VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkovací zóny má mít Praha 4 za rok. V Praze 9 se nechystají

Praha – Slibovali parkování namodro, ale zatím jsme se sousedy spíš doruda. Tohle hodnocení v souvislosti s ohlášeným zaváděním modrých parkovacích zón v Praze 4 slyšel Deník od řidiče Romana, který má problémy s parkováním v oblasti Budějovické. „Šlak by mě trefil, popsal své pocity, když marně hledá místo a vidí parkovat auto s mimopražskou značkou. Že bude muset zaplatit pár stovek? To je prý „v pohodě".

7.6.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Modré zóny. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Klára Cvrčková

Problém s cizími auty zaplavujícími ulice potvrzuje i starosta Petr Štěpánek (Trojkoalice/Ze­lení). Jiné řešení než zóny placeného stání se podle něho nenabízí; po zavedení parkovacích zón v sousedních městských částech se prý situace stala neudržitelnou.

Omezit cizí auta

Praha 4 se stala klínem mezi Prahou 2 a Prahou 5, kam auta parkují mimopražští řidiči; naše ulice jsou přeplněné i v místech, kde to může ohrozit bezpečnost provozu," vysvětlil Štěpánek. Jako problémové vidí zvláště oblasti podél trasy metra, tramvajových linek v Nuslích a v Podolí a při hranici městské části.

Malování modrých pruhů však zatím není na pořadu dne. Před měsícem radní čtyřky schválili, že o zavedení zón požádají magistrát. Předpokládaný termín zavedení je napřesrok: na jaře roku 2018. Deníku to v úterý řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Projekt byl podle jeho slov připraven už loni – pak ale byla Praha 4 vyřazena kvůli mnoha novým připomínkám. „Nicméně ty byly vypořádány, a tak se příprava zón placeného stání opět rozjíždí dle celoměstských pravidel," konstatoval Hofman.

Tarif deset korun za hodinu

O zavedení parkovacích zón má zájem také Praha 9 – tam však zatím magistrát nic nechystá. Radnice totiž nechce modré zóny vyhrazené rezidentům, ale fialové: smíšené; s platebními automaty. V nich smějí parkovat místní, ale za poplatek mohou zaparkovat i ostatní řidiči (a to bez časového omezení; jen podle toho, jak mají zaplaceno – maximálně na 24 hodin).

„Dle našeho názoru představuje tento návrh určitou spravedlnost," řekl Deníku radní Prahy 9 pro dopravu Tomáš Holeček (ODS). Podle jeho představ by měl být požadován tarif 10 Kč za hodinu – což je vstřícný krok vůči těm, kteří přijíždějí na návštěvy či nákupy, avšak souhrnná částka kolem 1700 Kč za měsíc by už mohla mít účinek na mimopražské, kteří přijíždějí za prací a blokují parkovací místa. 

Na nultém bodě

Radnice to vidí jako rozumný postup za situace, kdy se v rámci nové koncepce zón placeného stání už auta neodtahují. To prý bylo odstrašující – na rozdíl od pokuty za špatné parkování. Návrhům Prahy 9 však magistrát není nakloněn.

„Takto pojatá zóna by každý rok způsobovala ztrátu přibližně 10 milionů korun. Praha 9 své připomínky dosud nepřehodnotila – a v tuto chvíli zde není rozšíření připravováno," konstatoval Hofman. To, že jednání uvízla, připouští i radní Holeček. „Jsme momentálně na nultém bodě," konstatoval. Věří ale, že s pražským radním pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD) by se mu mohlo podařit najít společnou řeč.

Změny v centru

Modré zóny nyní v metropoli fungují dvojím způsobem. Ty původní jsou vyhrazeny místním, jejichž auta musí mít za čelním sklem patřičnou kartičku, nově zavedené zóny v Praze 5, 6 a 8 umožňují po zaplacení pomocí aplikace zaparkovat i přespolním – avšak jen krátkodobě. Na stejná pravidla by měly přejít i nejstarší parkovací zóny v centru. V tomto případě jsou již termíny jasně dané: k 1. říjnu budou do nového systému přecházet Praha 1 a 2, od 1. února příštího roku se nová pravidla budou vztahovat i na zbytek: na Prahu 3, 7, 13, 16 a 22.

Pro budoucnost uvažují o možnosti zavést parkovací zóny také radní z Prahy 10. Prozatím radnice hledá zpracovatele studie, která by napověděla, zda by právě placené zóny byly pro Prahu 10 dobrým řešením.

Barevné zóny placeného stání- Modré zóny jsou určeny pro rezidenty – motoristy, kteří mají v oblasti trvalý pobyt, vlastní nemovitost nebo provozovnu. Prozatím jen v Praze 5, 6 a 8 mohou ostatní motoristé zaparkovat maximálně na tři hodiny – po zaplacení přes webovou aplikaci.
- Fialové zóny (smíšené) rozšiřují možnosti modrých zón o parkování pro ostatní motoristy – po zaplacení v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci mohou parkovat maximálně 24 hodin.
- Oranžové zóny (návštěvnické) umožňují krátkodobě – maximálně na tři hodiny – zaparkovat každému, kdo zaplatí v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci.

Autor: Milan Holakovský

7.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Bělohlávek.

Bělohlávka v ČF zastoupí dirigenti Altrichter, Hrůša a Netopil

zahradní kuchyně

Vařit můžete i pod širým nebem

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Praha - Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky. 

Záchranáři nově sídlí v Radotíně. Na řadě jsou Ruzyně a Strašnice

Praha – Nové prostory v areálu hasičské stanice v Radotíně, kam přestěhovali svou výjezdovou základnu z průmyslového objektu v nedalekých Lahovicích stojícím na území ohroženém povodní, otevřeli v úterý pražští záchranáři.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Praha změní plány, aby mohla dostat vlaky pod zem

Praha - Hlavní město musí změnit územně plánovací dokumentaci, aby v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem bylo možno zahloubit budoucí novou podobu železnice do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha (a vyhovět tak zásadnímu požadavku Prahy 6).

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies