Je pondělí čtvrt na devět ráno a ředitelka největšího pražského gymnázia na Budějovické Zdeňka Bednářová rozlamuje pečeť modré krabice ukrývající obálky s otázkami státních maturit. Zatím jsou přítomni pouze učitelé. Pro žáky vše vypukne úderem deváté hodiny, kdy budou moci nahlédnout do maturitních otázek a otestovat si, zda by jejich dnešní znalosti dostačovaly k úspěšnému zakončení střední školy. Generální zkouška státních maturit začíná.

„Příprava na generálku nám zabrala celý týden. Na ty čtyři dny jsme navíc museli zavřít půlku školy, protože potřebujeme devět tříd pro maturanty a jednu na rozpečeťování kontejnerů s otázkami,“ popisuje situaci zástupce ředitelky Josef Vačkář. Nedostatek místa se projevuje i v kancelářích. Vyučující totiž museli vybrat a zkontrolovat veškeré pomůcky, které budou studenti při zkouškách používat.

„Do jara chceme zařídit nějaké místo, kam se vše uloží a zamkne. Nebojíme se, že by sem někdo přišel a před zkouškou do učebnic něco dopsal. Ale jsou tu desítky kalkulaček a byl by velký problém, kdyby se něco ztratilo,“ říká Josef Vačkář, jehož kabinet je přeplněn krabicemi se zkontrolovanými pomůckami.

Zkouška bez úlevy

Gymnázium již během loňského roku vyškolilo 61 učitelů, kteří budou moci státní maturitní testy opravovat a vyhodnocovat. „Jsou přesně stanovená kritéria, co považovat za chybu a co ne. Naše gymnázium je z největších v Praze, v maturitním ročníku máme více než 120 studentů. Nechali jsme sice vyškolit dostatek hodnotitelů, ale menší školy jich dost nemají a prosí nás, abychom jim někoho poslali. Protože se bude opravovat do listopadu, je to trochu problém,“ říká Zdeňka Bednářová.

Před devátou hodinou se studenti v devíti třídách seznamují s tím, jak správně vyplnit zápisový arch a co všechno je při zkoušce povoleno. Kritiku ze strany vyučujících i studentů vyvolává hlavně zákaz opustit během testu učebnu, a to ani kvůli návštěvě toalety.

„Nevím, jaký má takové nařízení smysl. Za tu minutu, když u sebe žák nemá mobil, stejně nic nezjistí. Pokud si nebude moci odskočit, mnohem hůře se bude soustředit,“ říká Zdeňka Bednářová.

Všichni studenti z Gymnázia Budějovická si při zkoušce z českého jazyka zvolili těžší variantu. „Doporučili jsme jim, aby si vyzkoušeli náročnější možnost, protože pokud budou otázky neúměrně těžké, je šance s tím něco udělat,“ říká Zdeňka Bednářová.

Příprava hlavně učitelská

Didaktický test, na jehož vypracování měli studenti hodinu a půl, zvládla většina bez problémů. „Byly to podobné otázky jako u Scio testů. Něco mi přišlo hodně jednoduché, pár věcí bylo těžších. Takhle bez přípravy bych to ale asi skládat nechtěl,“ říká Daniel Ernest, student Gymnázia Budějovická.

Rozpačitější pocity mají ze státních maturit žáci Střední technické školy na Zeleném pruhu.

„Všichni jsme dostali jednodušší variantu, výběr nebyl. Otázky mi připadaly nepřiměřené – v českém jazyce se ptali na věci, které spadají spíše do občanky,“ popisuje zkoušku student Michal Šůmaj. „Je to tak padesát na padesát, že to složíme,“ dodává Zdeněk Mach. Po oddychové pauze se žáci opět vrací do tříd, kde je čeká psaní slohové práce a některé z nich ještě odpolední test z angličtiny.

„Maturitní generálka je dobrá hlavně pro školu a učitele, že si zkusí organizaci. Načasování je však špatné – maturitní ročník ještě nemá množství látky probrané či zopakované, navíc se na zkoušku studenti nepřipravovali. Běžně to funguje tak, že se většinu naučí o svatém týdnu,“ uzavírá Zdeňka Bednářová.