VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obyvatelé Komořan se bouří. Novou čtyřproudovou silnici vůbec nechtějí

Modřany - Kinosál Modřanského biografu byl v pondělí večer naplněný až po okraj. Obyvatelé Prahy 12 tam přišli na veřejnou besedu, aby se dozvěděli, jak vypadá aktuální situace s novou silnicí, která má spojit Modřany s Pražským okruhem. Ani samotné vedení radnice do poslední chvíle prozatímní projekt neznalo.

11.2.2015
SDÍLEJ:

Spousta lidí si přišla popovídat o projektu nové čtyřproudové silnici, která spojí Komořany a Pražský okruh. Dotazů byla spousta.Foto: DENÍK/Pavla Janoušková

Nová čtyřproudá silnice pálí Modřanské nejvíce. Nechtějí vedle svých domů novou Strakonickou.

„Už teď slyšíme kompletně Pražský okruh, od nové silnice bude další hluk," stěžuje si místní obyvatel Michal Valášek. „Taková přístupová cesta na vlak je dobrá leda pro vodníka," kontruje muž bydlící v ulici U Skladu. „Kdo se vlastně bude rekreovat u dvou čtyřproudých silnic u Vltavy?" ptá se Dita. „Jestli má magistrát peníze, ať za ně raději dostaví Pražský okruh směrem na Hradec Králové," dožaduje se další žena.

Zpracovatel projektu Filip Jiřík poctivě odpovídá na otázky. Silnice vede výše než železnice kvůli požadavkům na klesání. Nikdo také nebude mít přímo před okny protihlukové zdi. Všechna hygienická pravidla jsou do plánu zahrnuta. Projekt počítá i se souběžnou potencionální tramvajovou tratí, která by vedla do Komořan. Přesto na diskuzi lidé nadšeně tleskají obyvatelům, kteří jsou proti silnici.

Silnici připravovali bez informování lidí

Všechno to začalo už před jedenácti lety, když vládnoucí ODS v Praze 12 změnila územní plán, ve kterém skryli silnici vedoucí Komořany na okruh. „Tehdejší projekt byl udělaný nešťastným způsobem. Někdo prostě nakreslil přímku a nezajímal se, že přímka vedla přes zahradu komořanského zámku, přes státní statek střední školy, která tam chová koně. Způsobilo to obrovský rozruch," vypráví starostka Prahy 12 Daniela Rázková (Změna pro Prahu 12).

Nikdo nevěděl, že se chystá bourání a vyvlastňování pozemků. Řada lidí i ti, kteří nejsou odpůrci dopravní infrastruktury, to podle starostky brali jako podraz, protože se vše připravovalo utajeně. Následně se vytvořilo Sdružení Prahy 12, které se angažovalo, aby trasa byla vytvořena s ohledem na lidi, kteří tam žijí. Dosáhli toho, že se projekt silnice posunul směrem k řece.

„Jedenáct let se to připravovalo potichu a lidé v Komořanech nabyli dojmu, že vzhledem k hospodářské krizi se nic nebude realizovat. Jediným rozruchem bylo to, že v předchozím volebním období tam postavili za sto milionů most. Jenže byl postavený načerno," objasňuje Daniela Rázková. Magistrát tehdy vedený Pavlem Bémem most následně prohlásil za součást tunelu.

Věci se ale daly do pohybu před třemi týdny, kdy se vedení Modřan dozvědělo, že v rozpočtu magistrátu jsou peníze na výkup pozemků a domů. Silnice už má také hrubou stopu. Zpracovali ho z Dopravních a inženýrských staveb. Starostka chtěla vidět projekt už před týdnem, ale pracovník magistrátu se omluvil, že si zabouchl klíče v autě. Nepřijel.

Radní se tak v pondělí poprvé podívali na projekt čtyřproudé silnice spolu se svými obyvateli. Lidé se už nechtěli nečinně dívat na to, jak jim před okny vyroste hlučná a nevzhledná silnice a silně se ozývali. Proto starostka svolala setkání, aby se zeptala občanů na jejich názor. Diskuze to byla bouřlivá, dotazů bylo mnoho.

Nové napojení na okruh je nezbytné

Filip Jiřík z Dopravních a inženýrských projektů všem přítomným představil aktuální variantu čtyřproudé silnice. Povede blízko Vltavy a v mnoha místech bude kopírovat železniční trať. Po zhruba devíti variantách tak dospěli k výsledku, že napojení silnice přes Vltavu do Lahoviček není možné. Nájezd na okruh by tolik aut nepobral. V plánech je také počítáno s protihlukovým opatřením. Stěny budou zaoblené až nad silnici.

Stavba bude rozdělená na tři etapy. První dvě jsou otázkou do deseti let. Pak ale musí být v Komořanech vyřešená kanalizace, aby se mohlo pokračovat. Podle matematických propočtů uvádí náměstek pro dopravní plánování AF-Cityplan Petr Hofhansl, že po čtyřproudé silnici bude jezdit za třicet let 22 až 35 tisíc aut. Široká silnice bude více bezpečná. Podle výpočtů bude menší nehodovost o čtyřicet procent. Na smrtelných nehodách to znamená o jeden život ročně méně.

„Proč zrovna čtyřproudá silnice, nestačily by dva pruhy?" ptá se další občan. „Ale zamyslete se přece. Volební období je jenom čtyři roky, kdežto tahle silnice nás všechny přežije," upozorňuje jiná obyvatelka.

Na konci debaty se starostka Daniela Rázková nechtěla vyjádřit, jaké budou další konkrétní kroky vedení radnice. Zatím zřídili emailovou adresu, kam můžou všichni zasílat své připomínky. Rada se pak bude projektem zabývat na svém zasedání. „Minulý týden jsme se dozvěděli, že peníze na výkup zase údajně nejsou. Je to detektivní činnost," přiznává starostka. Projekt je tak otevřený všem námitkám.

Názory obyvatel Prahy 12 na novou čtyřproudovou silnici.

Autor: Pavla Janoušková Mgr.

11.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Předseda Senátu Milan Štěch.
AKTUALIZOVÁNO
13

Prezidentské volby proběhnou 12. a 13. ledna

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

KRÁTCE: Doubravka vyroste do konce září

Praha - První pražská veřejně přístupná rozhledna po 25 letech se brzy otevře veřejnosti. Doubravka XIV. z pera architekta Martina Rajniše vyroste do konce září v lesoparku Čihadla na Černém mostě.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Kde rodit? Dilema i pro Pražanky

Praha - Některým středočeským nemocnicím podstatně přibývají klientky z Prahy. Na druhou stranu jsou i velké pražské nemocnice cílem pro mnoho rodiček ze Středočeského kraje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení