Boj rodičů, učitelů, ba i žáků o další osud košířské základní školy v Plzeňské ulici graduje. Jak jsme již před týdnem informovali, lidé se staví proti usnesení rady Prahy 5, které navrhuje sloučení s nedalekou základní školou v Podbělohorské ulici. Hraje se tu o budoucnost zhruba 130 dětí.

Sloučit? Nelze!

„Ty dvě školy nelze sloučit. Vždyť v Podbělohorské je pouze 1. stupeň. Navíc tam není ani jídelna s kuchyní,“ sdělila Deníku jedna z rozhněvaných matek. „Školu zlikvidují a děti rozptýlí,“ dodala. Podobně jako zhruba stovka dalších se účastnila včerejšího setkání „přátel školy“, organizovaného školskou radou.

„Na tomto setkání seznamujeme veřejnost s tím, jak může pomocí podpisu pod petici podpořit další fungování školy,“ vysvětlila Deníku organizátorka setkání a matka žáka školy Nikola Šímová. Petice podle ní poputuje do rukou zastupitelů Prahy 5 před listopadovým zasedáním, kde se bude rozhodovat, zda škola se stoletou tradicí přežije úsporný rok 2011.

Účast byla skutečně hojná, atmosféra však poklidná a přátelská. Nezaznívaly žádné ostré výpady, pouze srozumitelná stanoviska pro zachování školy.

Problém? Peníze!

Místostarosta Prahy 5 odpovědný za školskou problematiku Petr Lachnit (ČSSD) uznává, že chápe argumenty rodičů. Ti vyzdvihují individuální přístup k žákům na základě jejich nízkého počtu ve třídách.

„Jenže právě z toho vyplývá ekonomický problém. Školu je nutné kvůli nízkému počtu dětí ve třídách dotovat ročně čtyřmi miliony rozpočtu městské části,“ opakuje Lachnit. Připomíná také, že škola několikrát za sebou žádá o výjimku, protože počet žáků ve třídách koliduje se zněním vyhlášky. „Podle ní má být ve třídě minimálně 17 žáků. Jenže v Plzeňské se počet dětí, zvláště těch z Prahy 5, nezvyšuje,“ shrnul Lachnit.

Na včerejší setkání dorazili také učitelé včetně ředitelky Ireny Prokopové. Ta před fórem zdůraznila, že by bylo věčnou škodou zrušit spolu se školou také některé speciální výukové programy.

„Jde například o dobře fungující program integrace etnických menšin spolu s nadanými i handicapovanými dětmi,“ připomněla ředitelka.

Školu vedou v patrnosti i mezinárodní instituce díky programu Nadaný žák. „Byl s velmi pozitivním ohlasem prezentován na 19. konferenci Světové rady pro nadané a talentované děti,“ řekla členka petičního výboru Helena Arnoldová.

„S velkým zájmem nás přijali také v parlamentu. Zde jsme představili zkušenosti z reálného provozu konceptu školy v Plzeňské v rámci inkluzivního národního plánu,“ doplnila Nikola Šímová.

Lyceum? Kdepak!

Po skončení setkání se živě diskutovalo o možných důvodech konání radnice. Mezi lidmi se uvažuje o tom, že škola má uvolnit budovu nedalekému soukromému lyceu, kterému brzy končí nájemní smlouva ve stávající budově.

Petr Lachnit ale tuto variantu již dříve odmítl jako lichou obavu.

ANKETA: Proč chcete školu zachovat?

Matouš Bartoň (bývalý žák)

Radnice říká, že v okolí je dostatek jiných základních škol, kam je možné děti přesunout. Jenže ty jsou už dnes přeplněné. Škola v Plzeňské je podle mě naplněná optimálně. Učitelé mají čas na žáky.

Anna Badžová (matka)
Mám pět dětí. Tři z nich docházejí na ZŠ Plzeňská. Teď chci přihlásit čtvrté. Výuka je tu vynikající, díky individuálnímu přístupu. Dvě z mých dětí se dostaly na střední školu a nyní chtějí pokračovat na vysoké.

Jan Borovička (bývalý žák)
Úmysl radnice zrušit školu v Plzeňské je špatný. Sice ušetří peníze, ale zároveň pohřbí dobře fungující systém. Do školy dojíždějí žáci opravdu z daleka. Rodiče si ji vybírají mezi širokou konkurencí.

Kateřina Forejtová (matka)
Na školu chodí můj syn s vývojovou disfází a pouze tato škola nám umožňuje individuální učební plán. Speciální škola by pro něj nebyla dobrá. Intelektem je na tom stejně jako jeho vrstevníci. Zde mezi nimi může normálně fungovat.

Gabriela Maxová (bývalá žákyně)

Škola má velice dobrý systém výuky pro všechny. Nabízí příjemné prostředí. Žáci mají velkou možnost uplatnit se v rozšířené výtvarné výchově, v keramice, ekologické výchově, v jazycích.
ZŠ Plzeňská očima rodičů:

- Škola rodinného typu (individuální přístup k žákům díky jejich nižšímu počtu ve třídách)
- Stabilní učitelský sbor
- Konzistentní výuka od 1. do 9. třídy
- Rozšířená výuka cizích jazyků už od 1. třídy (angličtina, francouzština, němčina)
- Učební program pro nadané děti i programy zaměřené praktickým směrem
- Úspěšná integrace žáků s nadáním, handicapem, etnických menšin, ze sociálně znevýhodněných rodin
- Nulový výskyt sociálně patologických jevů
- Výborná dopravní dostupnost
- Široká nabídka volnočasových aktivit, dobře fungující družina i jídelna

Čtěte také: Neberte nám školu, volají rodiče i učitelé dětí z Košíř