VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osud nádraží Vyšehrad je nejistý

Praha 2 - Vlakové nádraží nefunguje už skoro 40 let. Budova je v havarijním stavu a stále se neopravuje. Plány na novou zastávku leží na stole už 10 let.

29.5.2009
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

Elegantní dámy a pánové s vytříbeným vkusem z 30. let minulého století by dnes museli plakat, když by pohlédli na budovu vlakového nádraží Vyšehrad. Objekt jako stanice neslouží už skoro 40 let a budova je doslova v dezolátním stavu. Plány na rekonstrukci sice jsou, ale realizace je zatím stále v nedohlednu.

„Je smutné dívat se na vyšehradské nádraží. Přes sto let stará nádherná novorenesanční budova si určitě nezasloužila takový osud. Doufám, že se ji nakonec podaří opravit,“ řekl jeden z občanů Prahy 2 Radim Tvarůžek. Od roku 2001 je budova kulturní památkou.

Příliš velké plány

Rozpadající se nádraží koupila na podzim roku 2007 od Českých drah za 42 milionů korun firma TIP Estate z Vraného nad Vltavou. Ta už také představila některé ze svých plánů, jak budovu zrekonstruovat. Jenže na samotnou opravu se zatím asi nedostane.

„Uvažovaná zástavba není v souladu s platným územním plánem ani s mimořádným kulturně – historickým významem této části Pražské památkové rezervace,“ uvádí oficiální rozhodnutí městské části Prahy 2.

Ta s návrhem nesouhlasí i proto, že velké změny nádraží by například znamenaly omezení průhledu na Vyšehrad a věže baziliky z ulice na Slupi ve směru od Albertova. Praha 2 dále požaduje, aby byly neprodleně zahájeny opravné práce vzhledem ke špatnému stavu celého objektu. Naposled bylo nádraží opravováno před třiceti lety, a ještě hodně špatně, pod fasádu začalo brzy zatékat.

Nedostupný majitel

O nádraží měla zájem i městská část Praha 2, která v něm chtěla zřídit kulturní a společenské centrum.

V současné době se odhaduje, že náklady na opravu a památkovou ochranu celého objektu se vyšplhají na více než 100 milionů korun. Termín oprav zatím není vůbec znám a společnost, která vlastní nádraží, Deníku i přes několik pokusů nezvedala telefon. „Kontaktovat majitele je opravdu poměrně složité,“ potvrdila starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS).

Kolem budovy už bylo hodně rozruchu i v minulosti. Například, když byla zbourána čekárna nebo vykácena část zeleně v okolí nádraží. „Snad se nakonec nádraží úplně nerozpadne,“ doufá další z občanů Prahy 2 Marie Kostourková.

Zastávka bude jinde

Jisté je to, že se nádraží zatím nedočká kvalitní rekonstrukce, jako například nádraží ve Vršovicích nebo v Dejvicích, ta totiž stále patří Českým drahám (ČD), které před několika měsíci dokončily jejich opravy.

Pro ČD totiž objekt už před lety hodně ztratil na významu. Podle nařízení Evropské unie totiž vlaky nesmějí zastavovat v oblouku, takže nádraží v ohybu trati již nemůže sloužit svému původnímu účelu.

V budoucnu by ale nedaleko odtud mohly vlaky znovu zastavovat. „Plány na novou zastávku na Vyšehradu jsou už nejméně deset let, ale zatím stále nedošlo k realizaci. Určitě bychom ale v této lokalitě stanici uvítali,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Samotnou stavbu nové stanice má ale na starosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Detailní plány nemáme, ale koncepce existuje. Určitě by nešlo o stavbu velkého nádraží, ale spíše o zastávku, která by přinesla cestujícím dostatečný komfort,“ informoval mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Zastávku by bylo možné zřídit například nedaleko Rašínova nábřeží či u Ostrčilova náměstí, právě druhá zmíněná varianta se jeví jako reálnější.

Nádraží Vyšehrad

V roce 1872 byla uvedena do provozu Pražská spojovací dráha z dnešního hlavního nádraží na Smíchov a spolu s ní i stanice Vyšehrad. O deset let později došlo k výstavbě spojky z Vršovic na Vyšehrad. Až do roku 1888 sloužila vyšehradská stanice pouze nákladní dopravě, teprve od tohoto roku jsou totiž po Pražské spojovací dráze vedeny osobní vlaky. Na začátku 20. století byla původně jednokolejná trať přestavěna na dvoukolejnou a rozšířena byla také stanice Vyšehrad. Byla postavena zajímavá novorenesanční staniční budova a mezi 1. a 3. kolejí bylo zbudováno ostrovní nástupiště s hrázděnou čekárnou, přístupné prvním nádražním podchodem v Praze. V roce 1942 byl název stanice Vyšehrad změněn na Praha - Vyšehrad. V roce 1960 přestala stanice Praha – Vyšehrad sloužit osobní přepravě a stala se tak pouze výhybnou.

Autor: Lukáš Marek

29.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.
6

DPP klesly za rok tržby o 157 milionů. Kvůli zlevnění ročního kupónu

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

AKTUALIZOVÁNO

Prezidentské volby proběhnou 12. a 13. ledna

Druhé přímé prezidentské volby se uskuteční v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Termín dnes oznámil předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD). Oznámením data byla zároveň zahájena volební kampaň. 

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

KRÁTCE: Doubravka vyroste do konce září

Praha - První pražská veřejně přístupná rozhledna po 25 letech se brzy otevře veřejnosti. Doubravka XIV. z pera architekta Martina Rajniše vyroste do konce září v lesoparku Čihadla na Černém mostě.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení