VYBERTE SI REGION

Odboráři Dopravního podniku hrozí stávkou

PRAHA - Tvrdá jednání o zvyšování platů v Dopravním podniku hl. města (DP) jsou zatím vnitropodnikovou záležitostí, ale brzy jejich důsledky může pocítit většina Pražanů.

11.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Narazily na sebe totiž představy odborů a vedení dopravce o platu zaměstnanců. Nespokojení odboráři teď uvažují o vyhlášení stávkové pohotovosti. Pokud jim nevyjde vedení vstříc, slibují na leden stávku řidičů a strojvůdců.

Důvodem nespokojenosti zaměstnanců DP je nízké zvyšování platů. Je pod plánovanou inflací. V rámci kolektivního vyjednávání totiž přišlo vedení společnosti s definitivní nabídkou průměrného tříprocentního navýšení.

Některé profese, jako řidiči a strojvedoucí, by měly dostat až o šest procent více, jiné třeba jen o jedno procento. „Výše už si prostě nemůžeme dovolit jít. Na víc nemáme peníze,“ řekl Deníku generální ředitel DP Martin Dvořák.

Odboráři jsou ale návrhem nového vedení dopravního podniku pobouřeni. Původně požadovali navýšení o 10,5 procenta, maximálně jsou ochotni souhlasit s kompromisním osmiprocentním nárůstem. „Ale žádná profese by neměla jít pod tuto úroveň. Nechceme dělat žádné rozdíly,“ reagoval pro Deník odborový předák dopravního podniku Jiří Obitko.

V případě lednové stávky by podle současné představy odborářů nejezdily tramvaje, autobusy ani metro. Statisíce lidí by se z okrajových částí metropole vůbec nedostaly do města, s dopravou do zaměstnání by měli problém i ostatní obyvatelé města.

„Zaměstnanci jsou ochotni jít do masivní stávky. Ráno by se zastavil provoz a omezení by trvalo třeba i pár dnů. Pokud se nedohodneme, tak ke stávce dojde ve druhé polovině ledna,“ pohrozil po včerejším kole vyjednávání odborář Obitko.

Stávkokazi by v Praze nepomohli

Jak dodal, pražští odboráři mají velkou podporu svých kolegů. To znamená, že pražský dopravce by pravděpodobně měl v případě stávky problém sehnat řidiče z jiných měst.

„Navíc doprava v Praze je tak specifická, že není možné sehnat přespolní ze dne za den. Nedovolují to ani předpisy,“ dodal odborář Obitko.

Metropole zažila po revoluci dvě stávky pracovníků dopravních podniků. Ve druhé polovině devadesátých let revoltovali strojvedoucí metra a v únoru roku 2003 stávkovali řidiči tramvají. Dopravní podnik uvažoval o využití polských stávkokazů, nakonec však k tomuto kroku nesáhl.

Kolektivní vyjednávání nadále pokračují, a je tedy možné, že se nakonec obě strany dohodnou. Další schůzka je domluvena na středu, kdy se také uskuteční demonstrace nespokojených odborářů přímo před sídlem dopravního podniku ve Vysočanech.

11.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Zdravotnictví není perpetuum mobile, nemůže fungovat bez peněz

Praha /ROZHOVOR/ - V celé republice je ohrožena úroveň zdravotnické péče. Praha není výjimkou. Máme se bát? O krizi ve zdravotnictví dlouhodobě hovoří Lékařská komora s Milanem Kubkem v čele.

Obce z východního okolí Prahy jsou proti změnám trasy okruhu

Praha - Starostové z východního okolí Prahy odmítají alternativní trasu dostavby Pražského okruhu, která by vedla přes Říčany, Královice, Úvaly a Jirny. Na dnešní schůzce na říčanské radnici se dvě desítky zástupců dotčených obcí a pražských městských částí shodly, že by změny trasy znamenaly odsunutí výstavby za rok 2030. Na úskalí takzvané regionální varianty upozorňuje i studie expertů z Českého vysokého učení technického (ČVUT), kterou si objednalo Ředitelství silnic a dálnic.

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies