Poprvé od evakuace při požáru elektrorozvodny 20. února se dnes dopoledne zaplní prostory Palladia nakupujícími.

Přes 170 obchodů a 30 restaurací bude po měsíci připraveno přivítat první zákazníky.

Provozovatelé chtějí rozjet novou éru centra v květinovém stylu. „Příchod jara přivítáme v nových barvách, zákazníkům budou hostesky rozdávat tulipány,“ řekl zástupce majitele Palladia Anton Hopfgartner.

Nejde jen o ušlý zisk

Pro majitele centra ani jednotlivé obchodníky ovšem nijak idylicky jaro nezačne. Nájemci obchodů totiž budou po provozovateli Palladia požadovat náhradu škod, která jim kvůli měsíčnímu uzavření provozoven vznikla.

Například společnost Ahold, která v obchodním centru provozuje prodejnu Albert, odhaduje škody na několik milionů korun. Nejde přitom jen o ušlý zisk z prodeje.

Třeba obchody s oděvy požadují náhrady za zestárnutí zimních kolekcí, restaurace či cukrárny zase za znehodnocení potravin. Povozovatel Palladia ale zatím o žádné finanční kompenzaci neuvažuje. „Provozovatel odpustil nájemcům za celou dobu přerušení provozu nájemné, s dalšími náhradami požádal nájemce, ať se obracejí na své pojišťovny,“ uvedla tisková mluvčí Palladia Veronika Kozová. „Požár nevznikl zaviněním provozovatele, který byl navíc také poškozen,“ dodala.

Požadavky podají hromadně

To ovšem někteří obchodníci neakceptují, neboť pojišťovny jim prý zisk neuhradí. Chtějí se proto na provozovatele obrátit společně. „Chceme spojit síly a zaslat vedení centra oficiální dopis, pod kterým nás bude podepsáno více,“ řekla majitelka módního obchodu 1-2-3 Jarmila Bělovská.

Provozovatelé Palladia budou jejich požadavky řešit, až se s nimi seznámí. „Zatím jsme žádný hromadný požadavek nezaznamenali, ale očekáváme, že přijde,“ připustila Kozová.