeka Vltava láká nejen provozovatele velkých výletních lodí, ale i majitele menších plavidel. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Zatím není rozhodnuto, kde přesně by byla rychlá jízda motorových lodí omezena a zda by omezení platilo celoročně, nebo jen během letní sezony, kdy je na vodě nejvíce lidí. Ve čtvrtek to řekla ředitelka plavební správy Klára Němcová.

Plánovaný krok kritizovali zástupci výrobců a prodejců lodí. „Zatím je to v rovině jednání, žádné rozhodnutí přijato nebylo," uvedla Němcová s tím, že případné omezení by se řešilo dopravním značením, které funguje podobně jako na silnicích.

Vloni v listopadu měli možnost se k návrhu vyjádřit jak příznivci, tak i odpůrci navrhované změny. Podle Němcové by přitom případné omezení plavby mělo v ideálním případě začít platit na jaře, kdy se provoz na řeku začne ve větších počtech vracet.

Podle sportovního ředitele Českého olympijského výboru (ČOV) Martina Doktora, který je jedním z kritiků současného stavu, se bezohlednost řidičů motorových člunů vůči ostatním plavidlům citelně zvýšila od loňského dubna, kdy se vyhláškou výrazně rozšířila možnost jízdy na tuzemských řekách bez rychlostního omezení.

„Podnět na omezení rychlosti ze Smíchova k modřanskému jezu, který ČOV předal plavební správě, vycházel ze stížností svazů kanoistů a veslařů a dračích lodí," doplnil Doktor.

Omezení může poškodit prodejce lodí

Kromě ČOV se na plavební správu s podnětem na omezení rychlosti vozidel obrátila podle Němcové i policie a Sdružení pražských plavidel. „Pokud omezení rychlosti projde, může významně poškodit prodejce lodí a lodního příslušenství," reagoval v tiskovém prohlášení předseda Asociace lodního průmyslu (APL) Petr Novotný.

Uvedený úsek Vltavy je místem, kde sídlí řada firem, prodávajících lodě a příslušenství, k tomu je zde mnoho přístavišť, marin a klubů vodního motorismu, dodal.

Omezení má fakticky zakázat jízdu motorových lodí ve skluzu, tedy rychlou jízdu, kdy loď po hladině klouže a nařizuje jízdu v takzvaném výtlačném režimu, kdy je příď lodi ponořená ve vodě. Na rozdíl od měření rychlosti na silnicích je totiž velmi náročné změřit rychlost projíždějící lodě, uvedené opatření tak funguje jako nejefektivnější prvek regulace. 

Podle svazu výrobců by to ale znamenalo podstatný zásah do provozu motorových lodí, pro řadu majitelů prakticky totožný s úplným zákazem plavby.

Proti je i český svaz jachtingu

„Moderní rekreační lodě jsou konstruovány pro plavbu ve skluzu, mají širokou plochou záď, a zejména lehčí lodě jdou do skluzu již při rychlostech okolo 10 až 15 kilometrů za hodinu. Plout ve výtlaku pro ně znamená plout rychlostí maximálně pět až osm kilometrů za hodinu, což je naprosto bezdůvodně a zbytečně pomalé," reagoval APL. Proti omezení rychlosti se kromě APL postavil například Český svazu jachtingu.

Podle Němcové ale není cílem plavbu motorových lodí v Praze zakazovat, ale pouze omezit rychlost na úseku, kde je to z bezpečnostních důvodů nejvhodnější. Tím právě úsek u pražských Modřan a Podolí podle ČOV je, neboť během slunečných letních dnů není výjimkou, když se na řece nachází stovky veslařů a kanoistů, z velké části dětí. Na jiných místech v ČR v současnosti plavební správa podobné omezení plavby nezvažuje.

Čtěte také: Metropole uvažuje o novém přístavišti pro lodě

Autor: ČTK

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Gabriela Blažková (vlevo) z Archeologického ústavu AV ČR převzala v Praze od Alice Valkárové Cenu předsedkyně Grantové agentury ČR

Jak se žilo v renesanci na Pražském hradě, ukázal oceněný výzkum

Věda a výzkum. Ilustrační foto.

Výzkumu se v Česku daří, ocenění dnes získá devět projektů

Koridor má další zpoždění, SŽDC musí znovu posoudit nabídku firem

Správa železniční dopravní cesty musí znovu přezkoumat nabídku sdružení firem vedených společností Metrostav, které hodnotící komise navrhla jako vítěze soutěže na modernizaci koridoru mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha Hostivař.

V 95 letech zemřela Věra Ždichyncová, tanečnice a někdejší sólistka baletu ND

Ve věku 95 let zemřela v pondělí 18. září Věra Ždichyncová, tanečnice, pedagožka a někdejší sólistka baletu Národního divadla (ND). Ve středu to uvedl mluvčí ND Tomáš Staněk. Věra Ždichyncová získala v roce 2014 cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství.  

Na transplantaci dítě čekalo s mechanickým srdcem mimo tělo

Čtyři měsíce s mimotělním mechanickým srdcem strávilo ve Fakultní nemocnici v Motole dítě, které čekalo na transplantaci srdce. Lékaři museli zvolit toto náročné řešení, protože malému pacientovi selhávalo vlastní srdce a problém se už nedal zvládnout pomocí léků. Unikátní předtransplantační péče i transplantace se zdařily a dítě je už v domácí péči. Uvedla to nemocnice v dnešní tiskové zprávě.

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Ačkoliv na toaletě strávíme dle průzkumů přibližně tři měsíce života, nevěnujeme jejímu výběru příliš pozornosti. Přitom se dá udělat mnoho chyb, kterých později litujeme. Přečtěte si 6 nejčastějších prohřešků, kterých se při výběru WC dopouštíme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení