Jenže došlo k dalšímu zpoždění a na obou místech se stále pracuje. Poté navíc bude muset Technická správa komunikací (TSK) vysoutěžit nového provozovatele parkovišť.

„Ještě nejsme správci zmiňovaných garáží, které jsou stále v gesci investora tunelového komplexu Blanka, Odboru strategických investic magistrátu (OSI). V současné době zajišťuje OSI dokončovací práce a úpravy technologií nezbytných ke zprovoznění garáží. TSK připravuje výběrové řízení na provozovatele obou garáží," vysvětlila mluvčí TSK Barbora Lišková.

Zdržení s dobudováním znamená, že obě parkoviště začnou fungovat až na podzim, což potvrdil Pražskému deníku i náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Nedostatek stání

Urychlené zprovoznění žádají zejména radnice Prahy 6 a Prahy 7, které se dlouhodobě potýkají s nedostatkem stání na území svých městských částí. „Chtěli bychom to co nejdříve, abychom mohli řešit svízelnou situaci s parkováním na Letné," řekl místostarosta Prahy 7 pro dopravu Ondřej Mirovský (SZ).

Radnice podle něj počítala s tím, že se zájemci začnou sepisovat nájemní smlouvy na jednotlivá parkovací místa už během léta a provoz se rozjede od konce prázdnin. „To se ale asi nestihne. Přesto pracujeme s tím, že ve druhé polovině letošního roku dojde ke spuštění. Ale nezáleží to na nás," upozornil Mirovský.

Podobně to vidí i v Praze 6. „Možnost zprovoznění parkoviště velmi vítáme, neboť navýšení parkovacích míst pro naše rezidenty uleví již tak dost přetíženým ulicím v Praze 6," podotkl starosta šestky Ondřej Kolář (TOP 09).

Tisíc korun měsíčně

Dořešit se ještě musí také některé otázky fungování obou parkovacích domů. Zejména ceník stání pro rezidenty zatím neexistuje. „Měli jsme v této věci jedno jednání se zástupci magistrátu. Společně jsme se bavili o ceně kolem tisíce korun na měsíc, ale raději bychom to měli levnější," tvrdil místostarosta Sedmičky. Magistrát si ale přeje mírně vyšší ceny, aby garáže nebyly prodělečné.

Naopak rozhodnuto je už o rozdělení míst. Na Letnou se má do tří podlaží vejít celkem 850 aut, 319 jich v prostředním patře připadne obyvatelům Prahy 7. Nejníže bude stání vyhrazeno pro zaměstnance státní správy a samosprávy, místa nejvýše pak budou určena pro krátkodobé stání.

Na Prašném mostě bude k dispozici 350 stání v dvoupatrové podzemní garáži. „Naše představa je taková, že by jedno patro sloužilo výhradně rezidentům Prahy 6, zbylou část by pak využívali zaměstnanci Správy Pražského hradu a návštěvníci," sdělil mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.

Jaký bude o stání zájem?

Záležet bude také na samotném zájmu zdejších obyvatel. Parkování v podzemních parkovištích je pohodlné a bezpečné, jenže není přímo vedle bytové zástavby a navíc je v porovnání s ostatními variantami nákladné. Roční karta v parkovacích zónách v Praze dnes vyjde na 700 korun ročně.

Sedmička se však nebojí, že by o místa nebyl zájem. „Průběžně se nás lidé na možnost tohoto parkování ptají, někteří nám už dokonce chtěli skládat zálohy na parkovací místa," dodává Ondřej Mirovský.

Na Prašném mostě se očekává méně zájemců ze strany místních, garáže nejsou přímo v obydlené oblasti. Stojí ale blízko Pražského hradu, proto by zde mohli parkovat spíše turisté. Zde ale také bude záležet na tom, kdy se v Praze 6 spustí parkovací zóny, zatím se počítá se srpnem.

Původní projekt Blanky

V rámci původního projektu tunelového komplexu Blanka, který nakonec hlavní město stál přes 43 miliardy korun, se s žádnými podzemními garážemi nepočítalo. Jenže kvůli finanční úspoře se právě na Letné a Prašném mostě hloubilo z povrchu, nikoliv ražbou, takže se konstrukce částí tunelu u výjezdů na povrch instalovaly po vytěžení zeminy. Až později bylo rozhodlo, že se stavební jámy zasypou a na daném místě vzniknou podzemní parkoviště.

Parkování a BlankaObě chystaná parkování mají z požárních a provozních důvodů samostatné vjezdy a výjezdy, a nejsou proto nijak propojeny s tunelem Blanka. V obou případech je vjezd do ulice Milady Horákové, na Letné ústí proti ulici U Sparty, na Prašném mostě je umístěn u Svatovítské.

Čtěte také: U Blanky vznikají podzemní stání, otázkou je zájem řidičů