Již několikrát se místní i zastupitelé snažili situaci vyřešit, ale marně. „Slibují nám tu protihlukovou stěnu už od roku 2007,“ zdůrazňuje Šárka Mrázová, která se problémem zabývá. „Měla být původně 9 metrů vysoká, ale nyní nám Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že kvůli změně hlukových limitů bude pouze 4 metry vysoká. A my se bojíme, že to nestačí,“ vysvětlila Pražskému deníku Mrázová.
Radnice městské části Praha Újezd zorganizovala petici alespoň na omezení rychlosti ve večerních hodinách v nejhůře postiženém úseku. „Také v příštím roce bude ŘSD realizovat tzv. tichý asfalt v úseku mezi 3. a 6. kilometrem ve směru na Brno,“ doplňuje starosta Václav Drahorád (Pro Prahu). „Jsem přesvědčen, že v případě snížení rychlosti na D1 v nočních hodinách v úseku mezi 2. a 6. kilometrem (obousměrně) se hluk určitě o nějaký ten decibel sníží,“ doufá starosta.
Zvuk se odráží od Průhonic
Vedlejší Průhonice protihlukové stěny mají a paradoxně to lidem z Újezdu přitížilo. „Teď se sem ten zvuk odráží z těch jejich stěn,“ stěžuje si paní Mrázová. „Ale na úřadech nereagují, a když už, tak to jenom nějak omluví, nebo nám řeknou, že je to vlastně v pořádku.“
Radnicí navrhované snížení rychlosti občané sice vítají, ale podle nich by se mělo zpomalit už při vjezdu do Průhonic, aby se omezila hlučnost i dalším obcím v okolí. Podle zastupitele Daniela Hakla (Sousedé) zůstává největším problémem především úsek mezi Kateřinkami a Újezdem, kde není vůbec nic.
Kvůli plánovanému exitu tam už roky zamýšlejí postavit pouze dočasnou stěnu, ale ani ta nebyla zatím postavena a zůstává to ve fázi studie. „Občané se samozřejmě bouří a posílají stížnosti na ŘSD,“ dodal Hakl.
ŘSD však nedostalo popud od hygieniků, že by byla hluková zátěž dostačující na vybudování vyšších protihlukových stěn, než jsou zmíněné 4 metry. „Hlukovou zátěž pravidelně měříme. Výstavba stěny by měla začít v horizontu roku a půl,“ ujišťuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.