VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plavební správa plánuje v Praze omezit plavbu rychlých člunů

Praha - Státní plavební správa plánuje omezit plavbu rychlých člunů a vodních skútrů v Praze na Vltavě. Uvažovaným snížením rychlosti chce zvýšit bezpečnost na řece v místech, která tradičně patří mezi nejvíce využívané lokality pro rekreační a sportovní plavbu.

28.1.2016
SDÍLEJ:

Řeka Vltava láká nejen provozovatele velkých výletních lodí, ale i majitele menších plavidel. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Zatím není rozhodnuto, kde přesně by byla rychlá jízda motorových lodí omezena a zda by omezení platilo celoročně, nebo jen během letní sezony, kdy je na vodě nejvíce lidí. Ve čtvrtek to řekla ředitelka plavební správy Klára Němcová.

Plánovaný krok kritizovali zástupci výrobců a prodejců lodí. „Zatím je to v rovině jednání, žádné rozhodnutí přijato nebylo," uvedla Němcová s tím, že případné omezení by se řešilo dopravním značením, které funguje podobně jako na silnicích.

Vloni v listopadu měli možnost se k návrhu vyjádřit jak příznivci, tak i odpůrci navrhované změny. Podle Němcové by přitom případné omezení plavby mělo v ideálním případě začít platit na jaře, kdy se provoz na řeku začne ve větších počtech vracet.

Podle sportovního ředitele Českého olympijského výboru (ČOV) Martina Doktora, který je jedním z kritiků současného stavu, se bezohlednost řidičů motorových člunů vůči ostatním plavidlům citelně zvýšila od loňského dubna, kdy se vyhláškou výrazně rozšířila možnost jízdy na tuzemských řekách bez rychlostního omezení.

„Podnět na omezení rychlosti ze Smíchova k modřanskému jezu, který ČOV předal plavební správě, vycházel ze stížností svazů kanoistů a veslařů a dračích lodí," doplnil Doktor.

Omezení může poškodit prodejce lodí

Kromě ČOV se na plavební správu s podnětem na omezení rychlosti vozidel obrátila podle Němcové i policie a Sdružení pražských plavidel. „Pokud omezení rychlosti projde, může významně poškodit prodejce lodí a lodního příslušenství," reagoval v tiskovém prohlášení předseda Asociace lodního průmyslu (APL) Petr Novotný.

Uvedený úsek Vltavy je místem, kde sídlí řada firem, prodávajících lodě a příslušenství, k tomu je zde mnoho přístavišť, marin a klubů vodního motorismu, dodal.

Omezení má fakticky zakázat jízdu motorových lodí ve skluzu, tedy rychlou jízdu, kdy loď po hladině klouže a nařizuje jízdu v takzvaném výtlačném režimu, kdy je příď lodi ponořená ve vodě. Na rozdíl od měření rychlosti na silnicích je totiž velmi náročné změřit rychlost projíždějící lodě, uvedené opatření tak funguje jako nejefektivnější prvek regulace. 

Podle svazu výrobců by to ale znamenalo podstatný zásah do provozu motorových lodí, pro řadu majitelů prakticky totožný s úplným zákazem plavby.

Proti je i český svaz jachtingu

„Moderní rekreační lodě jsou konstruovány pro plavbu ve skluzu, mají širokou plochou záď, a zejména lehčí lodě jdou do skluzu již při rychlostech okolo 10 až 15 kilometrů za hodinu. Plout ve výtlaku pro ně znamená plout rychlostí maximálně pět až osm kilometrů za hodinu, což je naprosto bezdůvodně a zbytečně pomalé," reagoval APL. Proti omezení rychlosti se kromě APL postavil například Český svazu jachtingu.

Podle Němcové ale není cílem plavbu motorových lodí v Praze zakazovat, ale pouze omezit rychlost na úseku, kde je to z bezpečnostních důvodů nejvhodnější. Tím právě úsek u pražských Modřan a Podolí podle ČOV je, neboť během slunečných letních dnů není výjimkou, když se na řece nachází stovky veslařů a kanoistů, z velké části dětí. Na jiných místech v ČR v současnosti plavební správa podobné omezení plavby nezvažuje.

Čtěte také: Metropole uvažuje o novém přístavišti pro lodě

Autor: ČTK

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo zahraničních věcí. Ilustrační foto.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik hledá partnera pro úpravy tváře okolí stanic metra D

Praha – Maximalizace využití potenciálu rozvoje území navazujícího na stanice prvního provozního úseku budoucí trasy metra D. Poněkud krkolomně je pojmenován cíl vymyslet a připravit co nejlepší podobu nejbližšího okolí stanic budovaných v rámci první etapy výstavby budoucí nové linky metra – a následně plány také společně uskutečnit. K naplnění ve čtvrtek udělal pražský dopravní podnik konkrétní krok. Na základě čerstvého usnesení pražských radních vyhlásil soutěž na výběr strategického partnera do budoucího společného podniku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení