Opravy mají začít už tuto sobotu a vše se má stihnout do konce letošních letních prázdnin. Náklady ve výši 163 milionů korun hradí právě dopravní podnik i díky dotacím z Evropské unie. Jenže, součástí plánovaných změn je též zrušení tramvajové zastávky U Kaštanu, která na Břevnově stojí 85 let, a zřízení nové s pracovním názvem Poliklinika Břevnov o 170 metrů blíže k centru. A to namíchlo řadu místních.

81letá důchodkyně Dagmar Polanská iniciovala vznik petice, kterou podepsalo během měsíce téměř 1350 lidí. „Ráda vyjdu občanům vstříc," zareagovala na tehdejší tlak veřejnosti starostka Prahy 6 Marie Kousalíková. Překvapivě ale situace vyústila tento měsíc. Radní městské části sice 9. června rozhodli, že dopravnímu podniku uhradí náklady ve výši 1,5 milionu korun na změnu projektu, zastupitelé ale minulý týden rozhodli naopak.

„Tím, že někteří z koaličních i opozičních zastupitelů záměr rady nepodpořili, teď budou občané velmi nemile překvapeni a jednotliví zastupitelé, kteří se postavili proti radě nebo se hlasování zdrželi, teď mají občanům co vysvětlovat," plísnil je za to v pátek místostarosta Prahy 6 Jan Záruba.

Málo vídaná snaha občanů

Vypadalo to, že je rozhodnuto: dopravní podnik totiž peníze potřeboval do týdne a zastupitelé už žádnou další schůzi před prázdninami v plánu nemají. Málo vídanou snahu ale rozjeli obyvatelé městské části. „Už na přelomu května a června, kdy jsme začali tušit, že k tomuto požadavku dopravnímu podniku na městskou část může dojít, jsme zahájili veřejnou sbírku," uvádí jeden z jejích iniciátorů, Martin Neumann.

„Přispěly desítky lidí. Od důchodců, kteří dali 500 nebo 1000 korun, po živnostníky, kteří dali příspěvek v řádu deseti tisíců, i několik lidí, kteří přispěli sto tisíc," popisuje. Výsledek? Iniciátoři sbírky toto pondělí otevřeným dopisem oslovili dopravní podnik s tím, že potřebného 1,5 milionu korun jsou připraveni zaplatit ze svého.

A dopravní podnik připouští, že zastávka tak nakonec na místě může zůstat. „Dozvídáme se o těchto informacích pouze prostřednictvím médií, takže se budeme více vyjadřovat až k oficialitám. Dle ekonomického úseku ale umíme peníze přijmout. Musí se uzavřít darovací smlouva," sdělila Pražskému deníku mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Chytnou se zastupitelé „za nos"?

„Vyžádali si od nás ještě nějaké podklady a jsme připraveni je včas dodat," říká předseda iniciativy Pro Břevnov Michal Volf. Zároveň ale věří, že se „za nos" chytnou zastupitelé městské části a potřebné peníze nějakou formou aspoň dodatečně uvolní.

„Nemuselo by k tomu vůbec dojít, kdyby radnice s občany v takto zásadních věcech více komunikovala. Pro příklad není třeba chodit daleko - jak v čase, tak v místě: v prosinci 2013 radnice v tichosti a na poslední chvíli vyhlásila výběrové řízení na provozovatele Kulturního domu Kaštan," připomněl kauzu, o které Pražský deník též informoval.

Čtěte také: Kaštan hledá nového provozovatele. Proč tak narychlo?

Na tramvajové zastávce U Kaštanu v pražském Břevnově.

BOJUJÍ ZA ZÁCHRANU ZASTÁVKY. U Kaštanu jsme se v úterý 24. června setkali s několika z téměř 1350 lidí, kteří podepsali petici za záchranu zastávky U Kaštanu. (zleva) Martin Špolc bydlí v ulici od narození. Jednaosmdesátiletá důchodkyně Dagmar Polanská sem jezdila od roku 1951 za svým mužem. Bydlí zde posledních 40 let a právě ona iniciovala vznik petice. Architekt Michal Volf je předsedou spolku Pro Břevnov a Jaroslav Müller pamatuje ještě z dětství, jak se ulice rozrůstala do současné podoby.

