VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plavební správa plánuje v Praze omezit plavbu rychlých člunů

Praha - Státní plavební správa plánuje omezit plavbu rychlých člunů a vodních skútrů v Praze na Vltavě. Uvažovaným snížením rychlosti chce zvýšit bezpečnost na řece v místech, která tradičně patří mezi nejvíce využívané lokality pro rekreační a sportovní plavbu.

28.1.2016
SDÍLEJ:

Řeka Vltava láká nejen provozovatele velkých výletních lodí, ale i majitele menších plavidel. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Zatím není rozhodnuto, kde přesně by byla rychlá jízda motorových lodí omezena a zda by omezení platilo celoročně, nebo jen během letní sezony, kdy je na vodě nejvíce lidí. Ve čtvrtek to řekla ředitelka plavební správy Klára Němcová.

Plánovaný krok kritizovali zástupci výrobců a prodejců lodí. „Zatím je to v rovině jednání, žádné rozhodnutí přijato nebylo," uvedla Němcová s tím, že případné omezení by se řešilo dopravním značením, které funguje podobně jako na silnicích.

Vloni v listopadu měli možnost se k návrhu vyjádřit jak příznivci, tak i odpůrci navrhované změny. Podle Němcové by přitom případné omezení plavby mělo v ideálním případě začít platit na jaře, kdy se provoz na řeku začne ve větších počtech vracet.

Podle sportovního ředitele Českého olympijského výboru (ČOV) Martina Doktora, který je jedním z kritiků současného stavu, se bezohlednost řidičů motorových člunů vůči ostatním plavidlům citelně zvýšila od loňského dubna, kdy se vyhláškou výrazně rozšířila možnost jízdy na tuzemských řekách bez rychlostního omezení.

„Podnět na omezení rychlosti ze Smíchova k modřanskému jezu, který ČOV předal plavební správě, vycházel ze stížností svazů kanoistů a veslařů a dračích lodí," doplnil Doktor.

Omezení může poškodit prodejce lodí

Kromě ČOV se na plavební správu s podnětem na omezení rychlosti vozidel obrátila podle Němcové i policie a Sdružení pražských plavidel. „Pokud omezení rychlosti projde, může významně poškodit prodejce lodí a lodního příslušenství," reagoval v tiskovém prohlášení předseda Asociace lodního průmyslu (APL) Petr Novotný.

Uvedený úsek Vltavy je místem, kde sídlí řada firem, prodávajících lodě a příslušenství, k tomu je zde mnoho přístavišť, marin a klubů vodního motorismu, dodal.

Omezení má fakticky zakázat jízdu motorových lodí ve skluzu, tedy rychlou jízdu, kdy loď po hladině klouže a nařizuje jízdu v takzvaném výtlačném režimu, kdy je příď lodi ponořená ve vodě. Na rozdíl od měření rychlosti na silnicích je totiž velmi náročné změřit rychlost projíždějící lodě, uvedené opatření tak funguje jako nejefektivnější prvek regulace. 

Podle svazu výrobců by to ale znamenalo podstatný zásah do provozu motorových lodí, pro řadu majitelů prakticky totožný s úplným zákazem plavby.

Proti je i český svaz jachtingu

„Moderní rekreační lodě jsou konstruovány pro plavbu ve skluzu, mají širokou plochou záď, a zejména lehčí lodě jdou do skluzu již při rychlostech okolo 10 až 15 kilometrů za hodinu. Plout ve výtlaku pro ně znamená plout rychlostí maximálně pět až osm kilometrů za hodinu, což je naprosto bezdůvodně a zbytečně pomalé," reagoval APL. Proti omezení rychlosti se kromě APL postavil například Český svazu jachtingu.

Podle Němcové ale není cílem plavbu motorových lodí v Praze zakazovat, ale pouze omezit rychlost na úseku, kde je to z bezpečnostních důvodů nejvhodnější. Tím právě úsek u pražských Modřan a Podolí podle ČOV je, neboť během slunečných letních dnů není výjimkou, když se na řece nachází stovky veslařů a kanoistů, z velké části dětí. Na jiných místech v ČR v současnosti plavební správa podobné omezení plavby nezvažuje.

Čtěte také: Metropole uvažuje o novém přístavišti pro lodě

Autor: ČTK

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Osvětlení v Praze. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

ÚOHS zakázal platnost smlouvy na provoz veřejného osvětlení, Praha se odvolá

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.

ÚOHS zrušil tendr pražského dopravního podniku na úklid metra

Může stávka řidičů ochromit spojení Prahy s okolím?

Praha – Dojedou za týden do Prahy lidé, kteří míří do zaměstnání, do škol nebo třeba k lékaři? A podaří se odcestovat Pražanům mířícím ven z metropole? Může to být problém. Na čtvrtek 6. dubna vyhlásilo předsednictvo Odborového svazu dopravy stávku řidičů linkových autobusů. Celostátní a celodenní.

Developeři letos v Praze prodají zhruba 6500 bytů

Praha - Developeři letos v Praze plánují prodat 6500 až 6600 nových bytů. V porovnání s loňským rokem to znamená stagnaci nebo mírný pokles. Ceny by se mohly zvýšit o pět až deset procent. Vyplývá to z odpovědí developerů, které oslovila. Nejvíce, zhruba 1400 bytů, chce prodat Central Group. Podle generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří Jana Borůvky by bylo k uspokojení poptávky potřeba prodat o několik tisíc bytů více.

Údržba trati pro tramvaje ovlivní i provoz autobusů

Praha – V úseku Hradčanská–Prašný most nepojedou v noci na pátek tramvaje. Údržba trati si vyžádá obousměrné přesušení provozu, které začíná 50 minut po půlnoci a skončit má 20 minut před pátou ranní. Bude se to týkat tří linek, jejichž trasy budou odkloněny přes zastávku Pražský hrad.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies