Již několikrát se místní i zastupitelé snažili situaci vyřešit, ale marně. „Slibují nám tu protihlukovou stěnu už od roku 2007,“ zdůrazňuje Šárka Mrázová, která se problémem zabývá. „Měla být původně 9 metrů vysoká, ale nyní nám Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že kvůli změně hlukových limitů bude pouze 4 metry vysoká. A my se bojíme, že to nestačí,“ vysvětlila Pražskému deníku Mrázová.

Předvolební debata před komunálními volbami pořádaná Hospodářkou komorou
Dopravě odlehčí nové silnice nad Prahou, myslí si politici

Radnice městské části Praha Újezd zorganizovala petici alespoň na omezení rychlosti ve večerních hodinách v nejhůře postiženém úseku. „Také v příštím roce bude ŘSD realizovat tzv. tichý asfalt v úseku mezi 3. a 6. kilometrem ve směru na Brno,“ doplňuje starosta Václav Drahorád (Pro Prahu). „Jsem přesvědčen, že v případě snížení rychlosti na D1 v nočních hodinách v úseku mezi 2. a 6. kilometrem (obousměrně) se hluk určitě o nějaký ten decibel sníží,“ doufá starosta.

Zvuk se odráží od Průhonic

Vedlejší Průhonice protihlukové stěny mají a paradoxně to lidem z Újezdu přitížilo. „Teď se sem ten zvuk odráží z těch jejich stěn,“ stěžuje si paní Mrázová. „Ale na úřadech nereagují, a když už, tak to jenom nějak omluví, nebo nám řeknou, že je to vlastně v pořádku.“

Radnicí navrhované snížení rychlosti občané sice vítají, ale podle nich by se mělo zpomalit už při vjezdu do Průhonic, aby se omezila hlučnost i dalším obcím v okolí. Podle zastupitele Daniela Hakla (Sousedé) zůstává největším problémem především úsek mezi Kateřinkami a Újezdem, kde není vůbec nic.

Kvůli plánovanému exitu tam už roky zamýšlejí postavit pouze dočasnou stěnu, ale ani ta nebyla zatím postavena a zůstává to ve fázi studie. „Občané se samozřejmě bouří a posílají stížnosti na ŘSD,“ dodal Hakl.

Tramvaj T3 Coupé.
OBRAZEM: DPP ukázal tramvaj T3 v provedení coupé, vyjede koncem října

ŘSD však nedostalo popud od hygieniků, že by byla hluková zátěž dostačující na vybudování vyšších protihlukových stěn, než jsou zmíněné 4 metry. „Hlukovou zátěž pravidelně měříme. Výstavba stěny by měla začít v horizontu roku a půl,“ ujišťuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.