Michal Volf, předseda ze spolku Pro Břevnov: Změny v naší ulici někdo připravil vysloveně od stolu

V profesním životě je architektem, takže rekonstrukce tramvajové trati v Bělohorské ulici ho štve nejen kvůli tomu, že z ulice má zmizet zastávka, která v ní slouží už 85 let. Michal Volf, předseda spolku Pro Břevnov.

Architekt Michal Volf.V tiskové zprávě, kterou jste nám do redakce zaslali, uvádíte, že jste o zrušení zastávky dozvěděli víceméně náhodou, v říjnu 2013 - ve chvíli, kdy již bylo vydáno územní rozhodnutí i stavební povolení. Jak jste se tehdy k této informaci dostali?

Konala se debata o budoucnosti Bělohorské. Bylo to vyvoláno městem Prahou, zúčastnil se i pan primátor Hudeček - a právě na této debatě byla veřejnost s touto informací obeznámena. Měl jsem už nějaké indicie předem, ale veřejně se k tomu zástupci městské části poprvé vyjádřili až při debatě, ke které tehdy došlo. Jestli to někde předtím bylo zveřejněné, pak velice skrytě. A to je automaticky problém, o tak velké věci by městská část měla lidi informovat včas a tak, aby se o tom skutečně dověděli ti, kterých se to týká.

Nebýt té veřejné diskuse, tak by podle vás zpráva o zrušení zastávky úplně zapadla?

To si nemyslím, asi by se to postupně rozkřiklo. Ale právě na základě této diskuse paní Polanská začala alarmovat lidi v okolí a iniciovala vznik petice, kterou pak podepsalo 1344 Břevnováků. Tehdy jsme ale ještě o sobě moc nevěděli. Lidé kolem Kaštanu řešili hlavně osud zastávky, nám ze spolku Pro Břevnov se zase nelíbila forma, jakou byl projekt rekonstrukce Bělohorské připraven.

Co se vám na něm konkrétně nelíbilo?

Projekt je navržený takříkajíc od stolu. Mám pocit, že inženýr, který ho kreslil, se ani nebyl podívat, jak se tady lidé pohybují a jak tu jednotlivé přechody fungují. Snažili jsme se prosadit určité změny, nelíbí se nám, že mají přibýt ploty a zábradlí a být upraveny přechody. Ale vzhledem k tomu, že už projekt měl stavební povolení, dopravní podnik měl všechny potřebné dokumenty, zatímco my jsme byli pár osob, kterým se něco nezamlouvalo, ukázalo se, že asi nezměníme nic. Byl to boj s větrnými mlýny.

Ale lidé, kteří se ozvali kvůli zrušení tramvajové zastávky, přece původně uspěli…

Ano, debata s panem Hudečkem vyvolala velký tlak na městskou část, díky čemuž se pak konaly další dvě diskuse. A během té druhé paní starostka před davem lidí přislíbila, že když zastávku U Kaštanu chceme, tak tady zůstane. Byl to takový hezký vánoční dárek, 10. prosince, a nešlo jen o planá slova, protože na zastupitelstvu tehdy skutečně schválili, že se zastávka stěhovat nebude. Dopravnímu podniku pak zadali, aby projekt předělal. Tím to pro většinu z nás skončilo. Až do chvíle, kdy dopravní podnik přišel s tím, že projekt nemůže předělat, protože je na něho vázaná dotace z Evropské unie. Požádal tedy městskou část, aby se do toho finančně zapojila. A pak to přišlo, radní sice letos 9. června potřebný příspěvek ve výši 1,5 milionu korun schválili, ale zastupitelé o jedenáct dní později byli proti.

Jak jste pak během pár dní sehnali peníze z vlastních zdrojů?

Nešlo to samozřejmě tak rychle. Paní Polanská a pan Neumann, který se v tom angažovali, rozjeli sbírku už o nějaký týden dřív, jakoby měli tušení, že to nemusí dopadnout. Ukázalo se, že to z jejich strany byla velmi prozřetelná snaha.

