VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výročí metra připomněla historická souprava

Praha – Historická souprava typu Ečs ze sedmdesátých let minulého století jezdila v pondělí mezi stanicemi Kačerov a Florenc – na jednom ze svých čel ovšem měla nápis Sokolovská (jak se Florenci říkalo v době, kdy tahle pamětnice voněla novotou). Jejím nasazením dopravní podnik sobě i cestujícím připomněl 43. výročí zahájení provozu první části pražského metra.

8.5.2017 AKTUALIZOVÁNO 8.5.2017
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Historická souprava typu Ečs ze sedmdesátých let minulého století jezdila v pondělí mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (jak se říkalo stanici Florenc v době, kdy tahle pamětnice voněla novotou). Jejím nasazením dopravní podnik sobě i cestujícím připomnělFoto: Deník / Holakovský Milan

Od května roku 1974, přesně od státního svátku připomínajícího konec druhé světové války (ten se tehdy slavil 9. května na počest tanků Rudé armády, které v roce 1945 právě v tento den dorazily do Prahy), vozily cestující mezi Kačerovem a Sokolovskou právě takovéto soupravy. A vystupovat i nastupovat bylo možno třeba na Mládežnické (dnešním názvem Pankrác) nebo ve stanici Gottwaldova, jak se tehdy říkalo stanici Vyšehrad. Tyhle časy v pondělí připomněla historická souprava i s originálními hlášeními – včetně původních názvů stanic – řízená strojvedoucími v dobových uniformách.

Všechny vagony byly stejné 

Vozy Ečs se podobaly technice vyráběné v tehdejším Sovětském svazu pro metra v Moskvě či Leningradě (a také další země hospodářského uskupení zemí východního bloku nazvaného RVHP – Radou vzájemné hospodářské pomoci). Už jejich označení ovšem napovídá, že je Mytiščinský strojírenský závod upravil speciálně pro Československo.

Na rozdíl od dnešního pojetí souprav metra s čelními a vloženými vozy byly tehdy všechny vagony stejné: žádnému z nich nechybělo stanoviště strojvedoucího. Každý z nich tedy mohl být zařazen jak na konci vlaku, tak uprostřed soupravy.

Z červené trasy byly soupravy Ečs postupně stahovány v 90. letech

První dodávky dorazily do tehdy ještě rozestavěného depa na Kačerově v říjnu 1973; přijely tam přes kačerovskou železniční stanici. V době zahájení provozu jezdily v soupravách o třech vozech, později dostaly ještě další vagon – a nakonec se rozrostly na pět: do délky, pro niž byla projektována nástupiště.

Z provozu na červené trase C byly soupravy Ečs postupně stahovány v 90. letech minulého století. Na zelené lince A budované později se již od počátku počítalo s nasazením sovětských vozů nové koncepce s vyšším výkonem, schopnými zvládat větší sklon trati (a ty pak byly modernizovány; z vozů řady 81–71 se staly 81–71M).

Jeden z vozů lze vidět v muzeu MHD

Na pravidelné lince se cestující mohli soupravou Ečs naposledy svézt 26. 6. 1997. Od té doby je tahle technika k vidění při mimořádných historických jízdách jediné zachované třívozové soupravy. Nejedná se však o přímé „pamětníky" počátků metra v Praze. Jeden z vozů pocházejících skutečně z první dodávky ovšem lze vidět v Muzeu MHD ve střešovické vozovně.

Někteří z cestujících v pondělí nastoupili do první soupravy, která zastavila u peronu, aniž věnovali zásadnější pozornost tomu, jaký vagon je veze k jejich cíli, naopak jiní se do podzemí vydali cíleně za nostalgií a s fotoaparátem nebo s mobilem v ruce si pořizovali památeční záběry. A byli i tací, kteří se za historickou soupravou cíleně nevydali, ale pohled na ni oživil jejich vzpomínky.

Dnešní vagony zase mají víc sedadel 

Právě s tím se Deníku svěřila paní Květa. „Když jsem tímhle jezdila, ještě mě nic nebolelo. Ty dnešní vagony zase mají, myslím, víc sedadel," nabídla seniorka srovnání možná poněkud neočekávané. A připomněla i další srovnání. „Tehdy jsem si myslela, že slovo houmlesák znamená špindíra, protože o lidech bez domova jsme u nás nevěděli," konstatovala s pohledem na dvojici se psem, která očividně zrovna nejela z koupelny.

Paní Květa ještě připomněla, že na Sokolovské snad nikdy neviděla žebráka s housličkami, jako se to v pondělí přihodilo na Florenci, a v éře počátků pražské podzemní dráhy nebyly v metru vidět ani sprejerské čmáranice nebo nápisy vyryté do okenních skel, nad nimiž se dnes už ani nepohoršujeme – a vlastně je téměř nevnímáme. I tyhle souvislosti se spisovně hovořící dámě vybavily při pohledu na vozy, které už vlastně jsou muzejním exponátem.

Autor: Milan Holakovský

8.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vysněné dětské postele

20 metrů vysoká rozhledna s 98 schody má tvar trojbokého jehlanu. Vytvořena bude z přírodního dřeva, a to z akátu, dubu a modřínu. Konstrukci doplní ocelové prvky.

KRÁTCE: Doubravka vyroste do konce září

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Kde rodit? Dilema i pro Pražanky

Praha - Některým středočeským nemocnicím podstatně přibývají klientky z Prahy. Na druhou stranu jsou i velké pražské nemocnice cílem pro mnoho rodiček ze Středočeského kraje.

Pražská zoo se loučila s lachtanem Mamutem. Návštěvníkům představila jeho brášku

Praha /VIDEO/ - V pondělí měli návštěvníci Zoo Praha jednu z posledních příležitostí spatřit lachtana Mamuta, který v nejbližších dnech poputuje do nového domova v Německu. Jeho místo v expozici zaujme mládě, které se narodilo 26. května a lidé jej od tohoto pondělí mohou pravidelně vídat v bazénu v určený čas.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení