Autobusy městské hromadné dopravy v hlavním městě jsou staré a vozový park je v kritickém stavu. Täkové tvrzení by mělo být už za pár let nepravdivé. Praha ve středupředstavila první z celkem 80 autobusů, které by už v letošním roce měly začít sloužit cestujícím v metropoli.

Jedná se o vozidla tuzemské společnosti SOR Libchavy, která vyhrála soutěž na dodávku celkem 620 autobusů za přibližně 4 miliardy korun. Hned na první pohled je tou největší výhodou autobusů to, že je uvnitř mnohem více místa pro vozíčkáře respektive rodoče s kočárky.

Třetina autobusů bude kloubových

Za8 let by v Praze mohlo přibýt nakonec celkem 720 autobusů. „Smlouva je připravena tak, že objednávka bude uzavřena na 620 autobusů a pokud budeme spokojeni, je zde roční opce na dalších 100 kusů,“ vysvětlil generální ředitel dopravního podiku (DPP) Martin Dvořák.

Zakázka představuje 465 standardních městských nízkopodlažních autobusů typu SOR NB 12, dále 235 městských nízkopodlažních vozidel SOR NB 18.

Praha využije i hybridní pohon

Kromě zmíněné dodávky by měl už v příštím roce koupit dopravní podnik také prvních 20 velmi ekologických autobusů typu SOR NBH 18 na hybridní pohon, které mohou jet na naftu nebo na elektřinu.

„Praha je pro tento typ vozidel přímo předurčená. Baterie hybridního pohonu se totiž dobíjejí při rozjíždění a brzdění. Právě díky husté síti zastávek a kopcovitému terénu je zde ideální možnost pro dobíjení. V tomto druhu autobusů vidíme budoucnost. Věříme, že se osvědčí a jejich počet v MHD bude stoupat,“ pokračoval Dvořák.

Plynové autobusy nebudou

Pro hlavní město se také uvažovalo s nákupem autobusů na plyn. „Od tohoto záměru se ale nakonec ustoupilo. Motory na naftový pohon jsou totiž v konečném výsledku ekologičtější než plynové,“ zdůraznil generální ředitel dopravního podniku.

S rozhodnutím ale nemohla souhlasit například zastupitelka hlavního města Petra Kolínská (SZ). „Rozhodnutí představensta DPP je špatnou zprávou pro všechny obyvatele Prahy. Možná, že nákupem autobusů na naftu ušetřil DPP v tuto chvíli pár milionů, ale zdravé životní prostředí má jistě vyšší cenu,“ reagovala zastupitelka. Ta argumentuje mimo jiné nižší cenou plynu oproti naftě, nižšími emisemi CO2 a nižší hlučností.

Pro dopravní podnik byly ale zřejmě rozhodující emise dusíku, které jsou u naftových motorů mnohem nižší než u plynových.

Peníze na nákup budou

U takto velké zakázky se hodně spekulovalo o tom, zda bude mít město potažmo dopravní podnik dostatek financí. Ročně bude stát nákup nových autobusů přibližně 500 milionů korun.

„Mohu takřka s jisottou slíbit, že na tuto obrovkosu zakázku budeme mít dostatek peněz, a to i přes současnou ekonomickou krizi,“ zdůraznil primátor Pavel Bém (ODS) s tím, že je rád, že soutěž vyhrála tuzemská společnost.

Město by podle současné gentlemanské dohody mělo uhradit více než 3 miliardy korun. „Dopravní podnik bude ze svých vlastních zdrojů hradit minimálně dvacet procent zakázky,“ konstatoval Bém.

Autobusy mají čtyři vstupy

Od současných autobusů dopravního podniku se ty nové příliš neliší, přesto je zde jedno zásadní vylepšení.

„Ve vozech je mnohem více prostoru pro handicapované osoby na vozíku a také kočárky. Tím jsme do značné míry vyšli vstříc současným požadavkům,“ řekl technický ředitel dopravního podniku Radek Zamrazil. Snadnější je také uvolnění bezbariérového nájezdu.

„Další velkou výhodou nových vozidel jsou hned čtverky dveře pro nástup a výstup. Současné autobusy mají jen troje. Nástup se tak určitě hodně urychlí,“ doplnil generální ředitel společnosti SOR Libchavy Jaroslav Trnka. Stejné typy autobusů už jezdí například v Táboře, dále pak na Slovensku například v Nitře či Liptovském Mikuláši.

Klasická červenobílá zůstane

Jak dodal radní Radovan Šteiner (ODS), také nové autobusy budou v klasických barvách pražské MHD, tedy červené a bílé.

V současné době jezdí v hlavním městě přibližně 1150 autobusů, přičemž ideální stav je podle DPP 1230 vozidel o průměrném stáří 6 až 7 let. „Současné stáří je ale 9,7 roku, přičemž nejstaršímu používanému autobusu bude už 21 let a zhruba 500 vozů je starších deseti let,“ řekl na závěr Pavel Bém.