Dokážete si představit kompromisní variantu, že by na místě zůstala zastávka U Kaštanu a zároveň o těch 170 metrů dál vznikla plánovaná Poliklinika Břevnov?

Není to dost možné. Jednak by zastávky byly až příliš blízko a druhak by to nešlo ani kvůli dotaci, podle které má dopravní podnik zrychlit trať. V současné situaci je skutečně nejlepší řešení zanechat Kaštan tam, kde je, a v budoucnu se bavit o tom, že přidáme ještě jednu zastávku.

Takže nápad zřídit novou zastávku úplně nezavrhujete?

V tomto nemáme jednotný názor, ale dle mého osobního tady zastávka navíc smysl dává. Břevnov nemá žádné náměstí, i když se málo ví, že tady ve 30. letech minulého století bylo navrhováno. Za centrum se tak dá označit vlastně celý úsek od křižovatky u hotelu Pyramida až k Břevnovskému klášteru. Prakticky u každé zastávky najdete základní služby. Ale je pravda, že v úseku mezi Drinopolem a Kaštanem se jich koncentruje nejvíc. Ať tady proto klidně zastávky přibude. V západní Evropě je zvykem, že v podobně vytížených úsecích tramvaj staví i po 300 metrech. Je ale třeba takovou změnu provést se znalostí prostředí, nikoli tak, že prostě jednu zastávku škrtnete.

Se zastávkou zmizí i kus historie a ulice zchudne, obávají se místníŽena, která rozjela petici, Dagmar Polanská ukazuje na místa za pražskou tramvajovou zastávkou U Kaštanu. „Pamatuji ještě, když tady byly louky a křoviny,“ vzpomíná.Není to „jenom" jedna zastávka, říká skupinka místních, s kterou se potkávám právě u Kaštanu. „Když ji zruší a postaví novou u supermarketu a polikliniky, tak těchto 200 metrů v podstatě zabijí," popisuje Milan Špolc a ostatní mu dávají zapravdu.

„Lidi to tady hodně štve, na sbírku přispívají stále, dnes jsme třeba byli tady v jednom obchodě, a když jsme jim řekli, o co jde, hned nám přislíbili 40 tisíc korun," popisuje. Živnosti, které na místě tradičně fungují léta, podle Milana Špolce i jeho syna Martina mohou zaniknout a nové už zahájí provoz těžko, protože se všechny soustředí kolem supermarketu.

Vznik nové zastávky u polikliniky nepodporují ani důchodci Dagmar Polanská (na snímku) a Jaroslav Müller, kteří se ostatně angažují kolem sbírky. „Rozhodně to není tak, že by poliklinika tady byla nějakým centrem. Po tom, co ji v roce 2009 zprivatizovali, z ní spousta výborných lékařů odešla, pořád inzerují nějaká volná místa, prodávají tam hadry a ledasco. Když chci k doktorovi, jezdím často po celé Praze 6," popisuje paní Polanská.

Podle pana Müllera vzhledem k současnému vytížení polikliniky postačí nedaleká zastávka Drinopol. „U Kaštanu to totiž pobere mnohem víc lidí, nejen nás z Bělohorské, my těch 200 metrů navíc klidně ujdeme. Ale je tady taky ulice 8. listopadu a další, narodil jsem se tady v roce 1930, tehdy se tyto ulice rozrůstaly a zastávka U Kaštanu je uprostřed toho všeho. Je hloupost ji rušit a stavět jinde," namítá Jaroslav Müller.

A jeho slova dokresluje paní Polanská. „Těch 1300 podpisů během měsíce jsme nezískali jenom tady. Psali nám lidé i z vršku, třeba až z Bílé Hory, kteří sem jezdí na poštu."

Milana Špolce pak ještě podobně jako ostatní štve, že o změně Praha 6 svoje občany informovala, až když už bylo vše hotové. „Zase se rozhoduje o nás bez nás. Bude to možná znít nadneseně, ale jde tu i o smysl demokracie. Jestli jako občané máme právo do takové změny za 170 milionů v naší ulici mluvit, nebo se jako za komunistů řekne: Bude to tak! A nikdo s tím nic už neudělá."

Čtěte také: Zastávka na odstřel?