Matěj Stropnický.Zdroj: DENÍK/ Martin Divíšek

Matěj Stropnický
(SZ)
předseda Strany zelených a zastupitel hlavního města

Pokud chceme, aby se město nerozšiřovalo do krajiny
a soustředilo se dovnitř, musíme plánovat metropolitní
oblast jako celek. Dále by to mělo smysl pro integrovaný
dopravní systém. Ten totiž obsluhuje zároveň dvě třetiny
Středočeského kraje, Praha je pro řadu Středočechů
spádovou oblastí. Další faktor je ten, že Středočeši vesměs
nepociťují takovou identitu vůči svému kraji jako v jiných
oblastech. Pomohlo by to i při obtížném hledání dohody při
výstavbě silničního okruhu nebo parkovišť P+R. Nevýhodou
by určitě bylo, že by vznikla určitá asymetrie vůči ostatním
krajům, protože by vznikl výrazně větší kraj. Ale určitě
převažují výhody nad nevýhodami

Primátorka Adriana Krnáčová.Zdroj: DENÍK/Dimír Šťastný

Adriana Krnáčová (ANO)
primátorka Prahy

Nedává mi to smysl snad v žádném ohledu. V konečném
důsledku by to neprospělo ani jednomu regionu, protože
naše problémy a důležité otázky jsou naprosto rozdílné.
Tím ale neříkám, že ten současný stav je vyhovující, změna
by rozhodně přijít měla. Nápad pana Stropnického je spíše
utopický a stvořil by se velký moloch s velkým a složitě
řiditelným rozpočtem.

Středočeský hejtman Miloš Petera. Ilustrační foto.Zdroj: DENÍK/ Martina Křečková

Miloš Petera (ČSSD)
hejtman Středočeského kraje

Podstatné je, aby spolu obě strany spolupracovaly. V případě,
že každý celek má jinou vládu, tak to může být problém.
Z tohoto hlediska by to mohlo být lepší. Problém vidím
v tom, že by vznikl jeden superkraj, malé vesnice by mohly
být upozaděné.

Filip Drápal. Zdroj: Likedln

Filip Drápal, mluvčí Ropidu

Z hlediska veřejné dopravy by to určitě bylo prospěšné. Nám
by to spoustu věcí zjednodušilo, protože lidé se v rámci
dopravy nechovají tak, že by vnímali Prahu a Středočeský kraj
zvlášť, ale vnímají to jako celek. Kdyby se tohle stalo, tak by
se odstranily nějaké další bariéry mezi Prahou a Středočeským
krajem, ale musely by se promyslet všechny důsledky.

Petr Dolínek.Zdroj: DENÍK/ Dimír Šťastný

Petr Dolínek, náměstek primátorky Prahy

Smysl to má v dopravní oblasti. Jinak to nemá logiku. Spíše
přidružit Prahu-západ a Prahu-východ k Praze a zbytek dát
k jiným krajům.

Daniela RázkováZdroj: Deník

Daniela Rázková
(Změna pro Prahu 12)
starostka Prahy 12

Není to dobré řešení, je spoustu důvodů, proč ne: minimálně
jde o 2,5 milionů lidí, již mají jiné starosti. Praha řeší odlišné
problémy než např. obce na předělu Středočeského
a Jihočeského kraje. Vzdálenost centra pak není s to
relektovat potřeby obyvatel na okraji.

Marek Vácha. Zdroj: Twitter

Marek Vácha
mluvčí Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy

Dnes neexistuje nástroj, jak zákonně ovlivnit dění za hranicí
kraje. Praha a Středočeský kraj jsou na sobě přitom přímo
závislé celky a vzájemná koordinace není nijak systematicky
řešena. Sloučit Prahu a Středočeský kraj by do jisté míry
dávalo smysl. Jde však o zásah do Ústavy ČR a rovnováhy
jednotlivých krajů ČR (vznikl by kraj o 2,5 mil. obyvatelích).
Řešením nemusí být nutně sloučení krajů, akutně však
potřebujeme kvalitní mezikrajskou spolupráci a společnou
územně-plánovací dokumentaci.

Vladimír Kořen. Zdroj: DENÍK/ Jan Karásek

Vladimír Kořen (Klidné město)
starosta Říčan

Myslím si, že by vznikla výrazná nerovnováha v rámci
uspořádání celé republiky. Najednou by vznikl kraj, který
by měl okolo 2,5 až 3 milionů obyvatel, bylo by to příliš
nevyvážené. Komplikace by to byly i v rámci dotací. Jako
problém bych viděl i majetkové záležitosti, nevím, jak by se
to mohlo řešit. Nicméně už teď se některé oblasti koordinují
dohromady a musí i nadále. Určitě je správné kooperovat
v dopravě, například v otázce Pražského okruhu. Podle mého
by to ale bylo neuvěřitelně těžké organizačně.

Zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy. Na snímku Alexandra Udženija.Zdroj: DENÍK/Dimír Šťastný

Alexandra Udženija (ODS)
zastupitelka hlavního města

Podle mého názoru je to úplná blbost, vymyslel to někdo,
kdo o tom vůbec nepřemýšlel. Absolutně si to nedokážu
představit a nevím, jak by to mohlo fungovat. Momentálně to
z hlediska zákona ani nejde zrealizovat.

Michal Kopal. Zdroj: Archiv M. Kopala

Michal Kopal,
zástupce primátora Mladé Boleslavi

Smysl tohoto kroku by byl velmi diskutabilní. Velikost
Středočeského kraje, který je počtem a zejména velikostí
a rozlohou 12 bývalých okresů největším ze všech krajů, je
již nyní velkou nevýhodou. Problematika obou krajů, tedy
Prahy a Středočeského kraje, je v zásadě rozdílná, přestože
průniky lze samozřejmě nalézt. Jedná se zejména o dopravu,
vzájemnou integraci obou dopravních systémů, které na sebe
logicky teritoriálně navazují.

Milan Volf. Zdroj: VPK

Milan Volf (Volba pro Kladno)
primátor Kladna

S Matějem Stropnickým souhlasím v jednom, že střední
Čechy jsou velmi speciické a skutečně obtékají Prahu. Jeho
úvaha má částečně logiku. Nicméně ta myšlenka je natolik
splašená, jako i jiná rozhodnutí Matěje Stropnického. Praha
je velmi speciická, pražští politici se již naučili řešit mnohé
její problémy, které jsou zcela odlišné od problémů malých
obcí, že si nedokážu spojení v praxi představit. Jediné, co
by se spojením vyřešilo, je velmi nestandardní umístění
sídla Středočeského kraje. Praha by svými potřebami
přebila všechny problémy ostatních měst a obcí. Čím větší
správní obvod, tím menší šance, že se budou aktuálně řešit
problémy všech.

„Superkraj" Praha+ integrace veřejné dopravy
+ územní plánování
+ sídlo kraje
- výrazně větší kraj
- složitý rozpočet
- upozadění malých obcí
- komplikace s dotacemi
- odlišné zájmy

Čtěte také: Andrej Babiš: Kraje zatím byly jenom průtokáč peněz a semeniště korupce